Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

En tur i Risskov.

Der skal jo også være plads til andre ting, så slå dig ud her, hvis dit emne ikke passer ind andre steder.
Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

En tur i Risskov.

Indlæg af Egon K P » 31/12/2011 kl. 04:01

Jeg var lige en tur i Risskov, lidt før solen gik ned her 30. december. Sikke et mylder af svampe, man kan møde dernede, på diverse fældede træstammer. Ja, det bliver så igen lidt billeder at skele til, for at effekten måske kan komme frem!

Billede

Store flotte bøgestammer, som nu er fyldt med træsvampe, det kan nok ikke være til gavn for trækvaliteten.

Billede

Men, i de senere år har de fældet en del dernede, som bare har fået lov til at ligge og forrådne, og blive fyldt med små træbiller.

Billede

Det er selvfølgelig utroligt flot, at alt ikke skal gøres op i penge, men, at den naturlige del i en skov også får lov til at være der.

Billede

Utrolige farver, træsvampene har som små!

Til sidst nåede jeg ned til skrænten ud til vandet, nede på Havnen er de allerede langt med de nye lejligheder, der skal ligge et stedkast fra vandet.

Billede

Om de så pynter på en havn, det kan man jo diskutere, her fylder de så ikke så meget i billedet.

Da jeg kom hjem, kunne jeg lige nå at knipse et par billeder af mine erantis, der bare mangler lidt solstråler, så åbner de sig. De fleste år springer de ud 1. januar, nogle få måneder før, end da jeg boede i Midtjylland!

Billede

Der er masser at kikke på i naturen, nu sneen ikke dækker alt, som de to forrige nytår. :wink: Det er bare med at komme ud og nyde det flotte vejr!
Mvh Egon

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 31/12/2011 kl. 09:56

Nå ja, jeg glemte lige, at man selvfølgelig også kan have den slags oplevelser derhjemme. :oops:

Jeg har jo en flok store terrarier stående med farvefrøer i, der er en meget høj luftfugtighed hele tiden, lige det miljø, som svampene elsker, så, i det med Ranitomeya vanzolinii i, har jeg nu 3 gange hver anden måned haft dette syn.

Billede

Næste dag ser det så sådan ud:

Billede

De holder kun én dag derinde, så er de smattet helt ud igen.

Billede

For en uge siden så det så igen sådan ud:

Billede

Ikke noget særsyn, det har mange af de andre frøholdere med tilsvarende miljøer også i deres terrarier! 8)

Så, er man for "doven", eller har for travlt til at gå en tur i skoven, så kan man få de flotte svampe indendøre også, så længe det ikke er dén forkerte træsvamp, der sidder i træværket i huset, så er det da til at leve med! :P
Mvh Egon

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 31/12/2011 kl. 09:59

Flot :)

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 2/1/2012 kl. 10:29

Flotte billeder, Egon.

Svampene i terrariet er vel ikke noget man er nervøs for? Det ses vel bare som en del af miljøet, som ikke skader noget?....udover den nedbrydning af dødt plante materiale der forekommer.
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 2/1/2012 kl. 12:14

Det er rigtig flot :lol:
Det ser super ud, når baggrunden virkelig er en del af motivet. Billedet af havnen, ja så kan man vidst ikke opnå mere dybde i billedet. :lol:
Lidt synd med alle de hyggelige havne, som nu bliver brugt til at opføre boliger på, men sådan er det vel, der er jo ikke så mange aktive havne tilbage.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
helleasc
Geografisk sted: Veddinge Bakker, Vestsjælland

Indlæg af helleasc » 2/1/2012 kl. 12:46

Sikke nogle dejlige billeder Egon. Nu jeg ikke kan gå lange ture, er det skønt at opleve naturen via dine pletskud :D
Der ku' nok godt klemmes én mere ind :)

Facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/orkidesjov/

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 2/1/2012 kl. 16:51

Tak skal I have!

Nej, Jimmy, jeg tror ikke, disse svampe gør andet, end nedbryder det træ, de sidder på. Frøerne tager ikke skade, og, resten af huset gør forhåbentlig heller ikke. Så længe sporerne ikke spirer i de andre terrarier, via flowet ind i bunden af terrarierne, så går det nok heller ikke ud over resten af huset. Det er trods alt i terrarierne, at svampene har de ideelle forhold.

Hvis nu de fældede alle træerne, der er i vejen for et perfekt udsyn fra skoven af ned over havnen, Erna, så kunne jeg tage to billeder med 50 meters afstand imellem, så havde der nok også været dybde mellem husene derude, og skibene, der ligger for anker ude bagved. :lol:

De få huse, der kan ses på billedet er kun en lille begyndelse på et stort projekt, som ellers var strandet, da krisen gik igang. Men, nu skal det så bebygges, får de også lavet det høje tårn, så er hele udsigten over bugten da ødelagt.

Ja, i mangel af bedre muligheder, så må du jo nøjes, Helle! :lol:
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 3/1/2012 kl. 07:11

Egon K P skrev: Hvis nu de fældede alle træerne, der er i vejen for et perfekt udsyn fra skoven af ned over havnen, Erna, så kunne jeg tage to billeder med 50 meters afstand imellem, så havde der nok også været dybde mellem husene derude, og skibene, der ligger for anker ude bagved. :lol:
Hi hi Egon, ja det er dejligt med en tur i skoven, hvis bare ikke det for alle de træer, som ligesom står i vejen. :lol:

Med hensyn til de 50m afstand :shock: Så vil jeg da gerne lige spørge om man faktisk kan regne ud hvor stor afstand man skal have imellem de to billeder.
Bare lige for at have et par tal. Forholder det sig muligvis sådan her:
Afstand til motiv: 2 m
Afstand stativet rykkes: 5cm.

Hvis motivet så er 10x så langt væk, kan man så også bare gange den afstand man skal flytte stativet med 10. :roll:
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 3/1/2012 kl. 10:49

Det er i princippet lidt det, jeg går ud fra, når jeg tager mine dobbeltbilleder med forskellig afstand fra objektet.

Er jeg 5-10 cm fra objektet, flytter jeg kameraet ½-1 cm, afhængig af, hvor meget objektet ændrer sig, når jeg flytter kameraet sideværs langs en usynlig cirkel.

Er jeg en ½ meter fra objektet, ca. 5 cm, én meter, og jeg flytter mellem 5 og 10 cm, lidt individuelt ud fra, at de to billeder ikke skal være alt for forskellige, hvis motivet pludselig får en lang fremadrettet vedhæng til at hænge lidt sideværs på det ene billede, men er nærmest et punkt i det andet billede, da det er taget lidt forfra, det vil næppe give noget godt resultat.

Så, skal du op på Mount Everest, og have et par flotte 3D-billeder af de små bjergtoppe måske 50-100 km væk, så husk en paraglider, så du kan suse lidt rundt omkring, og få taget lidt billeder måske med 500 meter imellem. :lol:

Om man kan lave en sikker brugbar afstandstabel, som giver optimale billeder hver gang, det ved jeg ikke, men, jeg tænker mig to streger ind mod motivet, med 5-10 cm imellem på ca. 1 meters afstand, og, så tænker jeg mig til, hvor langt ville der så være mellem de to streger, når jeg når 65 cm, 37 cm, 13½ cm o.s.v. fra motivet, så retter jeg lidt ind ud fra motivets udseende, og tager som regel 10-30 sæt billeder i forskellige afstande, vinkler mm.. De ubrugelige billeder kan jo bare slettes, måske går der 1 år, før planten blomstrer igen, så ville det jo være ærgeligt, at billederne viser sig ikke at kunne bruges, når man får tid til at sætte dem sammen, og blomsten er faldet igen.

Man kan også lave 3D-billeder af mennesker, de skal dog være indstillet på, at , mens du laver dine to billeder, så sidder de ubevægelige, og flytter ikke øjnene, hvis du er tæt på. Dyr er et problem, der kan gå dage, før man kan skyde to billeder af et dyr, der ikke sover.

Her har jeg forsøgt med en af beboerne i det terrarie, hvor svampene trives med måneders interval.

Billede

Taget på to forskellige bromeliaer derinde. På det første har afstanden nok været for lille, ikke megen effekt, bladene satte en stopper for, hvor langt jeg kunne flytte kameraet udenfor terrariet.

Billede

Lidt mere effekt! :P

Hvor mange, der så kun nåede at blive et af, inden den var hoppet lidt videre, det melder denne historie ikke noget om. Søde små aktive frøer på små 2 cm's længde, og, de er voksne, selvfølgelig. Ranitomeya vanzolinii.
Mvh Egon

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 3/1/2012 kl. 11:38

Interessant. Jeg får helt lyst til også at prøve med 3D-billeder :D
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 3/1/2012 kl. 11:40

Tak for svaret Egon, ja så tror jeg alligevel ikke at det bliver muligt for mig at tage det billede, jeg ellers havde planer om ( ikke fra Mount Everest :lol: )

Jo, der er forskel i effekten på de to billeder. Men for pokker da, hvor ser de søde ud de små frøer. Gad vidst om de er magen til dem jeg så i Livets planet igår, jeg kan ikke helt huske farverne, men de havde også brug for Bromelia, som deres haletudser voksede op i.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 3/1/2012 kl. 14:05

Det skal du da være velkommen til, Jimmy. Har du problemer, så bare spørg........Erna. :lol:

Det var min mening, jeg ville have set den udsendelse, men, nu er jeg ret god til at glemme, .....så vidt jeg kan huske,..... så den missede jeg. :cry:

Inden du opgiver dit projekt, Erna, så prøv det alligevel, duer det ikke, så væk med billederne, duer det, så er det jo fint. Billedet fra Aarhus Havn er taget med ca. en halv meters afstand, jeg har lige kikket i den datomappe igen, for, der var lidt flere billeder, jeg ikke har fået sat sammen, her kommer et af de nye huse dernede, igen med en halv meters afstand, og zoomet så meget ind, som det optiske kan klare.

Billede

Lidt dybde mellem husene og kranerne er der da, det var bare den der dumme bil, der ikke forstod, hvorfor jeg stod der og signalerede til ham flere hundrede meter væk oppe i skovkanten, at han skulle holde stille. Måske lidt større afstand mellem de to billeder ville have været bedre, jeg ville godt have grenene med på begge billeder, det satte mine begrænsninger her!

Billede

Og, man kan til enhver tid gå ind og tage et udsnit af billedet, hvis det er ønskværdigt, her forsvandt den kørende bil så også næsten. Spændende huse, de skulle bare ikke lige ligge der!

Så, måske kan du alligevel godt komme igang med dit projekt!
Mvh Egon

Kiwi

Indlæg af Kiwi » 3/1/2012 kl. 14:51

Fantastisk flotte bilder; Egon K P! :D

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 3/1/2012 kl. 16:29

Flotte billeder, og husene ja de er da anderledes om ikke andet.
Meget sjov med den dumme bil, den kan man jo se begge steder på 3d billedet. Nej, jeg vil så ikke opgive mit projekt, man ved jo aldrig hvad man trods alt kan få ud af det.
Synd du ikke fik set Livets planet Egon, men der er håb forude for se nu hvad jeg har fundet til dig.

http://www.dr.dk/nu/player/#/livets-planet/27026

Tror lige jeg også selv skal se den igen, nu er jeg jo spændt på om det var dine frøers fætre og kusiner jeg så.

Hovsa :oops: Jeg var ved at glemme at sige tak fordi du har brugt tid og energi på at finde flere billeder. Tusind tak
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 4/1/2012 kl. 01:04

Tak til jer begge!

Nu har jeg lige været til orkidemøde i JOK, der kunne jeg forstå, at det var Oophaga pumilio, der var med i udsendelsen, også en frø, jeg har i et andet terrarie. Mine er så orange, de kan have mange forskellige farver.

Det er stadigvæk farvefrøer, eller, som de hed tidligere, pilegiftfrøer, men en anden slægt end den, jeg satte ind.

Billede

Her er et gammelt billede af en af mine Oophaga pumilio 'Nancy'.

Det link vil jeg lige kikke på, Erna, jeg havde overvejet, om udsendelsen også lå på nettet hos DR!
Mvh Egon

Besvar