Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Ofte stillede spørgsmål

Login- og tilmelding

Hvorfor er det nødvendigt at tilmelde sig?
Det er ikke sikkert, at det er nødvendigt; det er boardets administrator, der afgør, om det er nødvendigt at tilmelde sig for at skrive indlæg. Tilmelding er dog altid en god ide, da det giver adgang til flere muligheder, som ikke er tilgængelige for anonyme brugere; funktioner som personligt billede på dine indlæg, private beskeder, sende emails til andre tilmeldte brugere, brugergrupper osv. Det anbefales derfor at tilmelde sig, og det tager kun et øjeblik.
Hvad er COPPA?
COPPA står for Child Online Privacy and Protection Act of 1998 og er en lov i United States of America (USA), som kræver, at et websted, som potentielt samler information fra mindreårige under 13 år, skal have en skriftlig tilladelse fra forældrene eller på anden måde have en legal godkendelse af, at siden samler personlige oplysninger fra mindreårige. Hvis du er usikker på, om du er omfattet af denne lov, fordi mindreårige forsøger at tilmelde sig, eller om boardet, du forsøger at tilmelde dig, er under denne lovgivning, bør du kontakte en advokat. Vær venligst opmærksom på at phpBB Limited ikke kan rådgive yderligere i sager omhandlende COPPA.
Hvorfor kan jeg ikke tilmelde mig?
Det kan skyldes at en boardadministrator har udelukket din IP-adresse eller har forbudt brugernavnet, du forsøger at tilmelde dig med. En boardadministrator kan også have slået muligheden for at tilmelde sig fra og bevidst have lukket for nye tilmeldinger. Kontakt en boardadministrator for at få hjælp.
Jeg har tilmeldt mig, men kan ikke logge ind!
Der kan være flere grunde til, at du ikke kan logge ind. Først bør du sikre dig, at du taster brugernavn og adgangskode korrekt. Husk, at der skelnes mellem store og små bogstaver i adgangskoden - kontroller tasten "Caps Lock". Hvis oplysningerne er korrekte, kan problemet skyldes en af følgende årsager: Hvis COPPA-understøttelse er slået til på boardet, og du har klikket på jeg er under 13 år, da du tilmeldte dig, skal du følge instruktionen i den email, du har modtaget. Det kan også skyldes, at din konto skal aktiveres. Nogle boards kræver at nyoprettede brugerkonti aktiveres af enten brugeren selv eller en administrator, inden disse kan benyttes. Da du tilmeldte dig, skulle du gerne være blevet gjort opmærksom på om aktivering af kontoen er nødvendig. Hvis du har modtaget en email, skal du følge instruktionen i den. Hvis du ikke har modtaget nogen email, kan det skyldes, at den email-adresse du angav ved tilmeldingen ikke var korrekt. Aktivering benyttes for at mindske muligheden for, at uønskede personer misbruger systemet ved at give ukorrekte oplysninger. Hvis du er 100% sikker på, at du har skrevet den rigtige email-adresse, bør du kontakte en boardadministrator.
Hvorfor kan jeg ikke logge ind?
Der kan være flere grunde til, at du ikke kan logge ind. Først bør du sikre dig, at du taster brugernavn og adgangskode korrekt. Husk, at der skelnes mellem store og små bogstaver i adgangskoden - kontroller tasten "Caps Lock". Hvis oplysningerne er korrekte, kan problemet skyldes en af følgende årsager: Hvis COPPA-understøttelse er slået til på boardet, og du har klikket på jeg er under 13 år, da du tilmeldte dig, skal du følge instruktionen i den email, du har modtaget. Det kan også skyldes, at din konto skal aktiveres. Nogle boards kræver at nyoprettede brugerkonti aktiveres af enten brugeren selv eller en administrator, inden disse kan benyttes. Da du tilmeldte dig, skulle du gerne være blevet gjort opmærksom på om aktivering af kontoen er nødvendig. Hvis du har modtaget en email, skal du følge instruktionen i den. Hvis du ikke har modtaget nogen email, kan det skyldes, at den email-adresse du angav ved tilmeldingen ikke var korrekt. Aktivering benyttes for at mindske muligheden for, at uønskede personer misbruger systemet ved at give ukorrekte oplysninger. Hvis du er 100% sikker på, at du har skrevet den rigtige email-adresse, bør du kontakte en boardadministrator.
Jeg har tilmeldt mig for et stykke tid siden, og kan nu ikke logge ind længere?!
Der kan være flere grunde til, at du ikke kan logge ind. Først bør du sikre dig, at du taster brugernavn og adgangskode korrekt. Husk, at der skelnes mellem store og små bogstaver i adgangskoden - kontroller tasten "Caps Lock". Problemet kan også skyldes, at administratoren har slettet eller deaktiveret din konto, fordi du ikke har skrevet nogle indlæg. Det er normal procedure med jævne mellemrum at fjerne brugere, som aldrig har skrevet indlæg. Tilmeld dig igen for at blande dig i diskussionerne.
Jeg har glemt min adgangskode!
Gå ikke i panik! Det er ikke muligt at finde din gamle adgangskode, men der kan dannes en ny. Gå til loginsiden ved at klikke på linket Log ind øverst på siden. På denne side kan du klikke på Jeg har glemt min adgangskode. Her kan du indtaste dit brugernavn og din email-adresse. Der fremsendes en email til dig, som udover en ny adgangskode, indeholder et aktiveringslink som skal besøges før de nye adgangskode kan benyttes.
Hvorfor bliver jeg logget ud hele tiden?
Når du logger ind, vil du automatisk blive logget af efter et stykke tid. Tidsbegrænsningen er sat for at mindske risikoen for misbrug af din konto. Du kan vælge at blive logget automatisk ind ved at vælge boksen Husk mig, når du logger ind. Du bør IKKE anvende denne indstilling på en offentlig computer, som også bruges af andre personer, for eksempel på biblioteker, skoler osv. Hvis du ikke kan se boksen ved log ind, har administratoren slået muligheden for automatisk indlogning fra.
Hvilken funktion har "Slet alle boardcookies"?
Funktionen sletter alle cookies dannet af phpBB. Hvis du har problemer med at logge ind eller ud, kan det hjælpe at slette boardcookies. phpBB bruger cookies til at identificere dig og holde dig logget ind på boardet. Hvis en boardadministrator har slået funktionen til, kan cookies bl.a. også bruges til at registrere, hvilke indlæg du har læst.

Brugerindstillinger og muligheder

Hvordan ændrer jeg mine boardindstillinger?
Som tilmeldt bruger kan du ændre på, hvordan boardet fungerer for dig. For at se eller ændre indstillingerne skal du finde Brugerkontrolpanelet. Du finder normalt linket ved at klikke på dit brugernavn i toppen af siden. Boardets administrator kan dog have placeret linket til brugerkontrolpanelet et andet sted. Alle dine indstillinger bliver gemt til dine næste besøg.
Hvordan forhindrer jeg at mit navn fremgår af listen "Hvem er online nu"?
Du kan bruge indstillingen Skjul min onlinestatus, som du finder i brugerkontrolpanelet under boardindstillinger. Hvis du vælger Ja, er det kun boardets administratorer, redaktører og dig selv, der kan se, når du er online. For alle andre vil du i onlinelisten herefter fremtræde som "skjult bruger".
Tiden er ikke vist korrekt!
Da det usædvanligt sjældent sker at webstedets (webserverens) tidsindstilling er forkert, kan du næsten med sikkerhed gå ud fra at den tid du ser er rigtig. Det du muligvis ser er en tid i en anden tidszone end den du selv er i. Hvis det er tilfældet, bør du rette i din profil hvor du kan indstille hvilken tidszone du befinder dig i, for eksempel København, London, Paris, New York, Sydney, osv. Vær opmærksom på at det kun er muligt for tilmeldte brugere at ændre tidszonen, ligesom de fleste andre indstillinger kun kan ændres af tilmeldte brugere, så hvis ikke du er tilmeldt er det måske på tide at blive det!
Jeg har ændret tidszonen og tiden er stadig forkert!
Hvis du har indstillet tidszone korrekt og klokkeslæt stadig vises forkert, er det fordi serverens ur er indstillet forkert. Kontakt venligst en boardadministrator for at få fejlen korrigeret.
Mit sprog er ikke i listen!
Det er enten fordi boardadministratorerne ikke har installeret dit sprog, eller fordi det ikke er oversat endnu. Prøv at spørge en boardadministrator om det er muligt at installere den sprogpakke som du har brug for. Hvis den ikke eksisterer er du velkommen til selv at foretage oversættelsen. Mere information om hvordan dette gøres findes på phpBB Group's websted.
Hvad betyder billedet efter mit brugernavn?
Der kan vises to billeder sammen med et brugernavn når indlæg læses. Det ene er et billede tilknyttet din rang som tilmeldt bruger på boardet, normalt udformet som stjerner, kasser eller prikker, som indikerer hvor mange indlæg du har skrevet eller din status på boardet. Det andet, normalt et større billede, er kendt som en avatar og er sædvanligvis unikt og personligt for hver bruger.
Hvordan vælger jeg en avatar?
I brugerkontrolpanelet, under "Profilindstillinger", kan du tilføje en avatar med en af de fire muligheder: Gravatar, Galleri, Fjern eller Upload. Det er boardadministrator der aktiverer brugen af avatarer og bestemmer hvilke typer avatarer der kan anvendes. Hvis du ikke er i stand til at tilknytte avatarer, kontakt da venligst en boardadministrator.
Hvad er min rang og hvordan ændrer jeg den?
Din rang, som vises under dit brugernavn, indikerer særlige brugere, for eksempel medlemskab af bestemte brugergrupper, herunder redaktører og administratorer. Du kan ikke ændre teksten for en rang, de er indstillet af en boardadministrator. Misbrug venligst ikke boardet ved at skrive unødvendige indlæg blot for at forøge din rang. De fleste boards vil ikke tolerere dette, og en redaktør eller administrator vil simpelthen formindske dit antal indlæg.
Når jeg klikker på en brugers email, bliver jeg bedt om at logge ind?
Kun tilmeldte brugere kan sende emails via det indbyggede emailsystem, og kun hvis en administrator har slået denne funktion til. Dette er for at forhindre gæster i at misbruge emailsystemet.

Skrive et indlæg

Hvordan opretter jeg et nyt emne eller besvarer et indlæg?
For at skrive et nyt emne i et forum, klikker du på knappen "Nyt emne". For at skrive et indlæg i et eksisterende emne, klikker du på "Besvar". Det kan være det er nødvendigt at tilmelde sig som bruger før du kan skrive et nyt indlæg. Dine tilladelser i hvert forum vises altid i bunden af forum- og emnesiden.
Hvordan redigerer eller sletter jeg et indlæg?
Med mindre du er boardets administrator eller forummets redaktør, så kan du kun redigere og slette egne indlæg. Du kan redigere et indlæg, nogle gange kun i et begrænset tidsrum efter det er skrevet, ved at klikke på rediger knappen ud for det rette indlæg. Hvis der allerede er svaret på dit indlæg, bliver der indsat en bemærkning nederst i indlægget om hvornår og hvor mange gange du har redigeret. Denne bemærkning indsættes ikke automatisk, hvis det er administratorer eller redaktører der redigerer. De kan dog vælge at indsætte bemærkningen med info om hvad der er redigeret og hvorfor. Vær opmærksom på, at almindelige brugere ikke kan slette et indlæg, når først der er blevet svaret på det
Hvordan indsætter jeg en signatur i mine indlæg?
For et indsætte en signatur nederst i dit indlæg, skal du først oprette en signatur i brugerkontrolpanelet under din profil. Når den er oprettet, kan du vælge boksen Tilføj signatur når du skriver indlægget. Du kan også vælge at der altid skal indsættes en signatur til dine indlæg, ved at gå ind i Rediger skriveindstillinger og vælge at signaturen skal tilføjes som standard. Hvis du gør dette, kan du stadig undgå at din signatur medtages i et specifikt indlæg ved at fravælge Indsæt signatur inden du indsender indlægget.
Hvordan opretter jeg en afstemning?
Når du skriver et nyt emne (eller hvis du har tilladelse: retter i det første indlæg i et emne) findes, lige under feltet hvor selve indlægget skrives, fanebladet "Tilføj en afstemning". Hvis du ikke kan se dette, er det sandsynligvis fordi du ikke har tilladelse til at oprette en afstemning. Her skal du indtaste en overskrift som beskriver afstemningen, og mindst to valgmuligheder i tekstfeltet (det maksimale antal afstemningsmuligheder er fastsat af boardadministratoren). Hver afstemningsmulighed indtastes på en linje for sig, og lige under defineres hvor mange af disse, der kan vælges. Desuden kan du bestemme i hvor lang tid afstemningen skal køre. Hvis du ikke indtaster et tidsrum eller skriver 0, fortsætter afstemningen, og du kan bestemme om brugere skal have mulighed for at ændre deres stemme.
Hvorfor kan jeg ikke tilføje flere afstemningsmuligheder?
Det maksimale antal afstemningsmuligheder er indstillet af boardadministrator. Hvis du har behov for at tilføje flere afstemningsmuligheder til din afstemning end tilladt, kontakt da venligst en boardadministrator.
Hvordan retter eller sletter jeg en afstemning?
Ligesom med andre emneindlæg, kan afstemninger kun rettes af den person som oprindeligt oprettede afstemningen, eller af en administrator eller redaktør af forum