Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Arisaema.

Der skal jo også være plads til andre ting, så slå dig ud her, hvis dit emne ikke passer ind andre steder.
Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 6/7/2007 kl. 19:31

Det er da dejligt at høre, at den endelig er kommet op, Karen, og det er min erfaring, at med mindre det meste af bulben er rådnet, så sætter de blomst år efter år uden problemer, når de først er begyndt, men der er jo ingen regler uden undtagelser.

Så var der noget med en lille beskrivelse af deres dyrkning, men det afhænger jo meget af, hvilken art, man falder over. Der er tempererede, subtropiske og tropiske snabelkallaer, men dem der er vinterhårdføre kommer mest fra to områder, nemlig Himalaya og Nordamerika. De sidste skulle kunne tåle mest frost.

Der, hvor de gror, har de som regel en tyk dyne af sne over sig om vinteren, og den holder jo på varmen, og gør, at vinteren bliver forholdsvis tør. Vores vinter er regn, slud, sne, tø, og så starter vi forfra. Vand, vand, vand, som hele vinteren synker ned gennem jorden. Derfor skal man være opmærksom på, at de ikke må stå og soppe, så rådner de. De skal altså have en god drænet jord, eventuelt af havejord eller sphagnum iblandet en stor del sand eller grus, afhængig af, om man bor i Jylland eller på øerne. Det er det samme, men med hver sin dialekt. Det gælder for mange af planterne, som kommer fra Himalaya-området, ellers rådner planterne om vinteren.

Da de ofte har sneen til at holde på varmen, så tåler de ikke alle frosten, så det kan man jo omgå lidt, ved at sætte bulberne dybt. Jeg har sat nogle i 40 cm's dybde, og så har de et opvarmet kælderværelse som nabo, så derfor kan jeg måske få nogle til at overleve, som ellers ikke tåler vores vinterkulde. Men er jeg i tvivl om deres hårdførhed, så sætter jeg dem i en potte i stedet for, så kommer de ind at stå frostfrit og tørt hele vinteren. Man kan også grave dem op af jorden hvert efterår, og lægge dem ligesom man gør med Pleioner, gladiolusløg eller knoldbegonier, koldt, mørkt og tørt, men frostfrit.

Når det bliver forår/sommer, så skal de have en del vand, og så skyder de op til blomstringsstørrelse på meget kort tid. Blomsten holder fra et par uger til næsten et par måneder, afhængig af art, eller måske skyldes det, at nogle hurtigere bliver bestøvede end andre, så stopper blomstringen jo. Min Arisaema ringens begynder blomstringen i starten af maj, og den er først visnet i blomsterne indenfor den sidste uges tid. Til gengæld har jeg aldrig set antydningen af frøsætning på den, hvilket den også er kendt for. Jeg sætter et forsøg på at fotografere den ind, men den er næsten helt dækket af de kraftige blade, så måske er det derfor, at bierne ikke kan finde dem. Jeg har løftet meget op i bladene, mens jeg fotograferede, men det hjælper ikke så meget.

Frø, det har jeg så til gengæld fået på et par andre, men hvilke, der er blevet krydset med hinanden, det ved vist kun de humlebier, som har haft travlt. Jeg har tre småplanter i forhaven, som står ved A. candidissimum og A. ciliatum, eller, hvad den sidste nu er for en. De to ligner lidt den høje, A. ciliatum i blomsten, men har A. candidissimum's blade, og den tredie har det modsat. Jeg sætter lige et billede ind af de tre små unger.

Men, jeg vil anbefale, at du køber bulber i stedet for frø, da det går noget hurtigere. Jeg fik nogle frø af en bekendt for 3-4 år siden, og det er kun en af arterne, som har blomstret i år for første gang. Resten har jeg stadig til gode. De kan tit købes på plantemarkederne, som Haveselskabet afholder forår og efterår, ellers har KJ-Orchids og ikke mindst Stouby Tropeplanter mange arter til salg. De kan også rådgive dig i, hvilke, der er vinterhårdføre, og hvilke, der skal ind om vinteren. Jeg har bl.a købt A. sikokianum fra Stouby i år, og den er også en af de meget smukke i mørkt og hvidt. Den kommer også lige herunder.

Men ellers er der ikke de store problemer med at holde disse planter, synes jeg ikke, så gå eventuelt ind på Stouby Tropeplanters hjemmeside, hvis du tør, så vil du se Arisaemaer, og alskens andre planter i tusindvis, som du må eje. Der er frilandsorkideer, indendørs orkideer, for bare at nævne et par stykker i dette forum, og er man til iris eller liljer, så er det også rette sted at begive sig hen, enten i virkeligheden eller på nettet.

Jeg håber, du kan bruge mine svar til et eller andet, ellers print svaret ud, og brug den som papirsflyver.

Mvh Egon.
Vedhæftede filer
Arisaema sikokianum.jpg
Arisaema sikokianum.jpg (43.35 KiB) Vist 3231 gange
Arisaema hybrider.jpg
Arisaema hybrider.jpg (49.97 KiB) Vist 3231 gange
Arisaema ringens.jpg
Arisaema ringens.jpg (33.67 KiB) Vist 3231 gange

Lars V. Hansen
Geografisk sted: Vanløse
Kontakt:

Indlæg af Lars V. Hansen » 8/7/2007 kl. 22:46

Hej Egon!
Der er vist grund til at printe dit svar ud - ikke for at lave en papirflyver, men til inspirationsmappen og indkøbslisten. Tusind tak for dit inspirerende og uddybende svar.

Jeg har kigge på Stouby flere gange og handlet der et par gange. Du har ret i det kan blive et dyrt bekendtskab, for der er jo en bunke af dejlige muligheder - Jeg havde dog ikke set Arisaema udbuddet som må siges at være imponerende.

Jeg tror jeg vil finde et par passende bulper og prøve til efteråret.

MVH
Lars V. Hansen
Lars V. Hansen
www. piphansen.dk

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 29/7/2007 kl. 11:31

Og jo den blomstrede, nåede ikke at tage et billed, men rart at den kom frem, for tålmodigheden var lidt prøvet - og nu ved jeg da hvor den står. Så det forsvudne navneskilte kan bliver erstattet (solsorten løb nok med det originale)
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 16/9/2007 kl. 00:34

Så er det ved at være slut på Arisaema'ernes årscyclus, men de er da stadig flotte. Nu ligner de så ingefærplantens frøstand til forveksling. Så er der nogen, der har mod på at så et par frø, så har jeg 3 store frøstande, som jeg kan tage frø fra. Det er den alle første Arisaema, som jeg satte billede ind af, der er så villig til at sætte frø, den jeg har tilladt mig at kalde Arisaemae triphyllum. Der vil gå omkring 3 år, før frøplanterne kan blomstre. De andre Arisaemaer er ikke særlig villige til at sætte frø, og dem der gør det, de visner som regel ned, inden frøene er nær modne. Men send en pb med navn og adresse, hvis det har interesse, så sender jeg lidt frø en af dagene.

Mvh Egon.
Vedhæftede filer
Arisaema frøstand 9489.jpg
Arisaema frøstand 9489.jpg (45.07 KiB) Vist 2981 gange

Besvar