Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

dyrkningsvejledninger til insektædende planter

Der skal jo også være plads til andre ting, så slå dig ud her, hvis dit emne ikke passer ind andre steder.
Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

dyrkningsvejledninger til insektædende planter

Indlæg af Egon K P » 4/6/2007 kl. 17:33

Jeg faldt lige over en af mine gamle mapper i kælderen, og den indeholder bl.a. Chr. Schousboes blad "Soldug". Bagerst i mappen har jeg en samling af dyrkningsvejledninger til en del forskellige insektædende planter, som samme forfatter har lavet, og så længe hans navn bliver på vejledningerne, så må jeg meget gerne kopiere dem og forære dem til andre, så er der nogen, der kunne have interesse i at modtage en til flere af disse beskrivelser? I så fald vil jeg scanne dem ind, og så kan jeg sende dem, men så skal jeg lige have en PB med jeres private mailadresse, da jeg ellers ikke kan vedhæfte dem.

De er med tegninger, og så indeholder de: beskrivelse af planten, oprindelse og habitat, dyrkningstemperatur, lys, kompost, beholder, vanding, gødskning, vokseplads, omplantning, årsrytme, formering, sværhedsgrad og sygdom/skadedyr.

Jeg vedhæfter lige en oversigt over de arter, som han har lavet en beskrivelse til, så slipper jeg for at glemme nogen af dem ved omskrivning.

Mvh Egon.
Vedhæftede filer
vejledning til insektædende planter..jpg
vejledning til insektædende planter..jpg (13.83 KiB) Vist 13727 gange

Meginschild
Geografisk sted: Århus - eller tæt på ihvertfald

Indlæg af Meginschild » 4/6/2007 kl. 19:06

er det sådan at du kan sende det hele, eller er det for mange sider?

Er nemlig meget interesseret :)
Use the Megin of the World

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 4/6/2007 kl. 19:36

Meginschild skrev:er det sådan at du kan sende det hele, eller er det for mange sider?

Er nemlig meget interesseret :)
der ligger et link på min hjemmeside "Fluetrompetslægten" som måske kunne have din interesse
Mvh
Lars

Meginschild
Geografisk sted: Århus - eller tæt på ihvertfald

Indlæg af Meginschild » 4/6/2007 kl. 21:00

Lars Jensen skrev:
der ligger et link på min hjemmeside "Fluetrompetslægten" som måske kunne have din interesse
et ser bestemt meget spændende ud, tror jeg skal have læst det igennem i weekenden..

Syntes carnivore planter er smukke og rigtig spændende, jeg er bare desværre bedre til at dræbe dem end at holde dem i live ;)
Derfor bydes alt hjælp velkommen
Use the Megin of the World

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 5/6/2007 kl. 00:46

Der bliver 35 sider, hvor en trediedel af dem er illustrationer, men jeg har lige været ved at scanne de første ind, og synes ikke, de bliver helt skarpe. Så jeg prøver lige i morgen igen. Måske skal scanneren lige reinstalleres, den plejer at lave flotte kopier.

Men umiddelbart bliver det nok en 2-3 Mb, som det vil fylde og det er ikke noget problem for mig at sende. Så har du mod på det, så skal jeg lige bruge din almindelige mailadresse, som du kan sende via PB herunder.

Mvh Egon.

Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af LarsB » 5/6/2007 kl. 13:06

Christians blad var desværre ret primitivt trykt. Hvis jeg kan finde mine eksemplare, skal jeg prøve at skanne dem og se, hvordan resultatet bliver. Jeg går og plusler med tanken om en artilkel om kødædere. Måske bliver det til noget en dag. Jeg har endnu ikke fået bearbejdet mine billeder fra Chelsea, men der en del af kødædere. Ellers spørg. Der er vist en del erfaring samlet herinde.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 5/6/2007 kl. 14:31

Jeg har prøvet at scanne dem i forskellige opløsninger, og jeg skal op på 150 dpi, før det bliver acceptabelt i gråskala, og i sort/hvid er det helt håbløst. Der er trykt på begge sider af vejledningerne, og som du er inde på, så kan kvaliteten give lidt prblemer. Papiret er så tyndt, at man kan se bagsiden svagt igennem, når de bliver scannet, men da det jo er indholdet, og ikke selve udseendet, der er afgørende, så kan det sagtens bruges. Men i 150 dpi bliver det 7,5 MB, når de alle bliver sat ind i en mail. Det er ikke noget problem for mig, men så ved eventuelle interesserede det.

Det lyder spændende med din Chelsea-tur, så måske kan du lokkes til at sætte et par billeder ind.

Mvh Egon

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 5/6/2007 kl. 14:36

Egon K P skrev:Jeg har prøvet at scanne dem i forskellige opløsninger, og jeg skal op på 150 dpi, før det bliver acceptabelt i gråskala, og i sort/hvid er det helt håbløst. Der er trykt på begge sider af vejledningerne, og som du er inde på, så kan kvaliteten give lidt prblemer. Papiret er så tyndt, at man kan se bagsiden svagt igennem, når de bliver scannet, men da det jo er indholdet, og ikke selve udseendet, der er afgørende, så kan det sagtens bruges. Men i 150 dpi bliver det 7,5 MB, når de alle bliver sat ind i en mail. Det er ikke noget problem for mig, men så ved eventuelle interesserede det.

Det lyder spændende med din Chelsea-tur, så måske kan du lokkes til at sætte et par billeder ind.

Mvh Egon
Måske et tekstgenkendelses program ville kunne klare en pæn tekst, men de er ikke fejlfri så der ligger lidt korrektur forude.
Billeder skal selvfølgelig scannes enkeltvis og sættes ind.
Mvh
Lars

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 5/6/2007 kl. 23:12

Christian havde en hjemmeside på et tidspunkt. Jeg mener også, at jeg har en diskette med nogle af hans blade på, men hvor den er...? Desuden tror jege ikke jeg har noget, der kan læse gamle WP filer. Jeg skal prøve at lede ved lejlighed.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Brugeravatar
Kim
Geografisk sted: Viby J (Århus)
Kontakt:

Indlæg af Kim » 5/6/2007 kl. 23:17

Hvis det kniber med at finde noget software som kan læse filer, så sig til. Så vil jeg godt se om jeg kan finde et alternativ. :)
Mvh.
Kim

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 5/6/2007 kl. 23:23

Det største problem bliver sku nok at finde en pc med diskettedrev :D
Lars Bagge

Brugeravatar
Kim
Geografisk sted: Viby J (Århus)
Kontakt:

Indlæg af Kim » 6/6/2007 kl. 12:05

Ha ha, ja det tror jeg nok du har ret i *g*
Mvh.
Kim

lasse1987
Geografisk sted: Odense

Indlæg af lasse1987 » 6/6/2007 kl. 13:48

jeg har faktisk en med diskette drev hvis det er:D
venlig hilsen Lasse

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 6/6/2007 kl. 14:16

Jeg har, efter en del søgen på nettet, fundet Christians hjemmeside, hvor man også kan finde de gamle numre af soldug-bladet, inklusive dyrkningsvejledning. adressen er http://www.plantenet.mobilixnet.dk/

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 6/6/2007 kl. 17:35

Jeg var lige inde på Christians hjemmeside, som jeg heller ikke har kunnet finde, og der ligger de jo i en flot kvalitet. Der mangler så kun, så vidt jeg kan se tegningerne af planterne, men nu om dage kan man jo bare google dem, hvis det er en ukendt plante, man gerne vil se.

Så det er meget lettere at få dem herfra, end jeg skal sende dem i en dårlig kvalitet. Men om end ikke andet, så fik vi da sendt folk i armene på en eksperts hjemmeside, og jeg kan da anbefale, at I lige kikker på hans orkidebeskrivelser, som jeg også fik tilsendt i sin tid. En flittig mand, som laver et utroligt stort arbejde frivilligt.

Mvh Egon.

Besvar