Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Nørde viden om orkideer

Her kan vi diskutere orkideernes opbygning, bestøvningsteknik, frøformering, korrekt navngivning og andre nørdede emner.
Besvar
MortenDK
Geografisk sted: Odense

Nørde viden om orkideer

Indlæg af MortenDK » 17/11/2008 kl. 12:38

Hej Folkens :D
Vi er to gutter fra Dalum Uddannelses Center, som skal skrive en rapport om blomster.
Vi har vælgt at skrive om orkideer, og har brug for alt viden indenfor :
plantens antonomi/fysologi?,
Hvordan er rod, stængel og blad opbygget? Og hvad er deres funktion?
Fotosyntese og Osmose?
Hvordan er blomsten opbygget og hvad er dens funktion?
Har den kønnet eller ukønnet formering?
hvorfor er det som det er?
Har orkideen nogle særlige egenskaber?

Håber at der er nogen derude som har noget viden indenfor nogle af de områder, vi har også brug for billeder og andet så hvis det er i ligger inden med noget, ville det være fedt hvis i ville sende det til min mail ? Morten-x-22@hotmail.com

Mvh Morten & Daniel

Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af LarsB » 17/11/2008 kl. 23:17

Kære Morten og Daniel og resten af Dalum uddannelses center,

Jeg tror ikke, det er meningen, at i skal skrive jeres læres udkast til opgaveformulering her og så få nogen her til at svare på den. Start med at gå på biblioteket og find noget literatur, sæt jer ind i det grundlæggende og lær noget om, hvordan man skaffer sig oplysninger. Så kan i komme tilbage, hvis der er noget omkring orkideerne, i ikke kunne finde svar på/forstå.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

elisabethen
Geografisk sted: Taastrup, Storkøbenhavn
Kontakt:

Litteratur

Indlæg af elisabethen » 27/11/2008 kl. 13:10

Jeg skriver pt. bachelorprojekt om orkidéer på universitetet, og som god (men engelsk!) grundlitteratur kan jeg lige nævne:

Dressler: The Orchids - Natural History and classification, 1981
Van der Pijl & Dodson: Orchid flowers - Their pollination and evolution, 1966

De bruger selvfølgelig en masse botaniske fagudtryk, men forklaringer på disse kan I finde ved fx at bruge wikipedia.

Hvis jeres opgave er på folkeskole/gymnasie niveau kan jeg godt hjælpe lidt. Skriv evt. til mig på msn på dogmaniac4 (snabela) hotmail.com

God fornøjelse.

Mvh Elisabeth

Besvar