Ludisia Red Velvet ?

Spørg her hvis du har generelle dyrkningsmæssige problemer eller kommentarer.

Ludisia Red Velvet ?

Indlægaf Trine84 » 6/6/2009 kl. 14:56

Hej.

Jeg har en masse spørgsmål om Ludisia Red Velvet.. ang pasning af den.. har nemlig søgt efter svar på nettet og i min bog. men finder bare ikke svarene på mine spørgsmål.
håber da at i herinde måske kunne hjælpe mig lidt med det ? :)

1. Hvordan skal den vandes ?, er det ligesom Phal. med hele potten ned i en spand vand, eller vil den heller ha et skvat med vandekanden???

2. Hvor tit skal den vandes ?, Jeg kan ikke tjekke jorden og rødderne i potten da den har har en alm rød potte, om den er tør eller våd.

3. Beskæring ??.. Når blomsterne er visnet af, skal stilken så beskæres?, eller skal man bare lade den sidde, og så kommer der nye blomster på samme stilk?.. Og hvis den SKAL skæres af, hvor skal jeg så skære? (og skal det gøres når alle blomster er visnet af?..

4. og er "Ludisia Red Velvet" præsis det samme som "Ludisia Discolor", altså er det 2 navne for præsis samme blomst?

5. kan den li at bli sprøjtet med forstøveren ? :)

HÅBER i vil hjælpe mig :oops:
Hjælp modtages med glæde , også kun hvis det er bare er lidt af det, som der kan svares på ;)
Knus :D
MVH Trine :D

Mine orkideer: Phalaenopsis - Dendrobium - Oncidium - Cymbidium - Ludisia - Burrageara - Colmanara - Cattleya - Zygopetalum - Brassia - Miltonopsis - Paphiopedilum
Brugeravatar
Trine84

Geografisk sted: Ærø

Indlægaf Egon K P » 7/6/2009 kl. 00:28

Hej Trine.

Allerførst, så er det en Ludisia discolor, du har med at gøre, 'Red Velvet' er bare en farvevariant ud af mange. Jeg har skrevet discolor med lille, da det er en art.

Du kan sagtens dyppe den i vand, men, i forhold til de fleste andre stue-orkideer, så skal denne holdes til den mere våde side. Den trives som en af de få orkideer i bunden af et regnskovsterrarie, og, der er fugtigt i bunden. Så, ikke noget med at udtørre den. Du kender selv til, hvor hurtigt dine planter udtørrer, er du i tvivl, så mærk dig frem på vægten. Er den tung, så er den nok fugtig, du kan jo fornemme efter en gennemvanding, hvor meget den vejer, og så løfte på den fra tid til anden. Den kan stå i ren sphagnum, og sågar i ren jord igen som en af de få, så det er en robust plante, du har med at gøre.

Når blomsterskaftet visner nede, så kan det afklippes nær bunden, men bulberne skal du ikke klippe i. Du kan godt "risikere", at hele planten kolapser, og lægger sig hen af bundlaget, det skal du ikke lade dig narre af, snart vil der dukke nye skud op ved bladhjørnerne, så går opformeringen bare noget hurtigere, men de fleste tænker, at nu er den tjenlig til komposten.

Som andre orkideer, så må den gerne få en tur med sprøjten, dog ikke til natten, da en manglende luftcirkulation kan få planten til at rådne, hvis den står våd natten over. Det behøver ikke ske, men, er uheldet ude, så går det stærkt.

Så har jeg vist været igennem spørgsmålene i en anden rækkefølge, ellers må du jo lige markede dig igen. :wink:
Mvh Egon
Brugeravatar
Egon K P

Geografisk sted: Aarhus N

Tilbage til Ompotning, vanding, deling, placering mv