Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Ægte Lotus i Dk

Der skal jo også være plads til andre ting, så slå dig ud her, hvis dit emne ikke passer ind andre steder.
Besvar
Stargazer

Ægte Lotus i Dk

Indlæg af Stargazer » 12/11/2011 kl. 12:06

Hej

Jeg så forleden en udsendelse om "Wild russia"
Der fortalte man om en sjælden Lotus som voksede i en enkelt sø i det østlige Rusland under forhold hvor det blev endog meget koldt om vinteren.

Det er verdens nordligste ægte Lotus.

Nelumbo nucifera ssp. komarovii

Jeg fandt så ud af at man kan købe frø i Holland.

http://www.allseeds.eu/webshop/index.ph ... 4&catog=20

Billeder følger når jeg får gang i dem.

Mvh
Lars

ole lukøje
Geografisk sted: djursland

Indlæg af ole lukøje » 12/11/2011 kl. 14:15

vildt! elsker lotus's blomster, hold mig opdateret ;)

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 13/11/2011 kl. 08:42

Det glæder jeg mig til at følge med i :D
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Okstoft
Geografisk sted: KBH

Indlæg af Okstoft » 13/11/2011 kl. 20:02

Ser rigtig spændende ud :D
Mvh Christina

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 13/11/2011 kl. 21:36

Det lyder rigtig spændende Lars. Jeg kunne også godt tænke mig at prøve.
Jeg har jo en sø, men jeg kan vel ikke bare smide nogle frø ud i den og regne med at de så vil spire, eller hvad?
Hvordan vil du starte dine op, og hvor skal de dyrkes når du har fået dem startet op?
Med venlig hilsen
Erna

Stargazer

Indlæg af Stargazer » 16/11/2011 kl. 17:56

Hej

Så er mine frø kommet.

4 er sat til spiring i første omgang.

mvh
Lars

Billede

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 18/11/2011 kl. 07:53

Hej Lars
Tak for links, de er blevet flittigt studeret. Der er lige en ting jeg slet ikke kan forstå.
I dette link http://www.watergardenersinternational. ... page1.html
står der: " The warm period, with temperatures above zero C, lasts for 100-110 days and the growing period for vegetation is 140-160 days."

Skal det forstås som at der er vegetation, som faktisk gror aktivt ved temperaturer under frysepunktet?

Jeg har bestilt frø, og vil ligesom du starte dem indendørs. Det fremgår et eller andet sted at man under de rigtige forhold skulle kunne dyrke planterne frem til blomstringsstørrelse i løbet af ca. et halvt år.

Jeg vil så sætte dem ud i " pølen " til den tid. Det er godt nok spændende.
De burde vel kunne gro i søen her. Daglængden passer jo, men jeg tænker alligvel at måske er vores somre for ustabile med hensyn til temperaturen. Prøves skal det, jeg vil ikke starte alle frø, det er godt at have lidt i reserve til næste år.
Med venlig hilsen
Erna

Stargazer

Indlæg af Stargazer » 20/11/2011 kl. 15:26

Ja det skal prøves. Jeg tror på det kan lade sig gørre.

Fortsæættes.....

:-)
Lars

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 23/11/2011 kl. 14:39

Så er mine frø også kommet.
Måske skal jeg en eller anden gang lære at læse hvad der egentlig står, i stedet for at have så pokkers travlt med at købe ind :roll:

Nå, pyt jeg har læst et eller andet sted at frøene kan holde sig i århundreder.
Med venlig hilsen
Erna

Stargazer

Indlæg af Stargazer » 3/12/2011 kl. 10:51

Hej igen

En lille opdatering.
Da jeg fik frøene kom jeg 4 af dem i vand.
...... Og der skete ikke en sk....

Det er lidt ligesom det der med at man kun læser brugsanvisningen hvis alt andet svigter.

Jeg troede at de blødte jo nok op efter nogle dage, men nej, de skal åbenbart gnaves i af en fisk, eller igennem en fugle mave eller hvad ved jeg.

Så jeg fik fat i et stykke smergellærred og pudsede på dem til der var et sted som ændrede farve, så jeg kunne se at der var hul på frøskallen.

Nu dagen efter er de tre svulmet betydeligt op :-)
Den sidste får lige lidt mere sandpapir, så den kan komme efter det også.

Der kommer et foto senere idag, når jeg lige er færdig med at bage vanilliekranse.

:-)
Lars

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 10/12/2011 kl. 10:13

Jeg vil glæde mig til at se billeder :D

Jeg synes faktisk også at kunne huske fra et af dine links, at ham der viser sine frem havde skåret i skallen på sine
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Stargazer

Indlæg af Stargazer » 4/1/2012 kl. 22:32

Har stadig ikke fået taget mig sammen til at få taget billeder, men frøene er nu blevet til en spand fuld af "spagetti" :-)

Der er snart små åkandeblade som erklar til at folde sig ud på overfladen, og nye skud kommer konstant nede fra basis.

Jeg har plantet frøene nu, og små rødder er også begyndt at titte frem.

Hvad med dine Erna, har du fået spirer på dem?

Mvh
Lars

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 4/1/2012 kl. 22:39

Det var vist godt, du fik "pudset" dine frø op, Lars! :P

Jeg følger spændt med i jeres eksperiment!
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 5/1/2012 kl. 11:18

Stargazer skrev:Har stadig ikke fået taget mig sammen til at få taget billeder, men frøene er nu blevet til en spand fuld af "spagetti" :-)

Der er snart små åkandeblade som erklar til at folde sig ud på overfladen, og nye skud kommer konstant nede fra basis.

Jeg har plantet frøene nu, og små rødder er også begyndt at titte frem.

Hvad med dine Erna, har du fået spirer på dem?

Mvh
Lars
Nej, jeg har ikke startet mine op endnu.
Jeg var med på at de skulle slibes for at kunne spire, de kan godt spire uden at blive slebet, men måske ville vi ikke nå at få det at se, de kan jo ligge i vandet i utroligt mange år, før de spirer. Jeg fik så læst noget mere om planterne
Uha dada, hvis de trives så bliver det jo til noget voldsomt stort. Der var en som sagde at hvis man bare havde en plante som spirede og groede, så kunne man det efterfølgende år indstille sig på at man skulle rykke dem op af sin baghavepøl, og forære dem væk til venner og bekendte og botaninske haver og lignende, fordi de breder sig voldsomt. Jeg tror alligevel ikke at jeg skal have nogen i søen, så ender det måske med at jeg skal ro ud, og luge dem væk i tide og utide. Jeg gemmer lige projektet til det bliver lidt varmere i vejret, så de kan starte i drivhuset, jeg kan ikke lige overskue at have spande stående indendørs, og lys skal de jo også have.
Med venlig hilsen
Erna

Besvar