Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Frø til formeringsforsøg

Her kan vi diskutere orkideernes opbygning, bestøvningsteknik, frøformering, korrekt navngivning og andre nørdede emner.
Erling

Indlæg af Erling » 21/11/2009 kl. 12:03

hej Kenneth
Nej jeg ved intet om hvad der er nemmest - giver de bedste og hurtigste resultater. jeg kunne også godt tænke meig et bud fra erfarne folk på dette område. Hvis du eller jeg bestiller frø ved lejlighed, kan vi jo lave en samlet bestilling og så dele vores erfaringer. Har du brug for en trykkoger til at steriliserer dit vækstmedie, har jeg en du kan låne (6 liter - kan tage 5-6 glas pr gang). Hvis vi senere skal bruge mere proff. vækstmedie, kunne vi jo også her bestille sammen.
Jeg bor i Brønshøj ogh jeg mener at du bor ikke så langt herfra. Så det er jo ikke uoverskueligt at dele erfaringer såvel metode som fysiske produkter.
Med venlig hilsen
Erling

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 21/11/2009 kl. 17:26

Hej Erling.
Nej jeg bor ikke så langt fra brønshøj. :)
Og jeg har en trykkoger. Jeg har endnu ikke noget vækstmedie, jeg ville ikke købe noget før jeg fik nogen frø.

Men det kunne da være sjovt evt at finde ud af noget sammen.. :)

mvh

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 24/11/2009 kl. 22:42

Dette skal du glæde dig til, erling.. :)

Billede

Må vist hellere få ringet til orkidecenter falster.. :D

mvh

Erling

Indlæg af Erling » 25/11/2009 kl. 17:32

Hej Kenneth
Skuer jeg en moden frøkapsel :D . Det ser ud som om den allerede er åben, pas nu på at få frøene opsamlet og opbevaret fornuftig. Hvis der skulle være lidt frø tilovers, vil jeg da gerne prøve at arbejde med dem. Så kan vi jo konkurerer.
Jeg har selv lige sået nogle frø af CHYSIS LAEVIS, som en meget hjælpsom forum-medlem har sendt mig. Nu venter jeg så spændt på om der er gevinst. Indtil videre er glasset da ikke inficeret med noget, så..... Jeg har desuden kontakt til en udenlandsk orkidemand, der har lovet mig lidt frø. Så jeg er igang med at preparerer flere glas. Jeg prøver nok i første omgang med en hjemmelavet vækstmedie, lavet på kartofler, bananer, honning og agar. Det er jo mere teknikken i første omgang. Når jeg føler at jeg styrer, kan jeg så prøve de mere proffe vækstmedier.
Lad mig vide når du går igang med din kapsel, det kunne virkelig være sjovt at dele viden.
@ Egon
Jeg syntes virkelig det kunne være spændende også at høre lidt om dine resultater undervejs.
Med venlig hilsen
Erling

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 25/11/2009 kl. 22:12

hej erling,.
Lige den her kapsel vil jeg nok gerne have spiret et lidt mere proff sted. Ville bare lige vise billedet :D

Men senere vil jeg da gerne dele erfaringer :)

mvh

Erling

Indlæg af Erling » 26/11/2009 kl. 10:05

Hej Kenneth
Det er bare iorden at bruge rugemødre, så undgår du også strækmærker på maven. :lol:
mvh Erling

Erling

Indlæg af Erling » 26/8/2010 kl. 12:23

Tjaaaaa, så er der gået lidt tid .... en rum tid. Hvordan går det med Jer, der forsøger jer med frøene. Her er der da lidt nyt. Jeg har nu små (ca. 2 cm.) planter af Oncidium silendidum, meget små planter af Promenaea rollisonii og ligeledes meget små planter Cymbidium tigrinum. I starten lykkes det blot med et glas ud af 10, nu er succesraten noget større ca. 50 - 75 %.
Indtil videre er det med både min egen hjemmelavede vækstmedie samt vækstmedie købt hos Lars.
Jeg er endnu ikke nået til at løfte planter fra et sterilt glas til et andet (for at skabe plads til vækst); men om nogle måneder er det vel tid til at prøve.
Hvad med Jer, har nogen prøvet at flytte fra et glas til et andet og hvordan holdt I det sterilt. Jeg forestiller mig en stor lukket plastkasse med indbyggede gummihandsker, så man kan komme til ude fra.
Med venlig hilsen
Erling

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 26/8/2010 kl. 13:20

Ja, jeg er så ikke kommet længere i mine forsøg, næsten.

Mine Cyp-frø har ikke vist antydningen af spiringsvilje endnu, men, bøtterne er stadigvæk sterile, hmmmmm......, gad vide, om selv mug synes, mediet er for svært at leve i? Nå, et par overskydende medier er sidenhen mugnet, så, der burde da kunne gro noget i det. Men, Cyp-frøene kan jo være 1-1½ år om at spire, så, de får stadigvæk lov til at stå mørkt inde i et skab, og så kikker jeg til dem hver måned, sådan cirka. Men, mediet var så heller ikke optimalt til den slægt.

Jeg har så gået og leget bi ind imellem, lige nu hænger der 5-6 frøkapsler og venter på, at de skal modne op. Jeg har en rimelig stor kapsel hængende på min Epigenium amplum, bestøvningen var d. 14-10 sidste år, og, den er stadigvæk grøn og ikke antydningen af, at den er ved at modne op.

Min Epidendrum nocturne har uden min viden blomstret igen på bagsiden af min store Nepenthes Miranda, og der hænger en stor frøkapsel, som dog ser ud til at mangle 3-4 måneder endnu i størrelse, før den åbner sig, så, det er ikke første gang, den måske har selvbestøvet sig.

Chysis aurea har lige blomstret på 2 skafter for et par måneder siden, de sprang aldrig helt ud, men selvbestøvede alle sammen, frøkapslerne er dog sidenhen næsten alle faldet af igen. Den anden sidste af 10-12 kapsler er ved at misfarves lige nu, så, den sidste falder nok også af. Den har vist været omkring de ¾ år om at modne op, de andre gange, den har selvbestøvet.

Coelogyne mayeriana forsøgte jeg at bestøve 3. august, både som selvbestøvning, med Coel. salmonicolor, og så den, der lykkedes, med Coel. celebensis. Den ser lidt runken ud, men vokser stadigvæk. Måske falder den af sidenhen, jeg tror ikke helt på den endnu.

Dendrobium amboinensis forsøgte jeg at selvbestøve 18. marts i år, det mislykkedes, nu har den så lige blomstret igen, og, krydsningen med Den. chrysocrepis faldt af efter et par dage, selvbestøvningen fortsætter med at vokse, så, det ser godt ud.

Trudelia cristata, eller, som den nu igen skal hedde, Vanda cristata bestøvede jeg 15. januar, for en måned siden blev kapslen sort, ikke på den naturlige måde, så den var moden, den skrumpede bare ind, så var det show ovre.

Renanthera vietnamensis forsøgte jeg at bestøve med Ornithochillus fuscus 7. juli, det blev helt efter forventningerne ikke til noget, det blev dog selvbestøvningen, som jeg også lavede den dag. Den skal vist modne færdig på ca. 2 måneder, og den er ved at blive en anelse gullig, så, det må snart være tid.

Der ud over har jeg vist forsøgt med en 10 andre tvivlsomme krydsninger, som helt forventeligt ikke satte kaplser, men, når nu to nærtbeslægtede blomstrer samtidig, så kan jeg jo lige forsøge, dog kun mellem planter, som jeg tror, kan give et flot og spændende afkom.

Der er ofte kapsler på mine Masevalliaer, men, da det ikke er mig, der har været i gang, når det lykkes, så ved jeg jo ikke, om det er en selvbestøvning, eller et bestøvende insekt, der har moslet rundt i de ofte 5-10 forskellige blomstrende i den slægt, så, de får lov til at åbne sig selv.

Så, i sidste uge satte jeg en ny portion medie igang, denne gang en af de mere profesionelle medier fra Lars Jensen, så vil jeg formentlig forsøge mig med at så grønne frø, med mindre frøkapslen snyder mig.

Men, lige nu har jeg altså stadigvæk kun de gamle medier stående med Cypripedium frø i.

Det lyder da til, at du er ved at have styr på det, Erling, næste trin er jo altid spændende, du kan jo også stå med glasene i kogende vanddampe, mens du ompotter de små. Der er vist opfundet handsker, som kan holde varmen ude et stykke tid, ellers kan din kassemetode måske godt bruges, du kan jo sætte en sprøjteflaske med sprit derind, sammen med de sterile glas, afspritte via dine gummihandsker, og vente, til tågerne har lagt sig helt, inden du fortsætter.
Mvh Egon

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 26/8/2010 kl. 17:47

Hej Egon
Det lyder da som om det ikke kun er farvefrø(er der tænder dig. Der mangler virkelig dyrkere som gider ofre tid og arbejde på at lave lidt mere spændende arter. Når først det begynder at køre for dig, er jeg gerne behjælpelig med at skaffe frø, men bedst er det jo at dyrke dem selv.
Jo friskere frø jo større chancer for spiring.
Husk iøvrigt!! Dendrobium lader sig ikke bestøve med sig selv. Her er du nødt til at have en anden klon. Og, Pollen kan sagtens opbevares i flere mdr. Dem man vil krydsbestøve blomstrer sjældent samtidigt. Opbevares som frø ved +4C. lufttæt i køleskab.
Mvh
Lars

Erling

Indlæg af Erling » 26/8/2010 kl. 18:35

For søren Egon, der er jo ligefrem gået botanisk "Kirsten Giftekniv" i dig :-).
Det lyder rigtig spændende. Glæder mig til at høre om du kan få liv i dine frø.
Hvad angår mine egne, er jeg glad for udviklingen. Det ville være surt at vente så længe, for så ....... ingenting. Nå, men jeg har stadig flasker hvor der gror "ingen ting". Faktisk havde jeg nogle glas som jeg havde sået ud i. Da der absolut ikke skete en disse - heller ikke mug - valgte jeg at så ud en gang til i det samme glas. Så skete der noget og nu er der protokorn / små planter.
Jeg tror jeg var for hård ved frøene i første omgang og steriliserede for meget, altså lod dem stå for længe i brintoverilte opløsningen (ca. 30 min). I anden omgang, lod jeg dem stå ca. 20 minutter og det ser ud til at være bedre. Jeg har stadigvæk minimalt mug-problemer og nu ser det ud til at frøene spirer også.
Jeg er lidt i tvivl om den bedste temperatur at lade glassene stå ved. Jeg har dem ved stuetemperatur - ca. 20 grader, men tror egentlig at de vil klare sige bedre ved 23-24 grader.
Er der nogen der har erfaring med temperatur og lysbehov ved frøformering?
Glæder mig til at høre om de erfaringer du indhøster.
Erling

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 27/8/2010 kl. 00:08

EGON DU TROR IKKE DU MANGLER EN DRONNING TIL AT STYRE DIG :lol: men jeg tror dog ikke at den kan klare små grønne frøer :roll:
Nå men det lyder altså spændende med det i har gang i men jeg tror nok at min tolmodighed blev sat på noget af en prøve hvis jeg begav mig ud i det ,men det er dejligt at nogen gider.

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 27/8/2010 kl. 00:40

hej.
Jeg såede 2 forskellige i februar, og der er endnu ingen tegn på liv i glassende. Men der er heller ikke mug i glassende, så det er vel okay.

Men jeg glæder mig til jeg får et større sted :)

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 27/8/2010 kl. 03:10

Lars Jensen skrev: Husk iøvrigt!! Dendrobium lader sig ikke bestøve med sig selv. Her er du nødt til at have en anden klon.
Vil det sige, at du har en formodning om, at min Dendrobium amboinensis' frøkapsel indeholder kimløse frø! :cry:

Jeg har ofte overvejet, om man kunne opbevare pollinierne i køleskabet et stykke tid, så, tak for mit uudtalte spørgsmåls svar, Lars. :wink:

Noget af det, der vil blive mit fremtidige problem, hvis frøsåningerne lykkes, bliver pladsen til de mange kommende sterile bøtter. Så, jeg har ikke planer om at så store mængder af frø, jeg skal jo også kunne komme af med planterne hen af vejen.

Ja, Erling, når nu jeg selv har opgivet giftermålet, så må orkideerne stå for skud. Nogen skal det jo gå ud over! :lol:

Det er jo ellers 30 minutter, de garvede i den branche giver brintoverilte opløsningen til at virke i. Men, kan du holde det mugfrit med mindre tid, så er det jo fint.

Steen anbefaler 20-25° C til at spire frøene i.

Angående lys, så tillader jeg mig lige at citere ham: Frøene og frøplanterne behøver ikke meget lys, så hvis man for eksempel placerer glassene på en hylde og hænger et lysstofrør - Phillips 83 - op, så er det tilstrækkeligt. Lyset tændes i 12-16 timer. Hvis det er Paphiopedilum, man har sået, skal man huske at placere frøene mørkt de første 4 uger.

Resten af Steens og Lars' vejledninger kan jo findes her: http://www.orkideer.dk/dyrkning_froeformering.php

Jamen Irma, jeg har da en dronning til at styre mig. Vi lever jo i et kongerige! :lol:

Ja, det kræver nok lidt tålmodighed, men, når/hvis det så lykkes, så er tiden jo givet godt ud.

Hvad var det, du såede, Kenneth?
Mvh Egon

Hans Jørgen Staugaard
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 30/8/2010 kl. 02:30

Det lader til at i har fuld gang i produktionen.
Hvis en af jer har lyst til at prøve med Cypripedium, har jeg frøkapsler på min Cyp. reginae.
Da de er naturfrembragt har jeg ingen garanti på at min Cyp. Ulla Silkiens ikke har været indvolveret.
Men i må få dem hvis der er interesse. Gratis selvfølgeligt.
Hans J.
Rødovre

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 30/8/2010 kl. 15:00

Egon K P skrev:
Lars Jensen skrev: Husk iøvrigt!! Dendrobium lader sig ikke bestøve med sig selv. Her er du nødt til at have en anden klon.
Hvis kapslen vokser og udvikler frø, kan du under mikroskop se om der er embryo i frøene, i så fald ville jeg gøre et forsøg. Normalt falder blomsten af og stænglen visner ved selvbestøvning af Dendrobium.

Vil det sige, at du har en formodning om, at min Dendrobium amboinensis' frøkapsel indeholder kimløse frø! :cry:

Jeg har ofte overvejet, om man kunne opbevare pollinierne i køleskabet et stykke tid, så, tak for mit uudtalte spørgsmåls svar, Lars. :wink:

Noget af det, der vil blive mit fremtidige problem, hvis frøsåningerne lykkes, bliver pladsen til de mange kommende sterile bøtter. Så, jeg har ikke planer om at så store mængder af frø, jeg skal jo også kunne komme af med planterne hen af vejen.

Ja, Erling, når nu jeg selv har opgivet giftermålet, så må orkideerne stå for skud. Nogen skal det jo gå ud over! :lol:

Det er jo ellers 30 minutter, de garvede i den branche giver brintoverilte opløsningen til at virke i. Men, kan du holde det mugfrit med mindre tid, så er det jo fint.

Steen anbefaler 20-25° C til at spire frøene i.

Angående lys, så tillader jeg mig lige at citere ham: Frøene og frøplanterne behøver ikke meget lys, så hvis man for eksempel placerer glassene på en hylde og hænger et lysstofrør - Phillips 83 - op, så er det tilstrækkeligt. Lyset tændes i 12-16 timer. Hvis det er Paphiopedilum, man har sået, skal man huske at placere frøene mørkt de første 4 uger.

Resten af Steens og Lars' vejledninger kan jo findes her: http://www.orkideer.dk/dyrkning_froeformering.php

Jamen Irma, jeg har da en dronning til at styre mig. Vi lever jo i et kongerige! :lol:

Ja, det kræver nok lidt tålmodighed, men, når/hvis det så lykkes, så er tiden jo givet godt ud.

Hvad var det, du såede, Kenneth?
Mvh
Lars

Besvar