Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

En blomst der går langt tilbage....men hvad er det for en?

Der skal jo også være plads til andre ting, så slå dig ud her, hvis dit emne ikke passer ind andre steder.
Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

En blomst der går langt tilbage....men hvad er det for en?

Indlæg af SirLonewolf » 12/10/2011 kl. 10:17

Jeg har en stueplante der er en deling af min mors, som hun igen har fået af sin far. Den blomstre kun sjældent, eller det har i hvert fald gjort i al den tid jeg kender til, hvor der kan være flere år uden blomst.
Det er da også år siden jeg har haft blomst i den, men denne gang har jeg fået 2 blomster :D
Desværre for min mor har hun ikke haft blomst i sin, siden hun delte den for mange år siden :(

Men hverken jeg eller min mor ved hvad planten hedder, og jeg kan desværre ikke spørger min morfar da han tog videre for nogle år siden :(

Men så er det godt jeg kan spørger jer, der jo ved en masse om andet end orkidéer :D

Her en række billeder.

Først hele planten. Den måler ca. 73 cm i bredden, fra bladspids til bladspids...
Billede

Sådan ser bladstænglerne ud, og den lyse i forgrunden er blomsterstænglen...
Billede

Så et nærbillede af blomsten...
Billede

...og et fra siden...
Billede

Er der nogen der kan fortælle mig hvad denne blomst hedder, og måske evt. andet om den?
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Steen_kbhN

Indlæg af Steen_kbhN » 12/10/2011 kl. 10:47

Nææ sådan et par stykker har jeg også :D
Har fundet ud af at det er en Scadoxus art, jeg ved ikke hvilke. Den hed "i gamle dage" barberkost i de danske hjem. Meget taknemmelig plante :)
Vedhæftede filer
Scadoxus2.jpg
Scadoxus2.jpg (90.15 KiB) Vist 12860 gange
Scadoxus.jpg
Scadoxus.jpg (75.64 KiB) Vist 12860 gange
Mvh
Steen

john
Geografisk sted: Halmstad

Indlæg af john » 12/10/2011 kl. 21:15

Det er en afrikansk blods lilje
African Blood Lily (Scadoxus multiflorus)
Mvh.John

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 12/10/2011 kl. 21:18

Nej hvor sjovt......Jeg har aldrig set den andre steder end hos min mor og mig selv (min mor fik af min morfar da jeg ikke var ret gammel) :D

Din ligner den er magen til min.
Googlede lige 'Scadoxus', og der er godt nok nogle forskellige arter i den slægt. Det kunne være sjovt at få fat i nogle af de andre typer :D

Hvor tit blomstre dine?
Mvh

lilian
Geografisk sted: Haderslev
Kontakt:

Indlæg af lilian » 12/10/2011 kl. 21:33

jeg er nu næsten sikker på at den blev kaldt malerkost - i gamle dage...(det fremgår også et enkelt sted når man googler -paintbrush plant ) desværre kan linket ikke åbnes..)

jeg har nemlig den der kaldes barberkost og den er meget mindre, lys og og bladene er helt helt anderledes, a la´ sukkulent.
kan tage et foto i morgen så kan vi sammenligne..!

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 12/10/2011 kl. 21:57

Prøvede lige at google det, og hvis det er den i første række der er hvid med gule spidser, så kunne jeg godt åbne linket. Der kalder han den nemlig Paintbrush Plant, og under det skriver han det er en Haemanthus albiflos
Mvh

Steen_kbhN

Indlæg af Steen_kbhN » 12/10/2011 kl. 22:30

Jimmy, ja vores planter ligner hinanden utroligt meget, så det må næsten være samme art. Jeg kan ikke huske historien på mine, jeg fik en af en studiekammerat for en del år siden efterhånden, men kan ikke huske hvor hun havde dem fra.
De blomstrer hos mig måske hvert andet år eller deromkring, men kunne formodentlig godt lokkes til det hvert år, hvis jeg fik plantet dem om og gødet lidt oftere :oops:
Lillian, det ser ud til at du har ret mht navnene (glæder mig til billede alligevel). Det ser ud til at Scadoxus tidligere har været i Haemanthus slægten men er splittet ud fra denne, så lidt er de da i familie :)
Mvh
Steen

lilian
Kontakt:

Indlæg af lilian » 12/10/2011 kl. 22:37

SirLonewolf skrev:Prøvede lige at google det, og hvis det er den i første række der er hvid med gule spidser, så kunne jeg godt åbne linket. Der kalder han den nemlig Paintbrush Plant, og under det skriver han det er en Haemanthus albiflos
ja, sådan her ser min ud
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Haema ... 1C2000.jpg

http://www.flickr.com/photos/tanaka_juuyoh/3983685266/
men denne ligner jo din , og den kalder hn jo så også barberkost
http://www.haveabc.dk/frontpage.aspx?id ... a1062a1675
den har jeg altid kendt som malerkost!!!
forvirring på et højere botanisk plan...

det første svar du fik er uden tvivl plantens rette boraniske navn...

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 13/10/2011 kl. 00:01

Uandet, hvilken kost, der skal knyttes til planten, så er det jo en smuk plante. Jeg kender den også som barberkost, det viser bare, at de danske navne giver anledning til mere forvirring end opklaring. Mange forskellige arter og slægter har fået hæftet det samme danske navn på sig, og, hvad er det så lige, man snakker om. :?

Men, Jimmy, hvor har du da været uheldig, så mange flotte farver i den slægt, og så må du nøjes med en så klart orangefarvet! :lol:
Mvh Egon

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 13/10/2011 kl. 09:01

Ja, det tyder lidt på at de forskellige danske navne er brugt lidt i fling.

Lillian....Din er også rigtig flot.....den ser så elegant ud med den hvide farve og de gule spidser.

Egon...He he, ja det er da også uheldigt når jeg nu er så meget imod orange blomster :wink: ( <-- "Prøver-at-holde-masken"-smiley )
Det er sjovt jeg kun har den blomst i orange, når jeg nu har sagt min mening om den farve :lol: Og endnu mere ærgerligt når jeg så ikke har fået den til at blomstre så tit.

Jeg er blevet en lille smule hooked på måske at få fat i nogle af de andre maler-/barberkoste
Mvh

lilian
Kontakt:

Indlæg af lilian » 13/10/2011 kl. 09:45

her var så et foto af min barberkost.
desværre har jeg ikke været så god ved den de seneste år, og lige nu har jeg været ved at flytte rundt med den
men den lever da endnu. tror lige jeg skal tage mig lidt kærligt af den.
jimmy, du må gerne få et løg fra den, den breder sig forholdsvis hurtigt.

gav et stykke til min svigerinde for nogle år siden, og hun er så utilfreds fordi den ikke vil blomstre- min blomstrer glad og længe..
Vedhæftede filer
IMG_1442.JPG
IMG_1442.JPG (56.6 KiB) Vist 9179 gange
IMG_1443.JPG
IMG_1443.JPG (69.93 KiB) Vist 9173 gange

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 13/10/2011 kl. 18:24

Din er ret smuk selvom du siger du ikke har passet så godt på den :D

Min egen var selv ved at ryge i svinget for en del år siden. Jeg havde ingen rigtig interesse for planter/blomster. Alle bladene begyndte en dag at blive brune og visne ned, og så troede jeg jeg den manglede vand. Så det endte med jeg havde givet den alt alt for meget vand over et stykke tid, og så var løgene ved at rådne væk. Jeg opdagede det i sidste øjeblik og stoppede så vandingen over noget tid, og så kom den sig.

Jeg tror mange andre planter ville være døde inden. Den er så kommet sig så godt siden, at min mor sagde, sidst hun var her, at den godt nok var blevet stor :D

Lilian...Har sendt dig en PB :wink:
Mvh

lilian
Kontakt:

Indlæg af lilian » 13/10/2011 kl. 18:49

din plantes lidelseshistorie er næsten identisk med min...

SirLonewolf skrev:Din er ret smuk selvom du siger du ikke har passet så godt på den :D

Min egen var selv ved at ryge i svinget for en del år siden. Jeg havde ingen rigtig interesse for planter/blomster. Alle bladene begyndte en dag at blive brune og visne ned, og så troede jeg jeg den manglede vand. Så det endte med jeg havde givet den alt alt for meget vand over et stykke tid, og så var løgene ved at rådne væk. Jeg opdagede det i sidste øjeblik og stoppede så vandingen over noget tid, og så kom den sig.

Jeg tror mange andre planter ville være døde inden. Den er så kommet sig så godt siden, at min mor sagde, sidst hun var her, at den godt nok var blevet stor :D

Lilian...Har sendt dig en PB :wink:

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 26/7/2012 kl. 13:25

Genopliver lige den her tråd, for der er noget jeg har overset.

John skrev at det var en African Blood Lily (Scadoxus multiflorus), hvilket jeg ikke helt tror det er. For når man googler det ser den helt anderledes ud i bladene og blomsten. Men umiddelbart ligner Steens og min en Scadoxus puniceus, eller en hybrid af denne.
Mvh

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 26/7/2012 kl. 15:29

Ja Jimmy vi byttedet jo og min er blevet rigtig stor og flot den har enda fået et lille side løg .
Men jeg kunne da også godt tænke mig at få flere af de sjældne baber/malekoste :lol:

Besvar