Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Dne sidste pakke i 2011.

Der skal jo også være plads til andre ting, så slå dig ud her, hvis dit emne ikke passer ind andre steder.
Besvar
Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Dne sidste pakke i 2011.

Indlæg af LarsB » 1/1/2012 kl. 19:32

Den kom den 29/12. Jeg bytter en del med andre mærkelige mennesker rundt om i Europa. Det er ikke altid lige, at dem man bytter med har lige noget, men kan bruge, og som regel er det noget, der først kan sendes på et senere tidspunkt. Det er faktisk ret spændende, for når tiden kommer og man pludselig får en mail om, at nu er der en pakke på vej, så bygges spændingen op. Årets sidste indeholdt en Bletilla strata 'Murasaki Shikibu', som er en blå striata, der gerne skulle kunne klare sig i haven. Den vidste jeg godt kom. Jeg vidste også, at der kom en kødæder af familien Heliamphora, men det var i mellemtiden blevet til 3 :D SIdst, men ikke mindst, var der to Bulbophyllum. Jeg har dyrket en del bulbophyllum dengang jeg havde lidt mere varme at tilbyde, men de blev afhændet, da de kolde planter gjorde deres indtog. Nu har jeg så fået 2, der skulle kunne klare kulden. Det er planter, der ikke har den store fremtid i snitkultur, men det har jo mindre betydning for mig. Det bliver spændende at se, hvordan de klare sig.
Lars Bagge

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 1/1/2012 kl. 20:59

hvad har bulbophyllum med snitblomster at gøre?

Men det lyder da som om du har gang i en masse sjove ting :)

hvad er det for arter/hybrider ?

mvh og godt nytår

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 1/1/2012 kl. 21:04

Det er B. inconspicuum og B. orbiculare. Det er ret små planter med meget små blomster, derfor ingen fremtid som snitblomster :D
Lars Bagge

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 1/1/2012 kl. 22:14

Det er da en spændende måde at få nye planter på! Så koster de jo stort set kun portoen, og så lidt overskudsproduktion i samlingen! :P

Jeg købte også en af de blålige i efteråret, det skulle være en Bletilla striata 'Soryu' Blue dragon, da den åbenbart ikke var pengene værd for sælgeren som "Buy it Now", så fik jeg også en Bletilla striata 'kuchibeni' med i købet.

Det er da et par søde små Bulbo.'er, du har fået dig der, lidt langskæggede begge to! :P
Mvh Egon

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 1/1/2012 kl. 22:54

Det er meget sjovere end at sælge. Du må da også have nok til at bytte lidt, Egon.

Pladsen kan dog godt være et problem nogle gange. Om efteråret handler det primært om at skille sig af med så mange planter, at jeg kan få plads til dem indendørs. Derfor er Pleione en glimrende ting, for dem kan jeg have i garagen vinteren over. Alt hvad der kan gro udendørs, er også bonus.

De 3 Heliamphora er ret spændende, selvom de tager plads op udendørs. Det er minor, heterodoxa og tatai. de kan klare ret lave temperature, men er ikke hårdføre, desværre.
Lars Bagge

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 1/1/2012 kl. 23:15

Det er synd, at Heliamphora ikke er vindterhårdføre, når nu de lever så højt oppe i naturen.

Men, de passer sikkert godt ind i dit drivhus, sammen med de mange andre, der heller ikke er vildt begejstrede for frost!

Spændende arter, du har fået der! :wink:
Mvh Egon

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 2/1/2012 kl. 10:33

Det lyder som en spændende måde at få nye planter på :D

Så venter vi bare på billederne :wink:
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 7/1/2012 kl. 21:04

Her er så nogle billeder. Det er ike så ophidsende.

Billede

Billede

Billede

Heliamphora nutans havde jeg i forvejen:

Billede
Lars Bagge

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 8/1/2012 kl. 00:05

Det er da en sød lille Darlingtonia californica, du har der, jeg har forsøgt at køre den på friland to gange, det er desværre ikke faldet heldigt ud!

Hvad er det for en bregne, det skulle vel ikke være en træbregne? :roll:

Det var da nogle pæne planter, du fik i sidste runde! :P
Mvh Egon

Morten Lyngsaa
Geografisk sted: Kaas
Kontakt:

Indlæg af Morten Lyngsaa » 8/1/2012 kl. 17:41

Egon K P skrev:
Hvad er det for en bregne, det skulle vel ikke være en træbregne? :roll:

! :P
Ja det ligner godtnok en Diksonia antartica :)
Mvh.
Morten Lyngsaa
Skolemarken 1
Kaas
9490 Pandrup

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 9/1/2012 kl. 20:44

Bregnen er ganske rigtig en DIcksonia antartica. Det er min absolut mest værdifulde plante, for jeg fik den af min datter for 16 år siden som ganske lille. Hun viste, at jeg ønskede mig en træbregne, og vi var så sammen på en udstilling, hvor der blev solgt både store, og helt små bregner. Hun var 11 år gammel og synes, at hendes far skulle have en, selvom den var lille. Jeg har dyrket på den siden, og den har en fin stamme nu på ca. en halv meter. Den bliver passet meget på.

Jeg har Darlingtonia både ude og inde. For et par år siden døde de stort set alle sammen, to forskellige kloner, både inde og ude. Det var meget mærkeligt, for det skete i løbet af ret kort tid. Der overlevede dog et skud både inde og ude, og de er nu ved at vokse sig store igen. De hårde vintre har ikke betydet noget, hvilket jeg frygtede, da den stump, der havde overlevet udendørs jo ikke havde ret meget at så imod med. Men det er åbenbart ikke vinter og lave temperature, der er den største trussel.
Lars Bagge

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 9/1/2012 kl. 21:19

Så har du jo givet din Dicksonia antartica optimale forhold, de skulle kunne vokse med 3 cm om året i stammen, hvis de har det godt. Jeg satte en med 2 stk. 5 cm skud på friland for 2½ år siden, den fik en spand over sig første vinter for den værste frost, der lagde sig hurtigt et tykt lag sne omkring og på spanden, som først smeltede igen 3 måneder efter. Smeltevandet var så vist det, der næsten slog den ihjel, den så fin ud, da jeg fjernede spanden, men, det blev den ikke ved med. Jorden var frosset omkring den, så, smeltevandet kunne ikke forsvinde ned.

Et lille sideskud overlevede, sidste vinter fik den kun sneen som beskyttelse, igen frøs det langt ned i jorden, det klarede den så fint nok. Den skulle kunne klare mellem 5 og 8 graders frost, men, med sneen, så går det godt med meget lavere temperaturer.

Jeg har haft mine Darlingtonia californica stående i min højmose-del af dammen i selve det levende sphagnummos, måske er det den vekslende vandstand, der har taget livet af dem. :roll:
Mvh Egon

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 9/1/2012 kl. 22:49

Jeg tør ikke plante min DIcksonia ud, men jeg har i efteråret købt en anden træbregne, som lige skal være lidt større, så bliver den plantet ud.

Jeg har faktisk også min udendørs Darlingtonia i højbed med meget varierende vandstand. Det meget, som man er heldig til. Jeg havde Sarracenia minor udendørs i mange år. Så skulle der nyr folie i mit bassin, og sumbedet måtte op. Jeg mener, at jeg plantede sumpbedet på samme måde, men S. monir døde efter to år. Ingen forklaring, den kunne pludselig bare ikke lide det. Måske var den kommet et par centimeter længere ned eller op i forhold til vandstanden.Det er jo meget svært at afgøre.
Lars Bagge

Besvar