Det er i princippet lidt det, jeg går ud fra, når jeg tager mine dobbeltbilleder med forskellig afstand fra objektet.
Er jeg 5-10 cm fra objektet, flytter jeg kameraet ½-1 cm, afhængig af, hvor meget objektet ændrer sig, når jeg flytter kameraet sideværs langs en usynlig cirkel.
Er jeg en ½ meter fra objektet, ca. 5 cm, én meter, og jeg flytter mellem 5 og 10 cm, lidt individuelt ud fra, at de to billeder ikke skal være alt for forskellige, hvis motivet pludselig får en lang fremadrettet vedhæng til at hænge lidt sideværs på det ene billede, men er nærmest et punkt i det andet billede, da det er taget lidt forfra, det vil næppe give noget godt resultat.
Så, skal du op på Mount Everest, og have et par flotte 3D-billeder af de små bjergtoppe måske 50-100 km væk, så husk en paraglider, så du kan suse lidt rundt omkring, og få taget lidt billeder måske med 500 meter imellem.
Om man kan lave en sikker brugbar afstandstabel, som giver optimale billeder hver gang, det ved jeg ikke, men, jeg tænker mig to streger ind mod motivet, med 5-10 cm imellem på ca. 1 meters afstand, og, så tænker jeg mig til, hvor langt ville der så være mellem de to streger, når jeg når 65 cm, 37 cm, 13½ cm o.s.v. fra motivet, så retter jeg lidt ind ud fra motivets udseende, og tager som regel 10-30 sæt billeder i forskellige afstande, vinkler mm.. De ubrugelige billeder kan jo bare slettes, måske går der 1 år, før planten blomstrer igen, så ville det jo være ærgeligt, at billederne viser sig ikke at kunne bruges, når man får tid til at sætte dem sammen, og blomsten er faldet igen.
Man kan også lave 3D-billeder af mennesker, de skal dog være indstillet på, at , mens du laver dine to billeder, så sidder de ubevægelige, og flytter ikke øjnene, hvis du er tæt på. Dyr er et problem, der kan gå dage, før man kan skyde to billeder af et dyr, der ikke sover.
Her har jeg forsøgt med en af beboerne i det terrarie, hvor svampene trives med måneders interval.
Taget på to forskellige bromeliaer derinde. På det første har afstanden nok været for lille, ikke megen effekt, bladene satte en stopper for, hvor langt jeg kunne flytte kameraet udenfor terrariet.
Lidt mere effekt!
Hvor mange, der så kun nåede at blive et af, inden den var hoppet lidt videre, det melder denne historie ikke noget om. Søde små aktive frøer på små 2 cm's længde, og, de er voksne, selvfølgelig. Ranitomeya vanzolinii.