| Vis foregående emne :: Vis næste emne |
| Forfatter |
Besked |
Marolle
Indmeldt: 21. feb 2010 Indlæg: 29
|
Skrevet: 12/7/2010 kl. 09:10 Emne: keiki på dendrodium, hvornår er de klar ? |
|
|
Jeg har 2 keikier på min ene dendrodium. Men jeg synes rødderne vokser meget meget langsomt eller slet ikke. Der er kun sådan nogen bitte små dimser af rødder.
Så mit spørgsmål, skal jeg bare lade dem sidde ? og hvor længe ? skal rødderne være ligeså lange som på en phal. når de tages af ? er der noget specielt jeg skal være opmærksom på når de skal pottes ?? |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Lars Jensen
Indmeldt: 17. jun 2006 Indlæg: 767 Sted: Eget Falster
|
Skrevet: 12/7/2010 kl. 20:51 Emne: |
|
|
Du bør ikke klippe dem fri før de har udviklet et godt rodnet. At fjerne dem for tidligt sinker kun roddannelsen.
De fleste orkideer har vækstperioder, så det er helt normalt at der i perioder ikke er vækst.
Lad dem danne mindst 3-4 rødder på omkring 4 -5 cm.
Klip et par cm. af bulben med på begge sider af keikien, og sæt dem i en lille potte halvt fyldt med pottemix eller spagnummos. Stil planten så kun rodspidserne berører overfladen. De skal selv vokse ned i vækstmaterialet. Det er en fordel at ompotte tidligt på året, så du bør nok lade dem sidde til næste forår. _________________ Mvh
Lars |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Karen Moderator
Indmeldt: 16. jun 2006 Indlæg: 1807 Sted: Slangerup
|
Skrevet: 13/7/2010 kl. 04:00 Emne: |
|
|
Ja lige nu har vi vist alle sammen varme kuller og det har planterne også, så intet så meget at lave nu end at drikke rigeligt med vand og holde sig lidt i skyggen. Så gør som Lars siger, det skader normalt ikke at lade dem sidde lidt længere tid. _________________ mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Erna
Indmeldt: 12. aug 2009 Indlæg: 33 Sted: Skibby
|
Skrevet: 13/7/2010 kl. 08:35 Emne: |
|
|
Hej Lars
Skal man virkelig klippe et stykke af bulben af? Ødelægger man så ikke planten? Jeg har fornylig plantet en keiki fra min dendobrium, men jeg pillede da bare keikien af uden at klippe bulben over
med venlig hilsen Erna |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Lars Jensen
Indmeldt: 17. jun 2006 Indlæg: 767 Sted: Eget Falster
|
Skrevet: 13/7/2010 kl. 09:07 Emne: |
|
|
Der er større chancer for hurtig etablering med et stykke bulb, og samtidig undgår du risikoen for svampeangreb eller udtørring i brudstykket.
Hvis det er en ældre bulb, skader det ikke planten at den bliver fjernet.
En bulb med keikis bør klippes ved basis, og herefter deles op.
De resterende bidder kan give yderligere planter hvis de placeres på lidt fugtig mos eller lign. _________________ Mvh
Lars |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Karen Moderator
Indmeldt: 16. jun 2006 Indlæg: 1807 Sted: Slangerup
|
Skrevet: 14/7/2010 kl. 15:46 Emne: |
|
|
Dendrobium kingianum keikier plejer jeg nu bare at vride forsigt af, venter man lidt så sker det jo næsten at de falder af af sig selv. _________________ mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
JanES
Indmeldt: 01. aug 2010 Indlæg: 24 Sted: Væggerløse, Falster
|
Skrevet: 19/8/2010 kl. 19:20 Emne: |
|
|
| Når det er Dendrobium hybrider lader jeg dem sidde til de har rødder (3-5) på ca 4 -5 cm længde - så vrider jeg dem forsigtigt af så det ikke giver store "sår" - vand (eler spray) dem med Atamonopløsning - den der anbefales til skylning - det har virket for os. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
|