Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

En tur i Risskov.

Der skal jo også være plads til andre ting, så slå dig ud her, hvis dit emne ikke passer ind andre steder.
Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 4/1/2012 kl. 15:39

Den helt orange er også flot :lol:
Jeg har lige smugkigget, og kan da godt se at der slet ikke var tale om den første du satte billede i af. Jeg tror at det blandt andet var de blå ben, som snød mig, dem kunne jeg nemlig huske. De var så heller ikke helt magen til, men blå det var de da :lol:
Oophaga pumilio 'Nancy' virker større, men det er måske bare fordi den er fotograferet tættere på.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 4/1/2012 kl. 20:10

Denne frø findes i næsten alle farver, i de varianter, der er fundet af den, også med de blå ben.

Her er vist dem, man kender i dag:

http://www.dendrobase.de/index.php?gatt ... o&id=12220

Mine er små 2 cm. lange.

Jeg har lige set udsendelsen, der var dog nogle fejl i deres oplysninger, haletudsestadiet for disse er ca. 3 måneder, og ikke 2 uger, som de fortalte. Det gør jo så hunnens indsats endnu mere imponerende!

Når de så havde valgt netop denne slægt i farvefrøerne, så kunne de jo godt have fortalt, at det eneste, ungerne kan leve af, er deres mors ubefrugtede æg. Alle de andre farvefrø-haletudser kan opfostres på alternativt foder, men ikke disse.

Men, jeg får nok ikke set flere i den serie. Hvorfor de altid skal menneskeliggøre alle dyrene, ud fra kommentarerne, det forstår jeg ikke. :roll: Når de så også manipulerer som med krabbesælen, ja, så er jeg tæt på at slukke. Det lille isbjerg, hvor spækhuggerne helt tydeligt endte med at få ram på sælen, er et helt andet lille isbjerg, end det, hvor sælen kikker frem "efter kampen", og skynder sig væk, mens det "gamle" isbjerg få sekunder efter ses, mens spækhuggerne forlader scenen.

Nå, skidt med det, det er nogle flotte naturoptagelser, jeg kan jo mute lyden, så slipper jeg for at høre de dumme kommentarer! :lol:
Mvh Egon

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 4/1/2012 kl. 20:30

det er sku nogle pænt farvede frøer de dér! :)
Men hvad kan de? hehe bare hoppe rundt i terrariet?

Kan man holde dem?

mvh

Brugeravatar
helleasc
Geografisk sted: Veddinge Bakker, Vestsjælland

Indlæg af helleasc » 4/1/2012 kl. 20:48

Jeg ville nok ikke kæle med dem :lol: :lol:
Der ku' nok godt klemmes én mere ind :)

Facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/orkidesjov/

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 4/1/2012 kl. 21:21

Det er de frøer, der kvækker højest af dem, jeg holder. Hannen kan kvække uafbrudt et halvt minuts tid med en styrke, som er utroligt for så lille et dyr, uden at være øredøvende.

De er meget fremme, så, man ser dem tit, de lægger ofte æg, desværre har mine O. pumilio'er fået en vandopløselig kromat-forgiftning, så afkommet får defekte forben, og dør på få dage, efter de har forladt vandet.

De kan holdes i et varmt og fugtigt miljø i et terrarie, og fodres med vitaminiserede bananfluer. Så, selvfølgelig kan man holde dem, Kenneth! :P

De er nu ikke giftige, Helle, ikke i fangenskab, mange giftfrøer giver kun lidt eksemlignende irritation, hvis man rører ved dem i naturen, lidt ligesom vores hjemlige skrubtudse kan gøre, hvis den bliver bange, og skummer på ryggen. De mest giftige skal man dog ikke røre ved, det kan let medføre en meget hurtig død! :shock:

Jeg har tidligere lavet et indlæg på dendrobates.dk om disse frøer, hvor jeg sikkert tillægger mine frøer menneskelig adfærd, men, sådan er der jo så meget! :lol:

http://www.dendromania.dk/viewtopic.php ... ght=elsker

Siden har de lagt æg mange gange, men, aldrig fået levedygtige unger ud af det! :cry:
Mvh Egon

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 4/1/2012 kl. 21:29

spænende!
Men tænkte egentlig om man kan tage dem ud og holde dem i hånden..? 8)

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 4/1/2012 kl. 22:37

I princippet ja, men i praksis nej! :roll:

De er alle så små, at du risikerer at knække et ben på dem, hvis du folder hånden bare en lille smule omkring dem, og huden folder inde i hånden, de vil som udgangspunkt heller ikke være i din hånd, men vil hoppe væk.

Men, hopper de selv op på din arm eller andre steder, så er det jo en helt anden sag. Så vil de tit kravle opad, hvis de kan komme til det, op af armen eller tøjet, så er det med at passe på, når de skal tages ned igen.

Jeg har holdt verdens giftigste dyr, Phyllobates terribilis, også en farvefrø, de hoppede let en halv meter i højden, og landede tit på armen af mig, når jeg skulle et eller andet i deres terrarie. Det er ca. 50 mm store dyr, dem kunne jeg godt finde på at holde igen, de kan fodres med rimeligt store edderkopper, bare ikke små korsedderkopper, de tog livet af to af mine! :cry:
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 5/1/2012 kl. 13:27

Egon K P skrev:Denne frø findes i næsten alle farver, i de varianter, der er fundet af den, også med de blå ben.

Her er vist dem, man kender i dag:

http://www.dendrobase.de/index.php?gatt ... o&id=12220

Mine er små 2 cm. lange.

Jeg har lige set udsendelsen, der var dog nogle fejl i deres oplysninger, haletudsestadiet for disse er ca. 3 måneder, og ikke 2 uger, som de fortalte. Det gør jo så hunnens indsats endnu mere imponerende!

Når de så havde valgt netop denne slægt i farvefrøerne, så kunne de jo godt have fortalt, at det eneste, ungerne kan leve af, er deres mors ubefrugtede æg. Alle de andre farvefrø-haletudser kan opfostres på alternativt foder, men ikke disse.

Men, jeg får nok ikke set flere i den serie. Hvorfor de altid skal menneskeliggøre alle dyrene, ud fra kommentarerne, det forstår jeg ikke. :roll: Når de så også manipulerer som med krabbesælen, ja, så er jeg tæt på at slukke. Det lille isbjerg, hvor spækhuggerne helt tydeligt endte med at få ram på sælen, er et helt andet lille isbjerg, end det, hvor sælen kikker frem "efter kampen", og skynder sig væk, mens det "gamle" isbjerg få sekunder efter ses, mens spækhuggerne forlader scenen.

Nå, skidt med det, det er nogle flotte naturoptagelser, jeg kan jo mute lyden, så slipper jeg for at høre de dumme kommentarer! :lol:

Ja, om oplysningerne er forkerte eller mangelfulde, det studser jeg jo ikke over, fordi min viden ikke er stor nok til at jeg opdager det.

Når der bliver sagt : i løbet af de næste to uger vil frøen kravle 1 km. Ja så ved jeg ikke om det skal tages som udtryk for at så er haletudsestadiet også overstået i løbet af de næste to uger (for det bliver der jo ikke sagt noget om), eller om den i princippet også bare kravler videre de efterfølgende ca. 10 uger, og afleveret æg til sine haletudser. :roll:

Jeg synes at det kunne være interessant hvis man kunne få lov til at se udsendelserne med den oprindelige fortæller, for episoden med krabbesælen, virker på mig som om den på et tidspunkt kun bliver oversat ( kreativ oversættelse )til dansk udfra de billeder der ses og måske endda, efter det man ønsker og tror at man ser, og forhåbentlig ikke udfra det BBC’s fortæller siger.
Der var jo da flere sæler i området, så i bund og grund er det vel bare en af de andre man lige får lov til at følge lidt, efter at den første blev spist.

På den anden side set, så har man jo ikke noget at bruge det til hvis man kan konstatere at der traditonen tro er tale om en så forkert oversættelse til dansk at meningenen går tabt.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 5/1/2012 kl. 14:53

Egon K P skrev:Det er de frøer, der kvækker højest af dem, jeg holder. Hannen kan kvække uafbrudt et halvt minuts tid med en styrke, som er utroligt for så lille et dyr, uden at være øredøvende.

De er meget fremme, så, man ser dem tit, de lægger ofte æg, desværre har mine O. pumilio'er fået en vandopløselig kromat-forgiftning, så afkommet får defekte forben, og dør på få dage, efter de har forladt vandet.

De kan holdes i et varmt og fugtigt miljø i et terrarie, og fodres med vitaminiserede bananfluer. Så, selvfølgelig kan man holde dem, Kenneth! :P

De er nu ikke giftige, Helle, ikke i fangenskab, mange giftfrøer giver kun lidt eksemlignende irritation, hvis man rører ved dem i naturen, lidt ligesom vores hjemlige skrubtudse kan gøre, hvis den bliver bange, og skummer på ryggen. De mest giftige skal man dog ikke røre ved, det kan let medføre en meget hurtig død! :shock:

Jeg har tidligere lavet et indlæg på dendrobates.dk om disse frøer, hvor jeg sikkert tillægger mine frøer menneskelig adfærd, men, sådan er der jo så meget! :lol:

http://www.dendromania.dk/viewtopic.php ... ght=elsker

Siden har de lagt æg mange gange, men, aldrig fået levedygtige unger ud af det! :cry:
Hold da helt op for en fin og spændende roman du har lavet på dendromania. :lol:
Jeg har selvfølgelig lige prøvet hurtigt at se hvad "en vandopløselig kromat-forgiftning" er. Ser så ud som om det er noget som er forårsaget af et eller andet som findes i cemtenbaserede materiaeler, så hvordan kan det have indflydelse på dyr som lever i et terrarie. :roll: :?:
Jeg snupper lige et ekstra spørgsmål, som tirrer min nysgerrighed.
De små korsedderkopper, som tog livet af dine frøer. Slog edderkopperne i ordets bogstaveligste forstand frøerne ihjel, eller døde frøerne fordi de havde spist dem?
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 6/1/2012 kl. 02:02

Hvis hunnen kravler 1 km på 2 uger, så må den jo kravle 6-7 km, inden den har fået opfostret sine unger, for, det tager ca. 3 måneder, inden haletudserne kan klare sig selv.

Jeg kunne også godt forestille mig, at der er gået lidt data tabt i oversættelserne, det kan jo ikke passe, når nu BBC laver så stort et nummer ud af at fotografere i super kvalitet over så lang tid, og så sætter de sig ikke ind i deres levevis efterfølgende, når billederne skal kommenteres.

Den vandopløselige kromat stammede fra den fliseklæber, jeg brugte til at dekorere mine flamingoplader på bagvæggene. Efter få dage var det jo tørt og så startede jeg terrarierne op. Men, så længe cementbaserede produkter gennemhærder, og, det tager ca. 1 måned, så frigør cementen den vandopløselige kromat. Derefter kan den ikke frigives, så er den bundet i cementen.

Så, efter en måneds hærdning, så skal bagvæggene skylles fri for de skadelige stoffer, og, så kan man begynde at arrangere terrariet med bundmateriale, planter mm. Frøerne har semipermeabel hud, så mange stoffer kan trænge igennem, hvis de går rundt i bundmeterialet, og det er fyldt med kromater. I dette tilfælde var det så mine bananfluelarver, som jeg kører inde i terrarierne, så var kommet for tæt på bagvæggen, larverne udskiller et stof, der ligner eddikesyre, for at deres foder, gæret frugt ikke skal rådne, dette eddikesyre-lignende stof opløste bagvæggens cementlag, som larverne så åd, inden frøerne så åd både larverne og de efterfølgende kromatforgiftede fluer.

De fleste andre bruger heldigvis andre materialer til bagvæggene, så de undgår kromaterne. Disse stoffer går ind og ændrer i frøernes kromosomer, især i forbindelse med æg- og sædproduktionen. Så, forældredyrene er skadede i generne, de står ikke til at redde som forældredyr, men, som almindelig underholdning er de udmærkede.

De små korsedderkopper blev brugt ved en fejl, edderkoppen kom ud og ind i gabet på frøen flere gange, hver gang bed edderkoppen frøen, og, da dens gift er lige så stærkt som en hveps, så døde frøen efterfølgende. At jeg så fik gentaget det nummer, var jo tåbeligt, lige som jeg havde smidt edderkoppen ind til dem, så jeg, at det var en korsedderkop, men, der var det for sent. Så, der røg frø nummer to! :twisted:
Mvh Egon

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 6/1/2012 kl. 16:10

haha man skal da vidst være noget af en hård frø hvis man vil bo hos egon!! :D

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 9/1/2012 kl. 10:15

Egon K P skrev:Hvis hunnen kravler 1 km på 2 uger, så må den jo kravle 6-7 km, inden den har fået opfostret sine unger, for, det tager ca. 3 måneder, inden haletudserne kan klare sig selv.

Jeg kunne også godt forestille mig, at der er gået lidt data tabt i oversættelserne, det kan jo ikke passe, når nu BBC laver så stort et nummer ud af at fotografere i super kvalitet over så lang tid, og så sætter de sig ikke ind i deres levevis efterfølgende, når billederne skal kommenteres.

Den vandopløselige kromat stammede fra den fliseklæber, jeg brugte til at dekorere mine flamingoplader på bagvæggene. Efter få dage var det jo tørt og så startede jeg terrarierne op. Men, så længe cementbaserede produkter gennemhærder, og, det tager ca. 1 måned, så frigør cementen den vandopløselige kromat. Derefter kan den ikke frigives, så er den bundet i cementen.

Så, efter en måneds hærdning, så skal bagvæggene skylles fri for de skadelige stoffer, og, så kan man begynde at arrangere terrariet med bundmateriale, planter mm. Frøerne har semipermeabel hud, så mange stoffer kan trænge igennem, hvis de går rundt i bundmeterialet, og det er fyldt med kromater. I dette tilfælde var det så mine bananfluelarver, som jeg kører inde i terrarierne, så var kommet for tæt på bagvæggen, larverne udskiller et stof, der ligner eddikesyre, for at deres foder, gæret frugt ikke skal rådne, dette eddikesyre-lignende stof opløste bagvæggens cementlag, som larverne så åd, inden frøerne så åd både larverne og de efterfølgende kromatforgiftede fluer.

De fleste andre bruger heldigvis andre materialer til bagvæggene, så de undgår kromaterne. Disse stoffer går ind og ændrer i frøernes kromosomer, især i forbindelse med æg- og sædproduktionen. Så, forældredyrene er skadede i generne, de står ikke til at redde som forældredyr, men, som almindelig underholdning er de udmærkede.

De små korsedderkopper blev brugt ved en fejl, edderkoppen kom ud og ind i gabet på frøen flere gange, hver gang bed edderkoppen frøen, og, da dens gift er lige så stærkt som en hveps, så døde frøen efterfølgende. At jeg så fik gentaget det nummer, var jo tåbeligt, lige som jeg havde smidt edderkoppen ind til dem, så jeg, at det var en korsedderkop, men, der var det for sent. Så, der røg frø nummer to! :twisted:
Episoden med korsedderkopperne er selvfølgelig ærgerlig, men trods alt var det jo så naturens gang, når nu det skulle være.
Fantastisk at se hvilke forsvarsmekanismer forskellige dyr har.

Rigtigt ærgeligt for dig og dine frøer, at du utilsigtet har valgt et materiale med egenskaber som medfører en kromatforgiftning.
Når nu det er sket og du fortæller så detajleret om det, så må jeg nok sige at for mig giver det virkelig stof til eftertanke. Mine tanker bevæger sig væk fra dit terrarie, hvor konsekvenser trods alt er begrænset til at omfatte 5 frøer, og ud i hele vores natur eller moder jord som det jo hedder.
Når man ser på hvor meget der hele tiden bliver ødelagt for dyr, planter og menneskers fortsatte eksistens, på grund af vores manglende omtanke og respekt for naturen og os selv, så må jeg nok sige at så er den rent underholdningsmæssige værdi svær at få øje på, der er sgu ikke noget at grine af her ihverfald.
Nu er det jo ikke mig som f.eks. hælder giftige kemikalier ud i naturen, det er jo alle de andre.
Jeg påtager mig alligevel til fulde min del af ansvaret, hvis jeg f.eks. køber en vandhane som er fremstillet i Kina, hvor der ses meget stort på konsekvenser for miljøet. Selvfølgelig fratager det ikke kineserne deres ansvar, men en ting er helt sikkert, hvis ingen køber vandhanerne hvilken idiot ville så producere dem. Jeg synes selv at jeg har gjort en del ud af at tænke over hvad jeg køber, men jeg ved også at jeg både kan og vil blive endnu bedre til det nu. Så tak fra mig og Moder Jord, for forklaringen Egon. :lol:
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 9/1/2012 kl. 13:18

Tænker man dine tanker videre, Erna, så vil alle de cementbaserede produkter, vi laver alle vegne, bropiller støbt på stedet i havet, og andre steder i naturen, byer mm. afgive store mængder vandopløselige kromater, som via regn og sidenhen grundvandet kommer i vores drikkevandsboringer.

Jeg håber ikke, at spildevand fra cementpillefremstilling bare bliver hældt ud i kloakken, men, jeg kunne godt frygte for det, pillerne ligger efter støbningen i det fri, og vil også afgive masser af forgiftning til jorden under dem, mens de gennemhærder i en måneds tid.

Disse stoffer vil på længere sigt også give mennesker kromat-forgiftning, som vil medføre kromosomændringer, ikke nogen rar tanke! :(

Angående de billige vandhaner fra Kina, så advarede man forbrugerne om i slutningen af det forrige årtusinde, at de billige vandhaner afgav store mængder tungmetaller, så, havde man nogen af dem, burde man lige lade vandhanen løbe lidt, inden man brugte vandet til noget. Så løb tungmetallerne istedet for ud i kloakken, hmmmmm! :roll: Hvorfor de frigav tungmetallerne, vidste de ikke dengang.

Jeg så et spot for nogle år siden om et program, der viste, hvad kineserne brugte som gammelt jern til fremstilling af bl.a. billige vandhaner, det var gamle urensede akkumulatorer og andet affald fra bl.a biler, ikke så sært, at de frigiver tungmetaller. :evil:
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 11/1/2012 kl. 08:57

Det er godt nok triste fremtidsperspektiver, og så er der jo ligesom også alt det andet. Det er jo egentlig ikke nok at feje for sin egen dør, der skal vidst mere til end det, det er jo ikke mig personligt som køber f.eks. bropiller. Jeg har nu meldt mig ind i Greenpeace, jeg ville også gerne have støttet med et bidrag, det var så ikke lige muligt, fordi deres onlinebetalingsting ikke virker. Nå, jeg har sendt dem en mail, så bliver det vel rettet engang.
Er der andre organisationer man kan støtte?

Jeg kan godt blive rigtig gal i skralden over at dem som så skal vejlede i forhold til vandhanerne, faktisk gør problemet større, selvom de har skubbet det ud i fremtiden.
Med venlig hilsen
Erna

Besvar