Jeg læser biologi på Københavns Universitet, og er nu så småt igang ved at skrive mit bachelorprojekt.. Eller dvs.. Skyde mig ind på præcist hvad jeg skal skrive om, samt lede efter litteratur osv.
Det overordnede emne bliver Seksuelt bedrag hos orkidéer

Konceptet er meget spændende fra en evolutionsbiologisk vinkel. Orkidéerne er afhængige af bedraget, og tilbyder ingen "belønning" i form af fx nektar. Det burde ikke være bæredygtigt i det lange løb, men det er det, og taktikken er opstået uafhængigt i mange slægter, på alle kontinenter.
Det er også interessant hvorvidt det "koster" noget for insekterne at lade sig narre, og hvorvidt selektionen dermed vil trække insekterne i den modsatte retning.
Jeg synes det er rigtigt spændende, og ville egentligt bare gerne dele det med jer

Senere i min biolog-karriere kunne det være spændende, at tage ud i urskoven og studere nogle af de mange arter, hvor man har en formodning om - men ingen beviser - at der finder seksuelt bedrag sted.
Er der evt. nogen er jer, der holder nogle af de bedrageriske arter? I så fald kunne det være fedt med nogle fotos, jeg evt. måtte låne.
Hvis det har interessere kan jeg godt prøve at lave en lille liste - Hvis I ikke lige er klar over, om jeres art er en af de snedige

Forslag til litteratur er velkommen, selvom jeg sikkert allerede har adgang til de meste via mit studie.
Mvh Elisabeth