Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Frø til formeringsforsøg

Her kan vi diskutere orkideernes opbygning, bestøvningsteknik, frøformering, korrekt navngivning og andre nørdede emner.
Erling

Frø til formeringsforsøg

Indlæg af Erling » 14/11/2009 kl. 16:22

Hej alle
Er der tilfældigvis nogen der ligger inde med frø og ikke skal bruge dem. Jeg har for første gang prøvet at bevæge mig ind på dette område. D.v.s har lavet næringssubstrat, fået det på glas, steriliseret det og haft det stående 3 uger ....... uden det blev grønt af mug. Har selv lidt frø på vej, med der går en del tid endnu inden de er klar. Så har du frø du vil af med til en overkommelig pris, hører jeg gerne fra dig.
Med venlig hilsen
Erling

Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af LarsB » 16/11/2009 kl. 00:41

Hej Erling,

De fleste af os bestøver kun, hvos vi skal bruge frøene, så der er nok ikke så mange, der lige har en frøkapsel klar, som de ikke allerede har afsat. Det tager jo som regel en del tid for en kapsel at modne, så du må nok enten bestøve selv eller få en anden til at gøre det, og så vente. I forhold til det medie, du har lavet, er det heller ikke helt ligegyldigt, hvilken slægt, du får frø fra. Der er ofte specielle blandinger til forskellige slægter. Hvad var det din plan at så ud?

Med venlig hilsen
Lars Bagge

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 16/11/2009 kl. 16:32

Jeg har 2 frøkapsler fra paph. De er dog ikke helt modne endnu. Men vil du bruge dem grønne tror jeg de er klar..

mvh

Erling

Indlæg af Erling » 17/11/2009 kl. 13:04

Jeg er absolut nybegynder på frøformeringsområdet - absolut. Lars, jeg er med på at det er en større videnskab at frøformerer orkideer og at nogle arter kræver mere eller mindre specialicerede vækstmedier. Jeg er også med på, at man ikke frøformerer for sjov og at det er hårdt for en plante at sætte frøkapsler. Jeg ved også at der i en enkel frøkapsel er der ofte tusindvis af frø-sporer og at man ofte som privat frøformerer ikke anvender en hel frøkapsel pr. gang - derfor mit spørgsmål. Som den absolutte novise jeg er, handler det for mig i første omgang om at få lært teknikken - læs: Den plante der kommer ud i enden er mindre væsentlig for mig på dette stadie. Jeg har for første gang prøvet at fremstille sterile glas med en absolut lavteknologisk vækstmedie K-h-agar-1, efter at have fulgt Steen Christensen vejledning. Disse glas har vist sig efter 3 uger at de stadig er sterile. Så vidt så godt. Nu er det næste step jeg ønsker at afprøve, at så disse glas ud, for at se om jeg kan spire dem. Hvis det viser sig at det kan lade sig gøre, vil jeg fortsætte med trin 2-3-4 altså prøve at overfører fra glas til nye glas i takt med væksten. Virker disse glas ikke, så må jeg jo bare på den igen med nogle nye. Jeg tror mest på "hands on" projekter og sådan skal du læse dette forsøg. Det er Ok hvis du ikke er interesseret i at hjælpe, men hvad er dette forum så godt for?????? Jeg bad iøvrigt ikke om frø gratis, men tilbød at betale. Jeg ser andre steder på nettet at det kan lade sig gøre, så det er så det jeg må sætte min lid til. Jeg er iøvrigt, som jeg også skrev i min første indlæg, igang med at lave frø selv - en kapsel på vej, men stadig en bid vej for den.
Så Lars, det er Ok hvis jeg ikke kan finde hjælpen hos dig, men ærgeligt at du svarer på forummets vejne. Det kunne jo være at der var andre der ville hjælpe :)

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 17/11/2009 kl. 13:44

Hej Erling,

Jeg ved ikke, hvorfor du reagere så fjentligt som du gør. Jeg har læst mit svar til dig igennem flere gange, og jeg kan ikke se, at jeg afviser at hjælpe. Jeg prøvede bare at forklare, at det ikke er sikkert, at der er nogen, der har frøkapsler klar til brug. Jeg ved ikke, hvorfor jeg skal have sådan en møgspand i hovedet og få at vide, at det er beklageligt, at jeg er den eneste der svare. Du må meget gerne forklare mig, på hvilken måde du mener, at jeg har fornærmet dig.

Bare til din orientering, så laver jeg frøkapsler til 2 personer, som får frøene gratis.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 17/11/2009 kl. 14:35

Jeg vil nu nok holde lidt med Erling for da jeg læste dit svar tænkte jeg nnnååå han er nok ikke til sinds at hjælpe du siger han må bestøve selv eller få en anden til at gøre det og det var jo sådan set det han spurgte om og så i anden tråd skriver du at du laver frø til 2 andre som ikke giver noget for dem det harmonerer ikke rigtig .Bare lige den måde jeg så det på

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 17/11/2009 kl. 14:53

Jamen så beklager jeg meget. Erling beder om frø her og nu. Jeg mente, at Erling nok var nødt til at bede nogen om at bestøve eller at han selv kunne bestøve, og så vente på, at kapslerne modnede. Og je, jeg vil gerne hjælpe. Jeg levere frø til to dyrkere og jeg tager ikke noget for det. Jeg må vist heller afholde mig fra at skrive noget her, for hold da op, hvor man skal formulere sig præcist.
Lars Bagge

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 17/11/2009 kl. 15:10

Man kan nemt få nogen på puklen her inde Lars og tag det nu ikke fortrydelig op jeg har selv fået over snuden det skal man nok forvente når man skriver noget og selv om at vi ikke mener det på den måde kan det let misforståes for vi har jo alle en måde at læse på. Så skriv du bare løs :) det er jo også træls hvis der slet ikke sker noget her inde

Erling

Indlæg af Erling » 17/11/2009 kl. 15:16

Hej Lars
Ja undskyld at jeg svarede dig så ..........surt.... Du har ret, det var at overreagerer. Når det skete er det fordi, at du svarede så afvisende. Jeg læste det som "det kan du ikke få, gør det selv". Mit spørgsmål gik på, om nogen kunne hjælpe med lidt frø - det kunne du ikke - fint, så kunne du jo nøjes med at lade dem svarer der kunne. Kenneth svarede efterfølgende meget positivt. Men undskyld igen det sure svar .... Det var at overreagerer.
Med venlig hilsen
Erling

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 17/11/2009 kl. 19:31

måske du skulle kikke her:
http://members.cox.net/ahicks51/osp/See ... dlist.html

Jeg tror de sælger til private..

mvh

Erling

Indlæg af Erling » 18/11/2009 kl. 09:16

Hej Kenneth
Indledningsvis tak for tilbuddet. Jeg har nok mest mod på at arbejde med en fuldmoden kapsel, da det jo er det der anbefales i den vejledni ng som jeg følger. Skulle din kapsel blive moden før min vil jeg selvklart gerne benytte dit tilbud. Tak iøvrigt for linket, som jeg kender og har været inde på. Grunden til at jeg ikke benyttede dette link, var håbet om, at nogen her på forummet ville anbefale nogle frø der var "forholdsvis" nemme at spire og med en god spiringsprocent. Jeg er desuden blevet tilbudt en moden kapsel og den vil jeg tage imod med kyshånd.
Tak for din hjælp Kenneth :D
Venlig hilsen Erling

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 18/11/2009 kl. 15:11

Nå, så vil jeg også lige blande mig lidt. :P

Jeg har haft nogle plastbøtter med samme medie som du har lavet i køleskabet i mellem én og to måneder nu, mens jeg har brugt energien på andre ting. Jeg har de professionelle medier stående til frøformering, som jeg har købt hos Lars Jensen her fra forumet, men, jeg vil godt lige afprøve lidt teknikker, før jeg går over til dem, så, det blev så efter en anbefaling fra Steen Christensen til Chr.'s medie første gang.

I forgårs var jeg så endelig ude og hente nogle frøkapsler i haven, af bl.a. Cyp. regina, og et par mere eller mindre ubestemmelige Cyp.'er af tibeticum og lignende. Et par havde åbnet sig på nuværende tidspunkt, hvor alle problemer med en eventuel tur i fryseren jo for længst er overstået, da vejrguderne har sørget for lidt frost for en måneds tid siden. Om det så er en fordel, det må selvsamme vejrguder sikkert vide, jeg ved det i hvert fald ikke.

Men de blev åbnet, og en lille sjat fra hver blev hældt i sukkervandsopløsningen i hver sin petriskål. Surt shov. Alle frøene flød, og, det blev de ved med. Jeg har så ligeledes læst Lars Jensens vejledning til frøformering på Dansk Orkide Klubs hjemmeside, og der står, at bl.a. Paphiopedium-frø flyder ovenpå. Nå, det er der jo råd for gennem Steens vejledning, men, så er vi jo derude, hvor den sterile såning bliver brudt. Så skal låget af bøtten, og, hvad så?

Så, enten flyder Cypripedium frø også ovenpå, eller også, så er det golde avner, jeg har leget med. Men bøvlet det var det, da jeg valgte at fortsætte, uden at hælde frøene i et stykke "trækpapir", så de kunne blive overhældt med brintoverilte og sået uden den fulde steril-teknik. Jeg forsøgte med en dråbe opvaskemiddel i sukkeropløsningen, som Lars foreslår til de flydende frø, men, de flød fortsat. Jeg lavede over- og undertryk i sprøjten, da de skulle videre i processen, igen fra Lars's vejledning, men de vedblev at flyde.

Mens de lå og soppede i sukkervandet var jeg på jagt efter svovlsyre, som Cyp.-frø, på nær regina skal puttes ned i i 10 minutter, har jeg fået som supplement fra Steen. 2% svovlsyreopløsning i 10 minutter, mellem sukkerbadet og 3% klorinopløsningen, og her rendte jeg så tilsyneladende hovedet imod terrorlovgivningen. Jeg kunne ikke finde svovlsyre på hylderne, og efter at være sendt rundt omkring kom jeg endelig til en Matas, der vidste, hvad det gik ud på. Svovlsyre kan bruges til bombefremstilling, så, det var taget ned at hylderne, da det ikke måtte sælges mere. :twisted:

Nu skulle frøene jo snart op af sukkervandet, så, jeg måtte ty til saltsyre, omend jeg ikke ved, om det både fjerner spiringsevnen og det vokslag, som de fleste Cypripedium frø er udstyrret med fra naturens side. Så kan de tåle at blive blæst hen over isen på Tibets bjergrige tinder, og alligevel spire næste forår, når vokset er slidt af. Det er så, for at jeg skal slippe for at puste mine frø i ugevis hen over isterninger, at man bruger svovlsyre. Smart! :lol:

Men, allerede har har jeg så måttet omgå vejledningerne kraftigt, så, måske er kernen ætset væk nu. Bedre blev det så ikke, da frøene blev udsat for 3% brintoverilte. Det var åbenbart noget tykt, sejt stads, så de fleste frø blev hængende oppe i bunden af stemplet, og kom aldrig ud. Måske var det opvaskemidlet, som gjorde, at de blev siddende, jeg ved det ikke.

Jeg har fulgt med i denne tråd, uden at tilbyde dig nogle af de mange overskydende Cypripedium-frø, som jeg har liggende i pergamentspapir i køleskabet nu, da jeg ikke synes, du skal udsættes for de samme problemer som jeg har haft i mit første rigtige forsøg på at så orkidefrø.

Om det vil være en god ide, at så Paph.-frø, når de er modne, det er jeg så lidt i tvivl om, da de jo også vil flyde, i så fald ved du måske nu, hvad du ikke skal gøre. Der skulle være en bedre spiringsevne i frøene, ved at så dem grønne, så måske er det det, du skal gøre. Jeg vil måske gå den vej næste gang, hvor jeg skal lege Vorherre, og skabe liv i de små frø. Så må jeg jo bare få røde hænder, efter at have overført frøene til bøtterne over dampende vandbad, men, hellere røde 2. grads forbrændte hænder, end endnu engang røde ører. :lol:

Når alt dette så er skrevet, så forventer jeg faktisk ikke, at selvom jeg har fået mine Cyp.-frø over i bøtterne uden der kommer mug mm, at jeg får noget ud af dem. Som Lars Bagge fortæller, så kræver mange af frøene netop nogle specielle medier, og, Cyp.-frø er desværre blandt dem, muligvis skal du heller ikke regne med, at der er de rigtige ingredienser i vores medie til Paph.-frø, bare så du ved det.

Jeg tager denne omgang frøformering som oplæring, så kan jeg bruge de proffe medier sidenhen, når jeg har lært at arbejde med sterilteknikkerne. :wink:
Mvh Egon

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 18/11/2009 kl. 17:01

ahh, spændene læsning, egon.
Jeg vil også til at prøve og spire frø, det bliver man da næsten nød til... ikke? ;)

Det gælder bare om at finde en art der er flot og samtidig let at så/dyrke.. Og allerede der er det jo lidt af en labyrint at finde rundt i.. :D

mvh

Erling

Indlæg af Erling » 18/11/2009 kl. 21:51

Hej Egon
Tjaaa, det er en lang og ubarmhjertig vej på dette felt, men det er jo for søren også det der gør det spændende. Jeg kan næste mærke den frustration du har været igennem og som nok ligger foran på min vej. Men øvelse gør vel mester og at pusle med dette er vel dog lidt bedre end at se genudsendelser af gamle britiske krimier. Jeg glæder mig til at fortsætte og tjaaaa, så må man jo tage sine tæv med oprejst pande. Jeg vil glæde mig til at høre om duin fortsatte færd og dine erfaringer. Held og lykke
@Kenneth
Ja selvfølgelig Kenneth, frøformere skal vi da. Bare kom igang, så kan vi dumme os i takt. :lol:
Med venlig hilsen
Erling

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 20/11/2009 kl. 21:36

Jeg mener at mine paph'er blev bestøvet i starten af marts, men jeg har smidt mit papir ud.. Desværre..

Er der nogen der kan anbefale en art der er let at dyrke, fra den der hjemmeside med frø...? Så vil jeg prøve nemlig.. :)

mvh

Besvar