Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Arisaema.

Der skal jo også være plads til andre ting, så slå dig ud her, hvis dit emne ikke passer ind andre steder.
Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Arisaema.

Indlæg af Egon K P » 10/5/2007 kl. 16:05

Jeg skrev jo i min intro, at jeg også leger lidt med Arisaemaer, så for dem, der ikke lige kender så meget til disse planter, så sætter jeg lige tre billeder ind. Måske lister jeg mig til at sætte lidt flere ind, efterhånden som de 20-25 forskellige arter, jeg har, begynder at blomstre. Men den første, som blomstrer hvert år, er en udendørs Arisaema triphyllum, som er meget grovillig. Solsortene har spredt dens små ekstra bulber over en stor del af baghaven, så de popper op de mærkeligste steder. Som kendere måske kan se, så har jeg tilladt mig at vippe bladet ud til siden, da den ellers stort set dækker blomsten helt til.

Den anden, jeg sætter ind, er en sp. i potte, mere ved jeg ikke om den. En stor del af de Arisaemaer, man kan købe herhjemme, er der ikke noget navn til. Sidste år kom blomsten aldrig igennem, da den begynder at folde sig ud, før den er kommet op af bladskeden, men i år lykkedes det, og så ser den jo unægtelig noget kønnere ud. Snablen er dobbelt så lang, som på det midterste billede. Disse planter kaldes både for snabelkallaer og kobraliljer, det sidste navn deler de forøvrigt med en af mine kødædende planter, en Darlingtonia californica, så kan I jo filosofere over det navn, mens I kikker på billederne.

Mvh Egon.
Vedhæftede filer
Arisemae sp blomsten set bagfra.jpg
Arisemae sp blomsten set bagfra.jpg (22.69 KiB) Vist 12112 gange
Arisemae sp plante.jpg
Arisemae sp plante.jpg (19.89 KiB) Vist 12112 gange
Arisemae triphyllum blomst.jpg
Arisemae triphyllum blomst.jpg (30.93 KiB) Vist 12112 gange

Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Indlæg af Sus » 10/5/2007 kl. 16:09

wow :o den er godt nok meget flot og speciel
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 10/5/2007 kl. 18:21

Vi har også et par stykker af disse i haven, men slet ikke så mange, men de er ret sjove og eksotiske. Håber bare min cadida har klaret vinteren, men den var også sidste år lidt senere end de andre.

Egon dejlige planter, meget eksotisk og flot.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
mowin
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af mowin » 13/5/2007 kl. 16:37

Hej Egon
Det skulle vel ikke være sådan at du har overskud af bulber???? :)

Hilsen
Morten

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 14/5/2007 kl. 02:12

Er det en Arisaema candidissimum, du kalder en cadida, Karen? For så er den tit sent til at komme op. Jeg når at opgive min hvert år, og så vælter den pludselig op og blomstrer godt en uge efter frembrud, men en gang lærer jeg det vel!

Med hensyn til ekstra bulber, så er det kun Arisaema triphyllum, som sætter sidebulber. De andre er meget langsomme til at dele sig, og de fleste er der stadig efter 10 år kun et skud på. Men det er jo lidt sent at lege med bulberne for i år, da de står med blomster og blade lige nu, men hvis du sender en pb med din adresse, Morten, så skal jeg se, om jeg kan huske at sende nogle småbulber af A. triphyllum til efteråret.

Mvh Egon.

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 15/5/2007 kl. 21:37

Egon du er bare en rigtig god tanke læser, jo det er den jeg har. Det er jo nok den mest nuttede i slægten, som jo ellers ikke er specielt nuttet. Og det er rart at vide den altid er sen på det, men jeg er nu alligevel lidt nervøs for den.

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 20/6/2007 kl. 00:11

Så er min Arisaema candidissimum endelig kommet op af jorden, og her 10 dage efter, er den sprunget ud, så hvordan går det med din, Karen? Jeg sætter et billede ind af min, og så to billeder af en anden, som også sprang ud i dag. Den sidste har jeg ikke noget navn til, men den minder om en A. ciliatum. Den første bliver vel 25 cm høj, den anden godt en halv meter. I medlyd er den meget mørk, og i modlys er den nærmest rødbrun.

Mvh Egon.
Vedhæftede filer
Arisaema ciliatum-lignende i medlys set nedefra.jpg
Arisaema ciliatum-lignende i medlys set nedefra.jpg (76.18 KiB) Vist 11844 gange
Arisaema ciliatum-lignende i modlys.jpg
Arisaema ciliatum-lignende i modlys.jpg (73.52 KiB) Vist 11844 gange
Arisaema candidissimum.jpg
Arisaema candidissimum.jpg (52.17 KiB) Vist 11844 gange

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 20/6/2007 kl. 00:17

Så, nu hvor jeg er kommet i gang med Arisaema-billederne igen, så kommer der lige lidt flere. I kan jo bare stoppe her, hvis de er for kedelige at se på! Den første, der blomstrer i haven hvert år, er en dejlig plante på godt en halv meter, som er meget mørk. Igen en af dem, som er købt som en sp., men den minder en del om en A. engleri. Den holder meget lang tid, mend er er nu heller ikke mange bier til at bestøve den, når den titter frem.

Mvh Egon.
Vedhæftede filer
Arisaema engleri-lignende blomst.jpg
Arisaema engleri-lignende blomst.jpg (72.42 KiB) Vist 11843 gange
Arisaema engleri-lignende.jpg
Arisaema engleri-lignende.jpg (101.12 KiB) Vist 11843 gange

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 20/6/2007 kl. 00:23

Og så stopper jeg for denne gang, når jeg har fået sat A. nepenthoides ind, altså en kandebæger-snabelkalla, hvis man oversætter det. Den skulle kunne stå i haven året rundt, men jeg tager den ind i potten hvert efterår for at være sikker. Den har en dejlig farve, som er meget forskellig fra alle de andre, og så er den meget stærkt marmoreret på stilkene.

Mvh Egon.
Vedhæftede filer
Arisaema nepenthoides fra siden.jpg
Arisaema nepenthoides fra siden.jpg (67.27 KiB) Vist 11842 gange
Arisaema nepenthoides 1.jpg
Arisaema nepenthoides 1.jpg (32.31 KiB) Vist 11842 gange

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 20/6/2007 kl. 18:00

Smukke billeder, men jeg må lidt trist om hjertet sige at jeg tror min candidissimum (?) er væk :( Med din så langt fremme må jeg nok opgive håbet...

lasse1987
Geografisk sted: Odense

Indlæg af lasse1987 » 20/6/2007 kl. 19:41

de er godt nok flotte egon:D
venlig hilsen Lasse

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 20/6/2007 kl. 19:55

Jeg har et par stykker, som er rådnet p.g.a. den store regnmængde, der har været gennem hele vinteren, men jeg mangler også et par stykker mere, som burde have stået nogenlundt tørt i vinters, så måske har nogen af dem bare ikke opdaget, at det har været vinter. Ligeledes er en del af dem, jeg har i potter, først ved at komme frem nu, hvilket er meget sent for dem, så lad os håbe på, at din, Karen, har klaret det.

Mvh Egon.

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 20/6/2007 kl. 20:20

Tak Egon, jeg holder fingrene krydsede lidt endnu. Den stod/står ellers i kanten af et hævet bed, gravet godt ned. Jeg håber men tror nok ikke helt på det. Men det er egentlig spøjst med den her vinter. Vinteren har f.eks. været mild nok til at væres Kejsertræ har blomstret, mens den del af de små rhododendron er visnet tilbage. Så det har været en mild med drilagtig vinter.

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 5/7/2007 kl. 21:55

Jeg havde egentlig afskrevet den, men candidissimum er nu over jorden sådan ca 10cm og 2 måneder senere end de andre. Men den er der :) Men tør jeg håbe på blomster, sidste år var den også sen på den og blomstrede alligevel... håbet et lysegrønt.

Så tålmodighed er så sandelig ikke kun en nødvendig dyd for at kunne dyrke orkideer, men også når det kommer til candidissimum.

Lars V. Hansen
Geografisk sted: Vanløse
Kontakt:

Indlæg af Lars V. Hansen » 5/7/2007 kl. 22:43

Hej Egon!

Kunne du eventuelt skrive lidt om hvordan du dyrker disse helt fantastiske blomster. Jeg tænker på hårdførhed og jordens beskaffenhed.
Det kunne være rart at være forberedt, når løg og knolde kommer til salg i efteråret.
MVH
Lars
Lars V. Hansen
www. piphansen.dk

Besvar