Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

akvarie - selvskabsfisk? guppy osv?

Der skal jo også være plads til andre ting, så slå dig ud her, hvis dit emne ikke passer ind andre steder.
ole lukøje
Geografisk sted: djursland

akvarie - selvskabsfisk? guppy osv?

Indlæg af ole lukøje » 19/12/2011 kl. 15:06

jeg har fået startet mit store akvarie op og ladet det køre i 2 uger uden fisk, så nu må det snart være at jeg skal have noget mere levende, end bare vandplanterne.

jeg kommer så dertil, hvor jeg kommer i tanke om, at jeg faktisk ikke har aftalt med mig selv hvilke fisk jeg vil have, udover at der selvfølgelig gerne må være smæk på farverne!

har i nogle bud på en nem fisk der ikke er svær at holde i live?

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 19/12/2011 kl. 16:51

hvor stort er det?

Hvis guppy'erne har det for godt kan de hurtigt formere sig..

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 19/12/2011 kl. 19:06

Hej Anders
Det er godt nok nogen år siden at jeg havde akvarie , men jeg synes at f.eks. sværddragere er nemme at holde liv i, de er også gode til at formere sig, og så er de flotte med deres orange/rødlige farve, der er også en udgave i sort, tror nok at de også hedder sværddragere.
En stime neonfisk er også flot, det ser rigtig godt ud når de alle vender og svømmer i en anden retning, fordi den som f.eks. er bagerst i stimen vælger at skifte retning.
Med venlig hilsen
Erna

ole lukøje

Indlæg af ole lukøje » 20/12/2011 kl. 06:53

det er jo sjovt nok de fisk jeg har tænkt mig at starte ud med, grønne/ naturlige sværdrager(et gammelt grønt og rødt kryds der har cirkuleret i min familie i over 10 år) og nogle friske gener dertil, snakeskin eller filigran guppyer i lys grøn eller blå, og en go' stime rød/blå neon som forhåbentlig ikke bliver syge og dør for hurtigt, da jeg har hørt, at de som regel ikke lever særlig længe i alm. forhold.

akvariet er 100x50x50cm = 250l hvis min hovedregning er i orden.

jeg vil gerne se om jeg kan have dværgguramier deri også, men jeg ved ikke lige hvor jeg kan få dem henne, eller hvad en trio, måske endda 4 koster. hannerne kan åbenbart være fatalt hårde ved hunnerne, hvis der er for lidt at gemme sig i, eller hvis det altid går ud over samme hun.

biodiversiteten i vandet er i løbet af natten steget, da jeg inviterede mig selv på rov i min kære mosters akvarie og jeg tog nogle bregner og 2 forskellige cryptocoryner (ja, jeg har været vågen hele natten for at rette på planter - igen) :lol:

jeg har bare stadig ingen fisk.

ole lukøje

stadig ingen søvn, men nu er der sgu liv i akvariet!

Indlæg af ole lukøje » 20/12/2011 kl. 17:16

netop hjemvendt fra plantorama i århus med nye akvarieplanter og de første rigtige indflyttere i mit nye gamle akvarie.

10 rød neon 'rettelse'(nærmere 20 for 100kr, nu jeg har været hjemme og tælle efter) og 3 endlers guppyer og 6 andre filigran'er, sværdragerne kommer i næste set fisk der skal i.

de bliver lukket ud om en lille time, når temperaturen er udlignet og de lige får lidt ro på. hvis der er interesse vil jeg gerne poste billeder, men ellers gider jeg ikke knipse og resize billeder osv. før jeg er helt færdig engang imorgen op af dagen, for jeg køre i skrivende stund på 27 vågne timer i streg, af begejstring over, hvor langt jeg kom i nat med at dekorere og ommøblere de eksisterende planter.

jeg MÅTTE bare have fisk i i dag!
Senest rettet af ole lukøje 25/12/2011 kl. 01:49, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 21/12/2011 kl. 06:50

Jeg vil da meget gerne se billede af dit nye akvarie. Men nu skal du jo ikke bruge din nattesøvn på det, vi når nok det hele alligevel :lol:
Med venlig hilsen
Erna

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 21/12/2011 kl. 07:03

undskyld jeg spørger, men bliver du så glad for dit nye akvarie at du ikke har sovet i 27 timer?!?!

ole lukøje

Indlæg af ole lukøje » 21/12/2011 kl. 11:09

tjaa, kenneth- jeg må jo være ærlig og sige delvist ja, jeg kan godt blive lidt manisk en gang i mellem, men der er lige så meget fordi jeg elsker at stå koncentreret om natten og arbejde med hobby'erne, når jeg ikke kan sove pga, tankespin eller "vrangforestillinger".

jeg er i gang med et forløb på OPUS i randers, hvor jeg formentlig bliver diagnostiseret skizofren paranoid, på grund af min lidt uheldige fortid i den elektroniske musik kultur.

jeg kan gå lidt længere ind i hvad jeg er for en fyr, men når jeg ikke har det godt kan jeg få det virkelig skidt.

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 21/12/2011 kl. 15:31

okay, det er jeg sku da ked af at høre.. :?

Meen, det er da godt du bruger natten på noget rigtig fornuftigt..! :)

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 21/12/2011 kl. 20:22

Jeg vil også glæde mig til at se billeder :D
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

ole lukøje

ak og ve! er man måske lige lidt forvirret?!

Indlæg af ole lukøje » 22/12/2011 kl. 13:31

Hej kenneth

tjaaa, der er jo et produkt af mine eksperimenter som en yngre fyr, der har skubbet mig ud over en grænse for hvilke tanker der er "normalt". Som sådan er det jo for mig et normalt liv, i den forstand at jeg ikke har prøvet at leve andres.

Men efter den her episode med akvariet og ingen søvn, skulle jeg igår til samtale i randers på en afdeling af psykiatrisk, som hedder OPUS, der udelukkende beskæftiger sig med at diagnostisere unge i den ene eller anden retning.

de valgte at indlægge mig efter den samtale jeg havde igår, på grund af angst og paranoia, men jeg fik rigeligt med medicin og det hjælper en hel del med de tanker jeg ikke selv kan styre.

jeg har fået lov at komme hjem d. 24-25 for at holde juleaften og 1. Juledag, men så skal jeg her tilbage og være i en månedstid. Så jeg har fået familien til at passe blomsterne og de nye fisk

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 22/12/2011 kl. 15:06

Hej Anders

De varmeste tanker fra mig og ønsket om en god jul.
Så synes jeg også at der er lige nu at jeg har lyst til at fortælle dig, at jeg for flere måneder siden har besluttet mig til at jeg gerne vil have lov til at forære dig min phal. ( ikke sumatrana ) jeg syntes at det faktisk ville være synd at belemre den med den keiki, som jeg havde lovet at prøve at lave til dig. Hvis det var lykkedes så ville der jo også gå næsten 100 år, før du fik blomsten at se.
Lige nu står den med et blomsterskaft, som måske hvis den opfører sig som sidste år, faktisk er i en dvaletilstand så den først springer ud til foråret, den er også lige ved at få et nyt blad. Og så har jeg sandelig klippet en lille mikroskopisk plet af et af bladene og pudret med kanel. Det var dengang da du havde sygdom i dine, så tænkte jeg at jeg hellere måtte få området med den lille plet væk, så jeg ikke forsømte din plante.

Den må jo så blive her til foråret eller hvornår det nu er at det bliver varmt nok til at sende den.
Så hvis du nu bare passer rigtig godt på dig, så skal jeg nok passe rigtig godt på din nye plante. :lol: :lol:
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
helleasc
Geografisk sted: Veddinge Bakker, Vestsjælland

Indlæg af helleasc » 22/12/2011 kl. 17:37

Hej Anders.

Hvor er det godt, at der er steder, man kan få hjælp, når livet trænger sig på. Mange varme tanker herfra med ønsket om en dejlig jul og et rigtig godt nytår :D
Der ku' nok godt klemmes én mere ind :)

Facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/orkidesjov/

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 22/12/2011 kl. 17:37

Hej Anders.

Det glæder mig, at du er kommet i kontakt med dem i Randers. En gang imellem kan man være nødt til at få lidt hjælp både gennem medicin og de professionelle behandleres erfaringer, for at kunne takle de problemer, hjernen brygger sammen!

Angst er en grim størrelse, jeg håber, du finder ud af, hvad din handler om, så bliver den meget mere håndterlig. Er man bange, ved man, hvad man frygter, er man angst, så er man også bange, men, ved ikke, hvad man frygter.

God jul til dig, og held og lykke med helingsprocessen!
Mvh Egon

ole lukøje

Indlæg af ole lukøje » 22/12/2011 kl. 17:52

Tusinde tak for alle hilsnerne! Det gør det en del lettere at holde mig i ro her, når tankerne spiller mit sind et pus, eller jeg bare er ked af det. I er sgu nogle rare mennesker og jeg tror ikke jeg kunne finde et bedre sted, at skrive om mine problemer end her. I er så søde ikke bare at afskrive mig forummet og glemme hvem jeg er endtiljeg kommer tilbage til min virkelighed.

Wow erna!

tak! Så vil jeg love at lave frø på den, når den kommer hjem til mig og bo. Jeg har stadig en kæmpe stor frøkapsel, på min mentawaii som blev krydset med en dtps. Purple gem, når den springer sender jeg frø til england og frø til christian fra kbh.

denne hybrid jeg nævner ovenfor er vidst aldrig registreret, så det bliver rigtig vildt at se den blomstrer om et par år eller 6.

jeg har lyst til at sætte billeder af akvariet, fisk osv ind, men jeg kan af gode grunde ikke fordi jeg er i randers på afdeling E1 :-(

Besvar