Skal Orkideen ompottes?

Spørg her hvis du har generelle dyrkningsmæssige problemer eller kommentarer.

Skal Orkideen ompottes?

Indlægaf Lluise » 21/8/2009 kl. 15:21

Hej,

Denne orkidee, eller der er faktisk 2 (samme hybrid) med samme "problem".

Jeg købte dem for max. 2 mdr siden, men synes allerede de er for store til potterne, rødderne titter frem under potten, gennem hullerne.

Men har fået at vide at de kun skal ompottes hver 2-3 år.

Lige et par billeder af "problemet" nedenfor

Håber at I kan hjælpe!

Med venlig hilsen

Louise
Vedhæftede filer
orkide5.JPG
(32.67 KiB) Downloadet 412 gange
orkide6.JPG
Til højre ses blomsterne på denne orkide...
(52.86 KiB) Downloadet 422 gange
orkide 7.JPG
(55.41 KiB) Downloadet 395 gange
Brugeravatar
Lluise

Indlægaf Karen » 22/8/2009 kl. 20:34

For mange rødder kan næppe anses som et problem. Hvis den er afblomsret så kunne du ompotte nu, ja du har ikke haft den 2 år, men den har nok stået i den potte et stykke tid. Men jeg ville ikke potte meget større, bare en størrelse op, for det er somom rødderne altid stortrive i yderkanten af potten.

JA sådan en rodvækst kan måske se lidt voldsom ud, men du kunne godt vælge at vente til næste forår, rødderne tager ikke skade medmindre gromediet er nedbrudt.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk
Karen
Moderator

Geografisk sted: Slangerup

Indlægaf Lluise » 22/8/2009 kl. 20:45

Hej Karen,

Tusind tak for dit svar :D

Så tror jeg at jeg venter med at ompotte dem til næste forår, de er i fuld blomst begge to, så vil nødigt pille for meget ved dem.

For mig ser det ikke ud som om gromediet er nedbrudt, det falder ihvert fald ikke sammen om rødderne, hvis man kan sige det sådan, men den skal vel have nyt gromedie til foråret?

Mvh. Louise
Brugeravatar
Lluise

Indlægaf Sus » 24/8/2009 kl. 06:56

Det er jo en meget sund flot plante i vægst du har fået fat i der...SMUKT.

Jeg ville potte om til foråret men pas på med for meget vand når rødderne er så flotte og grønne som de er der så vendt til de bliver blege i det inden du vander igen...den må ikke tørre helt ud kun næsten.

Der er flere der sælger rigtigt godt barkmedie til fornuftige priser...Som jeg nævnte i dit andet emne sælger Lars noget der er rigtigt godt og prisen er fornuftig. Jeg syns selv det er svært at finde noget godt barkmedie uden spagnum, jord og perlilte i feks. bauhaus eller planteskoler...(nu har jeg så heller ikke ledt efter noget siden jeg opdagede Lars havde det jeg ville have)

kig her :

http://www.orkidecenter.dk/content.asp

Under tilbehør der finder du også nogle rigtigt fine klare plast potter også nogle rigtigt gode nogen du kan bruge til ophæng. :)

Og og og så sælger Lars som den eneste i Danmark Keiki pasta :) hvis du ikke ved hvad det er så tag en tur på forum under dyrkningsteknikker

viewtopic.php?t=635
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

www.snowangels.dk
www.amenhotep.dk
www.123hjemmeside.dk/angels
Brugeravatar
Sus

Geografisk sted: Holbæk

Indlægaf Lluise » 24/8/2009 kl. 20:16

Hej Sus,

Jeg prøver lige at få fat i Lars, før eller siden skal jeg jo have fat i noget af det bark :)

Jeg vil helst også vente til foråret, man vil jo helst ikke pille ved en orkide der er i fuld flor + m. knopper.

Har hørt om det Keiki pasta, men er ny indenfor faget, så jeg tror jeg holder mig til det sikre, og håber at den laver "Keikier" af sig selv :)

Jeg mangler en potte på omkring 10 cm, men lige præcis den havde han desværre ikke, men han har ellers mange fine ting, det er bare ærgerligt at det ligger på Falster. Kunne ikke finde nogle Orkidegartnerier/centre i Sønderjylland. Men kunne også se at han gerne sender med posten :)

Mvh. Louise
Brugeravatar
Lluise

Indlægaf Sus » 24/8/2009 kl. 20:35

Det er nemlig det han gør...og med hans priser betaler du næppe overpris selv om du får grejet med posten. Hans barkmedie er nemlig tørt i modsætning til det du finder mange andre steder...Andre steder kommer du til at betale en højere pris i vægten på din pakke for vand.

Jeg garanterer du bliver glad for de ting Lars kan sende dig og så til rimelige priser...Jeg selv syns jeg har gjort et rigtigt røverkøb her i weekenden :D Jeg var nemlig et smut i lalandia med familien og på hjemturen slog vi et smut forbi Lars.

Jeg ville kigge lidt på hvad du evt. godt kunne tænke dig og så sende en forespørgsel til Lars...10 cm...hmm...hvorfor skal det lige være 10 cm. ? er bare nysgerig.

Det med keiki pasta kan du i øvrigt se og læse en masse om på min rode hjemmeside :)

Så længe din plante ser ud som ovenstående og ikke er i blomst kan du bruge det uden større viden...den kommer hen af vejen. Om det bliver planter eller nye blomsterskafter med nye nodier det er altid et sats :) men det er sjovt og kan give dig en tro kopi af en plante du har kær på den måde har du flere af den samme plante så går det galt med en har du en anden i reserve :)

Nu er faktisk et godt tidspunkt hvis du vil have en kopi af en plante du har købt. efter de er afblomstrede og lige inden den sidste visne blomst slipper sin blomster stængel smøre du det på og så er det bare at vendte et par dage så kommer vægsten.

Jeg har lige sat 12 nodier igang :D om det bliver til flere blomster eller keiki er mig ligegyldigt....jeg syns det er FUN :)

Og den pasta Lars sælger...ja den virker altså :wink:
MVH Sus

www.snowangels.dk
www.amenhotep.dk
Brugeravatar
Sus

Indlægaf Lluise » 24/8/2009 kl. 20:44

Jeg har også kun hørt godt om Lars, både herinde men også andre steder på nettet, og efter hvad jeg lige kunne se, er hans priser yderst fair :)

Jo altså det med den 10 cm potte er fordi jeg har en orkide (i 12 cm potte), katten væltede den på gulvet, og siden har den haft svært ved at "fæstne" sig i orkidemuldet, der var en der foreslog at jeg kunne ompotte den i en mindre potte. Jeg så at han havde 9 cm potter, men de bliver måske liiige en tand for små til.

Det er orkideen i mit andet indlæg: "Er min orkide ovre det".

Smører man bare pastaen på blomsterstænglen når den sidste blomst er visnet? Det lyder nemt :) Og det tærer ikke på plantens recuser, ligesom når den skal til at blomstre?

Mvh. Louise
Brugeravatar
Lluise

Indlægaf Sus » 24/8/2009 kl. 20:54

Aha :) sådan ja

Altså du kan jo sagten bruge 12 cm igen...men brug da skyldede lega sten sammen med barkmedie det letter styringen af fugtigheden når rodnettet er skidt :)

Pastaen..JO den tager på kræfterne ligesom en blomstring gør det...Men er planten som på de billeder du viser med rødder der nærmest brækker potten op i livets vej på succes så er det en smal sag. Jeg har endnu ikke mistet en plante pga. keiki pasta og jeg har dælme sølet ALT hvad der havde nodier ind :lol:

Nogen gange har jeg sat 4 nodier igang på en og samme plante men på hver sin stængel(phal med 4 blomsterstængler)...nogen bliver ikke til noget andre bliver til det hele og nogen bliver nr. 1 eller nr. 2 nogen bliver til 1 keiki andre bliver til 5 keiki fra et og samme nodie....det er meget forskelligt men altid sjovt (medmindre der lige hopper 7 kg kat forbi efter en flue og knækker 50 cm blomsterskaft af :evil: ) men så kan man vel lære det :roll:

kig under orkide hokus pokus.

Der er både billeder hjælpe forklaringer og BEVISER :D
MVH Sus

www.snowangels.dk
www.amenhotep.dk
Brugeravatar
Sus

Indlægaf Lluise » 24/8/2009 kl. 21:07

Jeg er i hvert fald blevet vældig nysgerrig omkring den pasta! Og vil helt sikkert overveje at bruge det, for det lyder jo mere end interessant :)

For jeg har da helt sikkert orkideer jeg gerne vil have flere af, hvis uheldet skulle være ude og orkideen ikke overlever et styks flyvende kat, der mener den har krav på vinduet. Det har jeg også oplevet, hvor den lige knækkede stængel med blomster :evil:

Den prikkede lilla er ikke helt så "stærk" som de orkideer på billederne, men den vil jeg da også forsøge med engang den er afblomstret og har sundet sig lidt over supermarkedets behandling, og så vil jeg hellere end gerne bytte med din dendrobium Keiki :)

Mvh. Louise
Brugeravatar
Lluise

Tilbage til Ompotning, vanding, deling, placering mv