Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

orkideer generelt

Her kan vi diskutere orkideernes opbygning, bestøvningsteknik, frøformering, korrekt navngivning og andre nørdede emner.
Besvar
lasse1987
Geografisk sted: Odense

orkideer generelt

Indlæg af lasse1987 » 24/1/2008 kl. 07:08

Hejsa allesammen. Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt om hvilken orkide folk startede med at have, har man den stadig? Hvilken art/hybrid eller slægt er ens ynglings, og hvorfor lige netop denne art/hybrid eller slægt er ens ynglings. Hvor mange orkideer har man og har man dem i drivhus/akvarier eller bare i vindueskammene?

Jeg skal nok selv starte med mig selv. Det hele startede, som for mange andres vedkomme, med en Phal hybrid af en ukendt slags og siden er samlingen vokset, så lige nu er der omkring 200 orkideer i huset. de fleste dyrkes i vindueskarmen og nogle af de koldere arter står i vores uopvarmet udestue her om vinteren, og når temperaturen er høj nok kommer dem der kan klare det udenfor i et sommerophold i haven;) min ynglings slægter er dendrobium og masdevallia, grunden til det er at jeg synes der er så mange forskellige arter under hver af de to slægter og så synes jeg bare specielt meget om deres blomster og den måde de gror på.
venlig hilsen Lasse

Brugeravatar
Michael S
Geografisk sted: Vordingborg
Kontakt:

Indlæg af Michael S » 27/1/2008 kl. 00:22

Hej Alle og Lasse

Ved ikke om det er det rigtige sted at skrive om emnet. Men jeg tror det vil være godt at komme lidt på banen igen. Det virker som om forummet er stået lidt i stampe, og sjovt nok er det vist højsæson.

Da jeg var yngre rodede jeg en del med terrarier. Synes små øgler er spændende. En del at "kunsten" er at skabe en god biotop.
Til det er epifytter jo selvskrevet. Men dengang var det mest Tillandsia og ananas-familien i handel.
Så forrige år havde vi en Phal der skrantede derhjemme, og kæresten kom hjem med Politikens bog om orkideer. Der var jeg solgt.
Lars' adresse var med bag i bogen, og det måtte jeg jo se.

Vi havde 3 planter med hjem den dag. Og flere er kommet til siden hen.
Selvfølgelig startede jeg med at gå efter de planter der var med i bogen, hvor de fleste er hybrider. Med tiden blev jeg lidt mere modig og udvidede repetoiret. En af mine favoritter i dag er Ceratostylis philippinensis og flere af de små modeller, som jeg har haft held med i vindueskammen. Som med tiden er blevet indrettet med små fugtbakker og lys.

Der er desværre røget et par stykker i løbet at efteråret. Men jeg har fundet en der deler min interesse for øgler og terrarier. Så nu vender jeg stærkt tilbage. Det var en familie-forøgelse med 3 katte og 3 øgler.
(Nu er jeg osse med i katte-statestikken)
Så vi kan snart tage entré derhjemme. vores plan er, at gøre Randers regnskov til skamme. :D

Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af LarsB » 28/1/2008 kl. 20:03

Interressen for reptiler har jeg lagt på hylden for mange år siden, selvom det også var spændende.

Min første orkid så jeg i vinduet hos vores lokale blomster og grønthandler. Det var en Wyulestekeara Cambria og jeg måtte bare have den. I 1981 var det ikke almindeligt med levende orkideer i forretningerne, men jeg kom relativt hurtigt med i foreningen og samlingen voksede hurtigt. Cambriaen er for længst død, men jeg har da stadig nogle orkideer tilbage fra 80'erne. Hvad jeg har dyrket har skiftet meget igennem årende. Jeg har været igennem en del slægter.

Med venlig hilsen

Lars
Lars Bagge

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 28/1/2008 kl. 22:37

Ved ikke præcist hvordan det sket, men husker udemærket de første 3 planter, fandt så HC og så var det slut med de navnløse.

De små laelinae og angraecoide er nok dem der trækker mest.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Tonni
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Tonni » 3/2/2008 kl. 17:23

Jeg blev fanget for 4-5 år siden, da min lokale blomsterhandler havde en cattleya i sit vindue. Den var kæmpe stor og duftede fantastisk, sådan en havde jeg aldrig set før. Den døede desværre meget hurtigt for mig, pga. manglende vejledning fra forretningen.
Men jeg var blevet tændt. :lol:
Har siden skaffet mig en masse forskellige arter, nogle med mere held en andre. En disideret yndlings orkide har jeg ikke, da jeg syntes at alle arterne er fantastiske. Men jeg finder hele tiden nye og spændende ting, bliver aldrig træt af at kigge. :shock:
At bo i en 2-værelses lejlighed, med piv utætte vinduer, en kæreste der ikke gider ha vores vindueskarme skal ligne drivhuse, en meget aktiv søn på 2 og en ny på vej om 1 måned, så bliver jeg nødt til at holde mig lidt tilbage med nyindkøb desværre. ellers får jeg bare "ordre" på at smide ud på et tidspunkt, ellers gør hun det bare. Og min kæreste er ligeglad med om planten er en 10 kroners fra netto eller en 700 kroners fra hans christiansen. :cry:
Min drøm er et hus med en stor opvarmet udstue!!!!
MVH

Tonni

Besvar