Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Klevia ( Clevia )

Der skal jo også være plads til andre ting, så slå dig ud her, hvis dit emne ikke passer ind andre steder.
Besvar
Dorthe Amalie Andersen

Klevia ( Clevia )

Indlæg af Dorthe Amalie Andersen » 30/9/2011 kl. 07:21

Hej Alle sammen. .

Min kæreste har en del Klevia ( Clevia ) er der nogle der ved hvordan man passer dem helt korekt da jeg ikke kan få dem til at blomstre..
Har prøvet at søge på nettet men det står en masse men ikke helt det jeg skal bruge omkring blomstring osv.
Også hvis nogle har erfaring med at den vileperiode og hvordan i gør osv.
De er alle blevet plantet om i år, og de er blevet vandet med vand og gødning som mange anbefaler.
Håber der er nogle der bare kan hjælpe en lille smule.
Vedhæfter et billed med dem vi har det er vist sådan en som får en lang stængel med orange blomster hvis ellers den vil blomstre.
Vedhæftede filer
P1130216.JPG
P1130216.JPG (79.93 KiB) Vist 12269 gange
P1130213.JPG
En af hans hunde har haft fat i bladene på denne ! For mange år siden. De vokser og sætter tons at børn og blade men ikke blomster
P1130213.JPG (71.36 KiB) Vist 12269 gange

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 30/9/2011 kl. 08:30

En af min venner, har stort set altid blomster i sin Clivia. Hun tager på flere 2-ugers ferier på forskellige tidspunkter af året, hvor jeg så får lov til at være hus-, plante- og orkidepasser, samt snerydder.

Hun har en gammel plante, den står på gulvet i hjørnet mellem de store syd-vest vinduer. Aldrig sol dernede! Om det er måden, ved jeg ikke, men, til forskel på dem, du sætter ind, så er potten fuld af planter, der står mellem 25 og 50 store gamle planter i, derfor er der stort set altid et til flere skud, der blomstrer hele tiden.

Måske er der for lidt biomasse i én plante, til at den kan blomstre, du skriver, at de sætter mange skud, hvor er de? Giver I dem væk til venner og familie, eller, hvor er de? Jeg tror, I skal lade børnene sidde ved den gamle plante, så der er meget mere energi oplagret i planten. Den bruger jo meget energi på at sætte nyskud, de tærer på den gamle plante fra starten af, indtil de får rødder på et tidspunkt, og selv bidrager til den fælles husholdning. Den energi, den bruger på nyskud, fjerner I jo, tilbage står en udhungret gammel plante, som formentligt ikke har overskud til at blomstre.

Mange orkideer vil aldrig blomstre, hvis man fjerner alle nyskud, og kun lader den gamle sidde, eller bliver ved med at fjerne bulber, når det tredie skud dukker frem. Måske Clivia har det lidt på samme måde!

Jeg ved ikke, om min bekendte giver den en hvileperiode, husker jeg det, vil jeg spørge i weekenden, der ser jeg hende, når vi laver udstilling i Plantorama 2000.

Ellers har du ret, den sætter flotte orange, gule eller røde blomster, alt efter, hvilken art det er.
Mvh Egon

louise vig
Geografisk sted: kgs lyngby
Kontakt:

Indlæg af louise vig » 30/9/2011 kl. 08:57

Tricket med at få clivia til at blomstre er at sætte den koldt og lyst ved juletid i 4-6 uger. Ikke vande men holde den knastør. Så skal den nok få blomst
Mvh Louise

Dorthe Amalie Andersen

Indlæg af Dorthe Amalie Andersen » 30/9/2011 kl. 09:06

Jamen de nye skud har jeg plantet om i nye potter ? da jeg syntes det fuyldte for meget ? Men det er måske forkert. :) :)
Jeg kan tydeligt se det når du skrver at man faktisk tager alt kraften af den gamle plante, måske man skulle holde op med og gøre sådan noget hehe :lol: .
Hvis du husker det må du meget gerne spørge om det :) Ville glæde mig.
Tak Egon
Egon K P skrev:En af min venner, har stort set altid blomster i sin Clivia. Hun tager på flere 2-ugers ferier på forskellige tidspunkter af året, hvor jeg så får lov til at være hus-, plante- og orkidepasser, samt snerydder.

Hun har en gammel plante, den står på gulvet i hjørnet mellem de store syd-vest vinduer. Aldrig sol dernede! Om det er måden, ved jeg ikke, men, til forskel på dem, du sætter ind, så er potten fuld af planter, der står mellem 25 og 50 store gamle planter i, derfor er der stort set altid et til flere skud, der blomstrer hele tiden.

Måske er der for lidt biomasse i én plante, til at den kan blomstre, du skriver, at de sætter mange skud, hvor er de? Giver I dem væk til venner og familie, eller, hvor er de? Jeg tror, I skal lade børnene sidde ved den gamle plante, så der er meget mere energi oplagret i planten. Den bruger jo meget energi på at sætte nyskud, de tærer på den gamle plante fra starten af, indtil de får rødder på et tidspunkt, og selv bidrager til den fælles husholdning. Den energi, den bruger på nyskud, fjerner I jo, tilbage står en udhungret gammel plante, som formentligt ikke har overskud til at blomstre.

Mange orkideer vil aldrig blomstre, hvis man fjerner alle nyskud, og kun lader den gamle sidde, eller bliver ved med at fjerne bulber, når det tredie skud dukker frem. Måske Clivia har det lidt på samme måde!

Jeg ved ikke, om min bekendte giver den en hvileperiode, husker jeg det, vil jeg spørge i weekenden, der ser jeg hende, når vi laver udstilling i Plantorama 2000.

Ellers har du ret, den sætter flotte orange, gule eller røde blomster, alt efter, hvilken art det er.

Dorthe Amalie Andersen

Indlæg af Dorthe Amalie Andersen » 30/9/2011 kl. 09:06

Hvornår omkring Jule tid før december elller ?
louise vig skrev:Tricket med at få clivia til at blomstre er at sætte den koldt og lyst ved juletid i 4-6 uger. Ikke vande men holde den knastør. Så skal den nok få blomst
Mvh Louise

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 30/9/2011 kl. 22:13

Louises forslag lyder rimeligt i den mørkeste tid, :wink: her er, hvad jeg fik som svar i en mail om det spørgsmål: "Cliviaen får hviletider, men de er meget ukontrollerede. Jeg vander den, når jeg husker det!" Og, jeg tror, hun har så evigt ret. Så hendes får så bare flere gange hviletid om året, så blomstrer den også flere gange om året, men, hendes er jo også kæmpestor. 8)
Mvh Egon

Dorthe Amalie Andersen

Indlæg af Dorthe Amalie Andersen » 1/10/2011 kl. 09:09

Det vil sige at jeg skal prøve og lade den blive så stor så muligt :) og bare lade ungerne blive i krukken, og give den viletid osv :) Det vil jeg prøve så håber jeg der giver blomster engang. Måske jeg skulle prøve og smide en i viletid nu og se om der kunne ske et eller andet sjovt :)
Egon K P skrev:Louises forslag lyder rimeligt i den mørkeste tid, :wink: her er, hvad jeg fik som svar i en mail om det spørgsmål: "Cliviaen får hviletider, men de er meget ukontrollerede. Jeg vander den, når jeg husker det!" Og, jeg tror, hun har så evigt ret. Så hendes får så bare flere gange hviletid om året, så blomstrer den også flere gange om året, men, hendes er jo også kæmpestor. 8)

louise vig
Geografisk sted: kgs lyngby
Kontakt:

Indlæg af louise vig » 2/4/2012 kl. 22:25

Jeg vil lige vise min clivia i blomst.
Den blev vandet godt igennem midt i december 2011, derefter hængt op i gardinstangen i vores soveværelse, som vender mod syd. Rummet varmes ikke op og vi sover for åbent vindue. Clivia har hængt og nydt livet i lys og kulde og uden en dråbe vand til midt i marts. Så tog jeg den ind og se bare, hvor flot den er blevet og hvor hurtigt det går.
Hilsen Louise
Vedhæftede filer
clivia 2April12.jpg
clivia 2April12.jpg (36.48 KiB) Vist 11505 gange
clivia 31marts12.jpg
clivia 31marts12.jpg (29.82 KiB) Vist 11505 gange
clivia24Marts12.jpg
clivia24Marts12.jpg (30.16 KiB) Vist 11505 gange

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 2/4/2012 kl. 23:35

Ja, det ser jo rimeligt overbevisende ud til din dyrkningsvejledning. Flotte orange blomster. :P
Mvh Egon

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 5/4/2012 kl. 01:39

Min blomstrede flere gange om året, og jeg gjorde ikke noget særligt.
Den stod hele året i et sydvendt vindue, og tørrede ud mellem hver vanding. Jeg har aldrig været god til at vande stueplanter så tit, så den var altid godt og grundigt tør....der gik vel 2-3 uger imellem, og 1-2 uger om sommeren.
Min har aldrig stået køligere om vinteren, andet end hvad kuldebroen i vinduet kunne levere, og jeg har vandet hele året rundt.

Nogen har sikkert lagt mærke til jeg omtalte den i datid :wink:
Det er fordi jeg har smidt den ud, da den havde fået en masse underlige brunlige pletter på bladene, jeg mistænkte var sygdom eller utøj.....og jeg ville ikke risikere noget blev overført til mine orkidéer eller andre stueplanter
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Karina H
Geografisk sted: Amager

Re: Klevia ( Clevia )

Indlæg af Karina H » 31/5/2013 kl. 10:08

Jeg har 2 store clevia og en lille mine de store er meget gamle men de blomstre 2 gange om året og de står på gulvet og for ikke så meget lys.... Jeg tror det er ligemeget med varmen og solen... For at få den til at blomstre er det måske vaningen... Jeg vander når jeg husker det... Der kan sagtens gå rigtig lang tid...... De plejer at være helt tørre før jeg vander...
Karina Høier

Brugeravatar
Egon K P

Re: Klevia ( Clevia )

Indlæg af Egon K P » 31/5/2013 kl. 12:30

Velkommen ind i indlæggenes verden, Karina. :D

Jeg har lige kikket lidt på, hvad den plante egentligt stiller af krav til dine ejere, og, det er ikke alverden.

http://www.idenyt.dk/Haven/Blomsterhave ... igen-30672

Der får man så også forklaret, hvorfor skafterne sommetider stopper efter kort tid, og, andre gange strækker sig til toppen af bladene.
Mvh Egon

Besvar