Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Hvor finder man orkidéer i Thailand?

Her kan vi diskutere orkideernes opbygning, bestøvningsteknik, frøformering, korrekt navngivning og andre nørdede emner.
elisabethen
Geografisk sted: Taastrup, Storkøbenhavn
Kontakt:

Hvor finder man orkidéer i Thailand?

Indlæg af elisabethen » 6/2/2008 kl. 13:31

Hejsa!

Kæresten og jeg planlægger i disse dage at rejse til Thailand. 3 uger, fra cirkus midt april til først i maj.
Vores primære mål med turen er naturoplevelser i form af nationalparker, snorkling etc.
Vi er begge orkidé-nørder, og vi håber selvfølgelig at kunne se vilde orkideer vokse oppe i træerne, men vi har også en forestilling om, at det nok ikke ligefrem vrimler med dem.. Og at nogle nationalparker sikkert rummer større orkideoplevelser end andre.
Og det er her, I kommer ind i billedet :) Kender I navnene på nogle parker i Thailand, som er særligt kendte mht. orkidéer?
Derudover er vi også interesserede i botaniske haver og samlinger af orkidéer, og vi har da læst os til, at der skal være en orkidehave i Phuket City.

Kom gerne med forslag. Vi har endnu ikke 100% besluttet hvor i landet vi vil opholde os... Området omkring Phuket er dog et must pga. snorkling, mulighed for dykning med hvalhajer og andet fantastisk. Men vi skal ikke være der i 3 uger, og har allerede en forestilling om, at vi vil søge nordpå for at få en anden type naturoplevelser der.
Hvis i nævner et sted, der bare er fantastisk mht. orkidéer, kan det være at vi planlægger rejsen efter det :)

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 6/2/2008 kl. 14:40

Jeg var lige til møde i JOK i går, og der fortalte Knitta fra Brandorff Orchide om Thailand og deres orkideer, så hun fortalte en del om nationalparker, orkide-planteskoler mm, men da de ikke kan komme på nettet for tiden, så kunne hun ikke vise et billede af Thailand, så indimellem kneb det med at følge med i "nord og syd" for mig :oops: . Men jeg sender dig lige hendes telefonnummer i en pb, så kan du da prøve at snakke med hende om det. De tager til Thailand to gange om året, hun er født der, hendes hjerte brænder for orkideer, nå ja, måske også lidt for Poul Erik :lol: , så hvem skulle være mere kvalificeret til en lille snak om dine spørgsmål end netop Knitta. Så find et kort over Thailand, og fat telefonen.

Mvh Egon.

lilium

Orkideer i Thailand.

Indlæg af lilium » 28/2/2008 kl. 22:42

:D
Jo da-se venligst
http://www.flickr.com/photos/16734351@N00/108041234/

I nærheden af Phuket er der to gartnerier. Man kan ikke undgå at se reklamer for dem når man er der.
Ellers er gadesælgere som vist på billedet ikke sjældne.

John Lykkegaard

Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af LarsB » 29/2/2008 kl. 15:42

Der er sikkert masser af gartnerier og gadesælgere, men husk, at hvis du vil have orkideer med hjem, skal du på forhånd have skaffet importpapire hos plantedirektoratet, dvs. du skal vide, hvad det er du skal have med hjem. Så skal du selvfølgelig have exporttilladelser fra de Thailandske myndigheder. Det er meget dyrt at blive taget uden papire, så kig godt på bankkontoen, inden man beslutter sig for at forsøge at smugle orkideer ind unden de nødvendige papire.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 1/3/2008 kl. 07:56

Hej John
Novra! jeg gad godt have sådan en vognfuld det ser da virkelig flot ud man kunne da gå helt i spåner jeg må helder holde mig hjemme
Hilsen Irma.

WWW.Orkidemuld-Orkider

lilium

Indlæg af lilium » 1/3/2008 kl. 13:47

Nu har jeg bestemt ikke opfordret til at man skal smugle orkideer fra Thailand ind i Danmark, for det er ALT for dyrt, at blive stoppet med orkideer i tolden.
Der er iøvrigt orkideer overalt hvis man ellers holder øjne og ører åbne.
Næsten alle har orkideer i potter udenfor deres huse-de fleste er Dendrobium hybrider, men af og til er der også mange andre typer.
:D

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 1/3/2008 kl. 23:10

Hej John,

Jeg tror du misforstod mig. Det var ikke fordi jeg mente, at du opfordrede til at smugle orkideer, men når talen falder på gadesælgere, så er det næsten umuligt at vide på forhånd, hvad man kan få med hjem, og dermed er det unuligt at have papire i forvejen, således at man kan tage planterne legalt hjem. Der er stadig nogen, der ikke er helt klar over, at det er meget dyrt at blive taget med orkiddeer i tolden.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

hansolav

Orkidesamling i Botanisk Have

Indlæg af hansolav » 10/3/2008 kl. 22:17

Hej,

Jeg hørte engang på DR-P1 at verdens største samling af Thailandske orkideer faktisk befinder sig i Botanisk have i København - men ikke er åben for offentligheden.

Historien var at Danmarks ambassadør i Thailand igennem næsten 30 år opbyggede denne store samling i sit hjem i Thailand, og ved hans død blev samlingen doneret til Botanisk have i København.

Så vidt jeg ved kan man dog kigge ind til samlingen udefra. Hvis man finder orkidehuset, så ligger der et andet åbent glashus overfor - med sære planter fra bl.a. Madagascar. I samme glashus (men lukket af) ligger en afdeling hvor man se kan 100'vis (hvis ikke 1000'vis) af små stykker træ bevokset med mos og orkide-blade hængende på rad og række. Man ser dog aldrig noget blomstre derinde synes jeg, så de bliver sikkert flyttet ind i Orkidehuset hvis de blomstrer.

Historien på DR-P1 fortalte også at man antog at samlingen indeholdt flere after der nu kun fandtes i denne samling. En anden sjov ting var at alle arter ikke var bestemt endnu, da en del endnu aldrdig havde blomstret!

/Hans Olav

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 10/3/2008 kl. 22:29

Det er Gunnar Seidenfadens samling, du refererer til, så må man bare håbe, at de får dem til at overleve. Så vist jeg ved, så er en stor del af dem døde, da de ikke har folk nok til at passe dem og de andre planter derinde.
Men man kan høre et foredrag om netop Gunnar Seidenfaden søndag d. 7. september i Planteriget, Kildebrøndevej 60, Greve, når der er orkideudstilling og 3-landskamp dem weekend. Det er Katja Anker, der holder foredraget. Hun tegnede skitser af orkideerne for Gunnar Seidenfaden i mange år.

Mvh Egon.

Tonni
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Tonni » 26/3/2008 kl. 13:53

[quote="Egon K P"]Det er Gunnar Seidenfadens samling, du refererer til, så må man bare håbe, at de får dem til at overleve. Så vist jeg ved, så er en stor del af dem døde, da de ikke har folk nok til at passe dem og de andre planter derinde.

Nå for søren, det er en lidt hård udmelding der kommer der synes jeg.
Om der er nogle der er døde igennem tiden er helt sikkert, men om det er mange ved jeg ikke. Men jeg ved da, at dem som arbejder i botanisk have gør en stor indsats for at oparbejde et bedre niveau end der har været i mange år i haven, incl orkidehusene. I skrivende stund ved jeg også at netop den thailandske samling er ved at blive gennemgået fra ende til anden, for netop at finde ud af hvad der er og ikke er tilbage. er der mange gengangere eller kun nogle måske sørgelige eksemplarer der skal reddes? osv.
Og der er masser af blomster derinde, men mange af dem er så små at man ikke kan se dem udefra, og de store bliver rigtignok flyttet til det andet hus for at blive vist frem til publikum.
MVH

Tonni

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 26/3/2008 kl. 15:20

Det er desværre ikke helt ved siden af, hvad Egon skriver. Mange planter er gået til pga. manglene personale til pasning af samlingen, samt manglene plads. Den har fået et fint, nyt drivhus for nogle år siden og da jeg sidst så samlingen, så det faktisk maget pænt ud, men der er igen tvivl om, at meget er gået tabt.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Indlæg af Jette Rybak » 26/3/2008 kl. 17:03

Ved vort årlige besøg i Botanisk Have (nu 1 år siden) så det ud til, at der endelig var sat lidt ressourcer af til orkidéerne. Ellers er det desværre et af de områder, der er blevet ramt af besparelserne og har været i en ringe forfatning de sidste år. En gennem flere år manglende pasning kan jo ikke undgå at sætte sine spor!

Tonni
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Tonni » 27/3/2008 kl. 07:29

Det er ikke helt rigtigt, at det er orkideerne der er blevet ramt pga mandskabs mangel. Og så alligevel er det. Problemet ligger i at Kbh universitet, som BH ligger indenunder, ligesom en masse andre firmaer er blevet tvunget til at lave en masse nedskæringer igennem de senere år. Dette har resulteret i en masse fyringer af gartnere, men haven har jo stadig skulle passes. Dermed falder kvaliteten af arbejdet jo desværre helt naturligt. Bare på det sidste år er arbejdsgruppen i væksthusene blevet reduceret fra 9 til 5 mand, uden udsigt til genansættelser, Men det er jo stadig alle husene som skal passes og plejes af det minimum af mennesker der er tilbage.
Derfor er det ikke helt rigtigt at det er orkideerne der er blevet ramt, og alligevel er det. Tiden i det enkelte hus er blevet halveret arbejdsmæssigt på et år bare.
Men kan så samtidig sige at dem der er tilbage, er nogle yderst kopetente mennesker, som vil det bedste for haven, og de knokler alle sammen.
Det samme er gældende for gartnerne på friland. Her er staben gået fra nogle og tredive til 14-15 stykker på de sidste ca 10 år.
Så det er hårde ods at kæmpe imod, og helt rigtigt at man da kan se der er mangel på personale, men mirakler kan ikke lade sig gøre hvis mandskabet mangler.
Senest rettet af Tonni 28/3/2008 kl. 07:20, rettet i alt 1 gang.
MVH

Tonni

Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Indlæg af Jette Rybak » 27/3/2008 kl. 08:04

Jamen, det er da også det både Egon, Lars og jeg skriver.
Man kan skam også se på selve parken, at der er mandskabsmangel - for nogle år siden var der ikke skyggen af ukrudt.

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 27/3/2008 kl. 11:16

Jeg er ikke i tvivl om, at det er ildsjæle, der arbejder der, deres arbejdsbetingelser er bare blevet så forringede, at det går ud over alt, orkideerne indklusive. Vi havde Katja Anker til at holde et forefrag om Gunner Seidenfarden for et års tid siden i JOK, og hun fortalte, at meget af hans samling var død, så er der nogen, der ved noget om det, og, som kan tillade sig at viderebringe det, så er det hende.

Men lad os håbe, at det der er tilbage af hans samling vil overleve, jeg betvivler ikke gartnernes forsøg på det.

Mvh Egon.

Besvar