Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Frø til formeringsforsøg

Her kan vi diskutere orkideernes opbygning, bestøvningsteknik, frøformering, korrekt navngivning og andre nørdede emner.
kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 30/8/2010 kl. 19:19

bletia purpurea, ceologyne speciosa x usitana og et paph kryds.. :)

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 30/8/2010 kl. 23:03

Spændende Kenneth, og du har husket at sætte Paph-frøene mørkt den første tid, som en af de to frøformeringsvejledninger siger, ik'? :wink:

Frøkapslen vokser over al forventning i tykkelse på Dendrobium amboinensis, Lars, jeg plejer at tage nogle nærbilleder af frøene med kameraet, og så forstørre dem op på skærmen. Det virker egentligt fint nok.
Mvh Egon

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 31/8/2010 kl. 00:09

egon- jo, den vejledning jeg har siger de første 4 uger, men det var ikke sket noget efter 4 uger, så de står stadig mørkt..

Skal de andre stå i lys, eller er det fint nok når de bare står i stuen? Altså uden de er spiret endnu

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 31/8/2010 kl. 03:42

Så længe, de ikke er spiret, har de vel ikke brug for alverden af lys. Og, aldrig sollys, så siver der for meget luft først ud, og siden ind, og, så bliver der sikkert flot grønt på ingen tid, dog kun af mug.

Dine Paph.-frø kan jo godt være mange måneder om at spire, bare så du ikke fortvivler, Kenneth. :?
Mvh Egon

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 24/1/2011 kl. 22:30

Hvordan går det med jeres projekter??

Jeg skal selv til at starte op med mine formeringsorsøg igen på mit nye udstyr. Hvis nogle af jer fra Kbh. vil være med kan i bare komme forbi butikken og lege med LAF-bænk hvis i vil.

/Christian
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

Erling

Indlæg af Erling » 25/1/2011 kl. 21:54

Hej Christian
Jo tak, det er lykkes mig at få liv i ca. 10 glas. Et af glassene er nu næsten klar til at blive plantet ud. Glasset er sået så tyndt, at de har kunne få en fornuftig størrelse i glasset uden omplantning. Men jeg har en del glas, hvor der er så mange, at de ikke kan opnå udplantningsstørrelse i glasset. Jeg havde egentlig tænkt mig at forsøge i en hjemmelavet plastkasse med indbyggede hansker, så kassen kan steriliseres inden brug. Men dit tilbud kunne jo være sjovt at sige ja tak til :-).

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 26/1/2011 kl. 01:31

Nå, jeg har så lige postet lidt billeder i Steen_kbhN's tråd om Paph-frø.

Jeg har for et par uger siden endelig fået taget mig sammen til at få sået nogle Cymbidium sp-frø, som har ligget i køleskabet siden april, og, de er da ikke blevet grønne af mug endnu.

Ellers har jeg snart 40 forskellige protioner frø liggende i køleskabet, som jeg flittigt har indkøbt på eBay hen over efteråret og vinteren. De har ventet på, at min leverandør af medier fik sendt nogle medier til mig, men, det har så desværre ikke været muligt endnu, så jeg har så også købt medier på nettet, nu kunne jeg ikke vente mere. Plastbøtter er så også kommet hjem i større mængder, de har ligeledes været på bestilling siden 10. november, det plaster, jeg skal bruge er så en mangelvare, så, der må jeg jo vente på, at de kommer sammen med alt det andet i en større sending på et tidspunkt. De skal sættes over hullet i låget, hvis nogen undrer sig over dets funktion.

Så på mandag har en ny flok medier stået 2 uger efter en tur i ovnen, som er den metode, jeg bruger til at slå alt liv ihjel i mine medier, så kan jeg så småt komme videre med nogle af de mange ventende frø i køleskabet.

Mine Cyp.-frø, fra forrige november viser stadigvæk ikke tegn på at ville spire, mediet er så også forkert til dem, hvis de forsøger, men med op til 1½ år, før de vil spire, så er der stadigvæk håb, om end jeg ikke tror på dem. Det var så også mere et forsøg, for at se, om jeg kunne få medierne steriliseret med ovn-metoden. Det kunne jeg.

Så, jeg har næsten stadigvæk den første frøspiring til gode. Næsten, for i december var jeg ved at rydde lidt op i vindueskarmen i udestuen, få de tomme potter væk, og alskens bregner og andet hevet op rundt omkring, og en lang tynd trevel blev hevet op af en ellers tom potte, næsten smidt væk, da der pludselig var noget der dæmrede. Jo, det var min meget mørkbladede "juvelorkide", der havde smidt et frø, som var spiret. Så kom den i en noget mindre potte, med lidt af sin klæbrige sammenklaskede "jord", og resten af pottens indhold røg ud i skraldespanden.

Et par timer efter glødede pæren på ny i hovedcomputeren, og det snaskede indhold i den ellers næsten tomme skraldepose blev omhyggeligt samlet op igen, og puttet i en plastikpose. Her var jo en svamp, som nogle orkideer kan spire med, og, så havde jeg smidt den ud! :oops:

Så samtidig med, at jeg vil lave frøforsøg med medierne, så vil der også blive eksperimenteret lidt i, om de kan spire naturligt. Det kniber dog lidt med pladsen til de mange små potter, der i givet fald skal stå med lidt jord fra posen, og nogle frø. Så, det bliver ikke alle knapt 40, der får tilbud om naturmetoden.

Men, ellers er der nogle frøkapsler på vej i udestuen, både med min mellemkomst, og ved selvbestøvning, eller måske ved hjælp af mine små bananfluer, som godt kan lide orkidenektar, har jeg fundet ud af.
Mvh Egon

Besvar