HJÆLP.....Hvad skal jeg gøre med min Cattleya iricolor?

Spørg her hvis du har generelle dyrkningsmæssige problemer eller kommentarer.

HJÆLP.....Hvad skal jeg gøre med min Cattleya iricolor?

Indlægaf SirLonewolf » 22/5/2010 kl. 00:10

Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre, for at få min Catt. iricolor til danne nye rødder.

Som nogen af jer ved, så er den monteret på epiweb med spagnummos langs kanten.
(Se her: http://forum.orkideer.dk/viewtopic.php?t=1960&start=0) Næsten nede i bunden.

Den ser værre ud nu, end sidst jeg skrev om den. Den ser ikke ud til at ville danne rødder, og hvis jeg ikke gøre noget meget snart, så tror jeg desværre den dør.
Jeg har tænkt en del, og kan kunne komme på to muligheder, der måske kunne afprøves...

1: Jeg kunne lade den sidde på epiweb'en, og måske montere noget mos omkring rødderne (de gamle).

2: Eller jeg kunne prøve at potte den i rent groft bark.

Den sidste mulighed virker som den bedste, da der flere steder på nettet er folk der har plantet den i bark.
Jeg har også fået denne beskrivelse af Catt. iricolor om pasningen, fra en i klubben: "Planter bør dyrkes i medium bark med delvis til fuld sol. Planten er varmt voksende. Vand cirka en gang om ugen. Planten kan også monteres på bark."

Jeg har seriøst brug for hjælp, så kom endeligt med dit forslag.

HJÆLP
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk
Brugeravatar
SirLonewolf

Geografisk sted: Odense

Indlægaf LarsB » 22/5/2010 kl. 09:43

Du kan sådan set gøre begge dele. Der er ikke nogen sikker kompost. Det alt afgørende er, at den kompost/montering, du vælger, passer til din måde at dyrke på. Vander du meget, så er Epiweb fint, mens en god barkkompost kan være døde.

Hvis du er bange for, at den dør, og du dyrker i et rum, hvor luftfugtigheden er lav, så sæt en pastikpose, evt. med huller i, om den monterede plante, indtil rødderne kommer, for hvis der er nyskud, som det så ud til, at der var på billedet i den forrige tråd, så skal der nok komme rødder.
Lars Bagge
Brugeravatar
LarsB

Geografisk sted: Rødovre

Indlægaf SirLonewolf » 22/5/2010 kl. 19:07

Den hænger rigtigt nok i et rum, hvor luftfugtigheden ikke er er særligt høj.

Jeg er tidligere blevet rådet til, at holde lidt igen med vandingerne. Det har jeg så prøvet i noget tid nu, uden held. Planten ser ser som sagt værre ud nu.

Jeg kan godt være lidt nervøs for at rødderne skulle rådne, hvis jeg puttede mos omkring dem. Så den med posen tror jeg faktisk jeg vil afprøve først.
Mvh

Brugeravatar
SirLonewolf

Indlægaf SirLonewolf » 24/5/2010 kl. 08:10

Skal lige høre.....idéen med plastposen er at øge luftfugtigheden, ikke?

Hvis der er andre, der har en kommentar eller idé...så skal i ikke holde jer tilbage.
Mvh

Brugeravatar
SirLonewolf

Indlægaf LarsB » 24/5/2010 kl. 09:47

Ja, det er for at øge luftfugtigheden.
Lars Bagge
Brugeravatar
LarsB

Geografisk sted: Rødovre

Indlægaf Egon K P » 24/5/2010 kl. 10:23

Hej Jimmy.

Som jeg for længst har skrevet, så er jeg ikke ekspert i Cattleyaer. De vil bare ikke trives hjemme hos mig.

Men, næsten alt, jeg har monteret på EpiWeb, det stortrives her, der er dog to faktorer hos mig, du ikke har, så, måske er det barkmediet, du skal kaste dig over. Jeg har en meget høj luftfugtighed dag og nat, hvor mine hænger, og, de har alle masser af sphagnummos ved rødderne.

Jeg er ikke ekspert i denne slægt, så, når andre mener, denne art skal have en hurtig optørring af rødderne, så går jeg ikke på tværs af den mening. Eller, det har jeg så ikke gjort indtil nu. Kikker jeg på orchidspecies.com, så findes denne art i våde bjergskove i 400-1220 meters højde, hvilket vil sige varme til meget varme omgivelser, og der sidder den højt oppe i træerne, står der. Ikke så højt, at den er fuld soleksponeret, men delvist i sol/skygge. Den får altså masser af vand i de våde skove, og tørrer så ud, når solen rammer den hen over dagen, eller vinden tørrer rødderne.

Din får vand hver 3-4 dag, eller, det gjorde den i sin tid, nu får den forhåbentligt vand noget oftere. Mosset hjælper kun til at give lidt højere luftfugtighed, da du jo ikke længere mener, rødderne er levende på den, så, mossets fugtighed hjælper jo ikke direkte på selve plantens væskeballance. Enten skal du sætte end del sphagnummos omkring selve bunden af planten, så den kan optage vandet fra mosset via kontaktfladen fra skuddene af, og så kan du jo med tiden fjerne lidt af mosset ud af, hvis den skal have tørre rødder og inde ved bunden af planten, som er blevet skrevet flere gange i dit tidligere indlæg. Eller også, så skal den over i en barkblanding. Så kan den optage væske fra barken af, ligesom den ville, hvis den fik mos omkring bunden af planten. I begge tilfælde vil det være anbefalindsværdigt, som LarsB skriver, at give den en plastikpose over til den højere luftfugtighed.

Sådan som den lever nu, er det nok på lånt tid. Der er jo med tiden dukket nye oplysninger op, som vist delvist er blevet tabt i min oversigt gennem den forrige tråds lange kringlede skriven frem og tilbage. Er du ikke begyndt at give dine nye planter gødning endnu, så skal du i gang med det. En gødning med højt N-indhold (kvælstof) er med til at fremme rodvæksten og nyskuddene, det kan måske sætte fut i din plante. Med de dage, vi har for tiden, skal den enten vandes godt hvér dag, evt. lægges ned i vand en times tid, dryppe af, og hænges op, eller dusches flere gange dagligt, gerne begge tilbud. Glem de tørre rødder, dem har den jo alligevel ingen af. Den skal til at have vand indenbors, vand i stride strømme. Dør den af råd p.g.a. fugtigheden, så er der ikke noget at gøre ved det. Får den ikke noget vand, så dør den alligevel.

Et forum som dette er godt til mange ting, men, den kan også være forvirrende. Jeg sværger til nogle metoder, som virker hos mig, når jeg overholder alle spillereglerne. Undtaget er så Cattleya, som jo ikke trives her i huset, derfor har jeg holdt mig lidt i baggrunden, og forsøgt at lade Cattleya-eksperterne komme til. Måske har mange af dem holdt sig tilbage, p.g.a. de tørre rødder, så duer deres anvisninger måske ikke, men, kom nu ud af busken! :? Andre har det på samme måde. De har deres forhold at tilbyde, og ud fra dem giver de dem et helstøbt dyrkningstilbud, som virker hos dem. Du mikser lidt fra den ene og den anden, mine dyrkningsmetoder fordrer meget vandplaskeri, men, det siges så ikke at dú til denne plante, så, måske skal den i barken, hos mig havde den fået et tykt lag sphagnummos omkring bunden af planten på EW samt alle døde eller halvdøde rødder, hvis jeg var i tvivl om deres tilstand, og, så ville den hænge med ventilation på dag og nat i en meget høj luftfugtighed og ved høj varme, og delvist direkte sollys, som mine forhold kan tillade mig at gøre, det ville dog brænde bladene hos så mange andre, med deres forhold. :?

Det du har gjort indtil nu virker ikke, hvad du vil gøre, er op til dig, brug eventuelt samme dyrkningsmetode som til alle dine andre planter, hvis du mener, det virker på dem, det vil nok være det mest fornuftige at gøre, dog stadigvæk med plastikposen som suplement. :wink:
Mvh Egon
Brugeravatar
Egon K P

Geografisk sted: Aarhus N

Indlægaf SirLonewolf » 24/5/2010 kl. 16:14

Ja, jeg kan jo så heller ikke sige, at jeg er ekspert i Cattleya, eller at de kan trives hos mig :P
....endnu.

Du har ret i det blev lidt kringlet i den anden tråd, men det var sikkert også fordi jeg var så dum, at smide det i den tråd hvor jeg viste mine Ecuador orkidéer frem. Jeg burde jo nok have startet en ny tråd, til at beskrive problemet :oops:

Det er en god beskrivelse Egon, og det lyder fornuftigt at der skal prøves noget nu. Efter at have læst dit svar, så tror jeg den bliver plantet over i bark en af dagene.

Jo, jeg er skam forlængst begyndt med gødningen. Nu ved jeg ikke hvad et højt indhold er, men jeg kan da sige at jeg bruger "Substral Orkidénæring", der har et indhold på 4-2-7 (NPK).
Umiddelbart synes jeg ikke selv det lyder af meget, men jeg har så heller ikke forstand på det.
Mvh

Brugeravatar
SirLonewolf

Indlægaf SirLonewolf » 24/5/2010 kl. 18:00

Har lige fået en tanke...
Når man tænker på det med den hurtige optørring af rødderne. Ville det så ikke være en fordel, at plante den i bark i en lerpotte?

Med bunden af plantens form og længde, så tror jeg jeg bliver nødt til at finde en Bred (aflang) lidt flad potte.
Mvh

Brugeravatar
SirLonewolf

Indlægaf Karen » 24/5/2010 kl. 20:19

Problemet er at din plante har alvorlige problemer her og nu. Plastposen er en rigtig god mulighed og den ville jeg benytte mig af, det er jo ikke meningen at planten skal soppe inden i posen, bare at luftens fugt er intens nok til at planten kan overleve og komme igang med at lave nye rødder. Er der nyvækst som kunne lave rødder, gamle pseudobulber er nemlig sjældent aktive på den front.

Så jeg ville gøre som Lars Bagge foreslår.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk
Karen
Moderator

Geografisk sted: Slangerup

Indlægaf SirLonewolf » 25/5/2010 kl. 20:27

Hej Karen.

Mener du så, jeg skal lade vær med at plante den over i bark, og så bare kun bruge posen?
Mvh

Brugeravatar
SirLonewolf

Indlægaf Karen » 26/5/2010 kl. 07:52

Jeg har brugt posemetoden på planter i potte (ikke for stor), men ofte har vi bare viklet lidt spagnum mos om de eksisterende rødder. Problemet med Cattleya er at de generelt kun lave rødder fra nyvæksten, så man har ikke så mange chancer, men posen ville jeg sige er mit bedste bud, med eller uden potte er lidt et temperaments spørgsmål, gør det som virker intuitivt bedst for dig og en potte kan måske være god for de gamle rødder, men som sagt bruger vi oftest metoden uden potte. Men må nok indrømme at efter vi blev drivhus dyrkere så har vi ikke benyttet metoden, men indenfor havde jeg de samme problemer som dig og havde et akvarie der blev brugt til sygehus. ofte blev planterne bare lagt ind oven på mossen og når der så kom gang i rødderne så blev de plantet i potter igen.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk
Karen
Moderator

Geografisk sted: Slangerup

Indlægaf SirLonewolf » 26/5/2010 kl. 20:26

Jeg har haft pose på et par dage i træk, og lidt tidligere idag tog jeg den af, for at kigge. Mos'en er selvfølgelig stadig våd, og er begyndt at blive lidt grøn. Udover det, så havde en af de gamle rødder fået hvidt hår, så den blev klippet af. Der er en af de gamle rødder, der ser ud til at være i live, for den bliver lidt grønlig i det når den er våd/fugtig.

Nu får den lige et par timer til at tørre rødderne, så kommer posen på igen.
Mvh

Brugeravatar
SirLonewolf

Indlægaf Stargazer » 28/5/2010 kl. 20:08

Hej

Er hele planten ved at tørre ind til en gammel rosin ?

Er de nye skud ved at blive rynkede ?

:-)
Lars P
Stargazer

Indlægaf SirLonewolf » 30/5/2010 kl. 12:57

Det ser ud til at de to nyskud er ved at få svage antydninger af rynker. Men slet ikke samme målestok som de gamle blade
Mvh

Brugeravatar
SirLonewolf

Indlægaf SirLonewolf » 17/6/2010 kl. 15:58

Jeg har den stadig i pose, og har sat lidt mos under de to nyskud, men der er stadig ikke sket noget....hverken til det bedre, men heller ikke til det værre.

Men jeg overvejer at prøve at plante den i en plantekurv af hårdttræ, og så med bark.
Jeg aner ikke om det vil gøre nogen forskel, men jeg føler bare at jeg må prøve noget nyt. Alternativet er at prøve at plante den i en potte med bark.

Hvad synes i jeg skal gøre?

Har lige et tillægsspørgsmål...
Jeg skal have købt ny gødning, og kigger på andet end den jeg bruger nu, som er en 'Substral Orkidénæring' på 4-2-7 (NKP). Orkidecenter Falster har 'MSU 13-3-15' og 'Peter´s 20-20-20'.
Da jeg ikke har forstand på gødning, bliver jeg nødt til at spørger jer hvilken jeg skal vælge?
Mvh

Brugeravatar
SirLonewolf

Næste

Tilbage til Ompotning, vanding, deling, placering mv