Juvel orkide

Har du et billede af din orkide, som du bare gerne vil dele med os, så er det her, du skal indsætte et link til dit billede.

Juvel orkide

Indlægaf muridae » 24/8/2007 kl. 17:59

Idag fik jeg en orkide forærende af kæresten, det er en juvel orkide og den har de sødeste hvide blomster med røde blade.
Jeg har aldrig før set sådan en orkide før. Så jeg er bare glad. Det er også første gang jeg får blomster af kæresten, så nu skal han bare hoste op med chokoladen(fnis) så er det hjemme og helst begge ting på en gang. :D Men han er desværre ikke typen som kan finde på det.
Heldigvis har den en masse sideskud, men hvordan deler man sådan en? For jeg kan da regne ud af et eller andet tidspunkt så er potten for lille og så bliver jeg nød til at plante den om. Men nu gror den i noget vidst nok alm. pottemuld og så kan jeg så købe noget pottemuld og sætte de små over i det når tiden er inde?
Jeg vil gerne have blomsten i så mange år som mulig og vil nok hellere spørge en gang for meget end end en gang for lidt.
Vedhæftede filer
DSC01342.JPG
DSC01342.JPG (99.11 KiB) Vist 3283 gange
DSC01345.JPG
pottemulden
(100.24 KiB) Downloadet 266 gange
DSC01344.JPG
meget flotte blade
(94.92 KiB) Downloadet 284 gange
Brugeravatar
muridae

Indlægaf Karen » 24/8/2007 kl. 20:11

Ja den er let at dele. Når man potter om så vil et skud eller måske to knække af og disse stikkes så blot ned i noget nyt jord. Men jorden skal være næringsfattig, så ikke almindelige blomster pottemuld som ofte er gødet.

Men man skal nu heller ikke dele for meget.

Dejligt at få blomster, men endnu mere spændende er det at han måske er ved at udvikle en smag for orkideer. For hvis du kan få ham med på vogne så er det ikke nødvendigt at snige nye planter ind mv, og når vindueskarmen bliver for trang så kan han snildt lokkes til at lave en lys reol. :)
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk
Karen
Moderator

Geografisk sted: Slangerup

næppe

Indlægaf muridae » 25/8/2007 kl. 05:48

får jeg ham til at interessere sig for orkider, for det siger ham ikke noget, så er han mere til akvarier. Men han vil gerne lave eksperimenter med mine orkider, hvor hvis de skal stresses, så er han ekspert til det. Påstår han da, men nu skal mine blomster ikke stresses.
Men ellers så er han mere til rhododendron.
Brugeravatar
muridae

Indlægaf Karen » 25/8/2007 kl. 07:15

Hmm hans profil passer på en del andre mandlige orkide folk, måske det der skal til for at få ham med på vognen er nogle have orkideer. Problemet er så at plantet budgettet så skal deles mellem tropisk og have orkideer, så måske det er bedst at lade ham være og så bare se hvad der sker :)
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk
Karen
Moderator

Geografisk sted: Slangerup

Indlægaf Jette Rybak » 25/8/2007 kl. 08:43

Min gamle mand er efterhånden også blevet smittet, men det gælder mere det udenoms (bortset fra, da jeg tog ham med sydpå, så han kunne styre bilen og betale frokosten. Han gik nærmest helt amok, da han først befandt sig i et stort orkidédrivhus).
Han kalder det stadigvæk for "min kones orkidéflip", men har med stor entusiasme renoveret udestuen, udtænkt et hængesystem til loftet, støvet rundt efter fugtbakker og sniger sig dagligt rundt for at undersøge, om der skulle være nogle flotte blomster, så han kan komme til at fotografere.
Han har sandelig også - frivilligt - været med til et klubmøde.
Jette Rybak

Geografisk sted: Ølby

Indlægaf muridae » 25/8/2007 kl. 17:16

jeg tror at det er godt nok at henrik ikke interesserer sig for orkider, for så kan vi da ikke komme oppe at diskutere om dette. Kan godt li at have noget for mig selv som jeg kan nusse om.
Brugeravatar
muridae

Tilbage til Vis os dine orkideer