Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Hej Fra Ecuador

Her kan vi diskutere orkideernes opbygning, bestøvningsteknik, frøformering, korrekt navngivning og andre nørdede emner.
Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 26/11/2010 kl. 20:36

Hold da op hvor ser det godt ud! Er det virkelig blomster alt det gule i det billede af oncidium sp.??

grunden til at billederne ikke bliver vist er at de er bredere end 5XX pixel. Merner det er 540, men kan ikke helt huske det.. Mads har vist lavet en tråd engang der ligger i toppen af vis os dine orkideer hvor det står i :)

/Christian
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

Stargazer

Indlæg af Stargazer » 26/11/2010 kl. 21:19

Er det virkelig blomster alt det gule i det billede af oncidium sp.??
Ja det er en kæmpe blomsterstand... godt stykke over en meter lang !
Jeg har aldrig set noget lignende før :D

Stargazer

Indlæg af Stargazer » 26/11/2010 kl. 23:38

Hvis nogen vil med ka jeg lave en fantastisk tur for mellem 12 og 15 tusinde kroner...

Sydamerika er ikke farligt.... man skal bare (som alle andre steder) tænke sig om.

jeg er tilbage snart ... det er sikkert. :D
Lars

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 27/11/2010 kl. 05:00

Så vover jeg mig ud med et par navne til dine blomster, men, det er jo ikke sikkert, at de er rigtige. Inden du tager dertil igen, Lars, så lærer du dig bare de ca. 4000 kendte orkideer fra Ecuador udenad, de har dernede, så behøver du ikke en notesblok næste gang. :lol:

Du har en "Masdevallia sp med nummer 828.jpg", ud fra den stærke farve, så kunne det måske være Mads. hymenantha, men, det er bare et skud i tågen.

Din "Oncidium sp. 912.jpg", er du sikker på slægtsnavnet på, ik'? Prøv at kikke på Ecuageneras hjemmeside, og find Cyrtochilum matangense, kunne det være noget i den retning?

"918.jpg" har jeg ikke noget bud på, jeg bliver ved med at se to planter for mig, men, dem er det jo ikke, Epidendrum cristatum og Grammatophyllum scriptum, men måske er det en Epidendrum! :roll:

Jeg kan ikke umiddelbart finde en "Sobralia 529.jpg", som ligner i farvetegningen, måske er det en alba-form, eller også har jeg bare ikke kikket godt nok efter. :oops:

"Epidendrum sp 487.jpg og 483.jpg" kunne godt ligne en Epidendrum imatophyllum, om det er det, ja..... :?

"150.jpg" tror jeg ikke helt på, er en orkide, måske en bregne, eller en Philodendron, måske Ficus, men orkide! :shock:

"Odontoglossum (crispum ?) 168.jpg" kunne være så meget, der er vist en hel sværm i de farver. Crispum kunne være et bud, blandum har de samme farver, men en forkert læbe, naevium ligner mere i læben, men måske er det cirrhosum, der ligner mest. Det kan du jo gruble lidt over.

"Mere epidendrum 190.jpg" ligner meget en Epidendrum ibaguense. Jeg har selv haft begge de indtil nu foreslåede Epidendrum's.

"Uden tvivl orchidee.... men hvad ?? 117".jpg forventer jeg, du genfinder næste gang med blomster på, så vil jeg forsøge, om jeg kan komme dem nærmere i Pleurothallis-komplekset. :P

Så er der jo "Hvad er det for en ? 958.jpg", hvem skulle nu have troet, det var en Epidendrum, den bærer vist artsnavnet calanthum.

"Tja... id savnes... 194.jpg" er en af de der flotte brunlige blomster, men, det kommer navnet jo ikke nærmere ved. Jeg har været lidt omkring i slægterne, for at finde noget, der kunne ligne. Den jeg mener, der ligner mest, må være Otoglossum coronarium. Men, det bliver navnet jo ikke umiddelbart rigtigt af!

Den orkide, der sidder 17/26-dele oppe af den høje træbregnestamme, det er utvivlso......., hov, den har du jo ikke spurgt efter, så, jeg vil nøjes med at være misundelig på, at du har gået rundt blandt nogle af mine favoritter blandt sporeplanterne! :wink:

"??? 793.jpg" har været på min ønskeliste nogle gange fra Ecuagenera, men, når de mange favoritter så har været igennem et diashow mange gange, så forlader den hver gang listen til fordel for endnu mere ønskværdige planter, så, mon ikke det skulle være en Trichoceros antennifer?

"??? 837.jpg" har jeg ikke noget bud på, er det de lange skud eller de mindre Pleurothallis-lignende blade bagved i højre side, der hører til blomsterstænglerne?

"?? 800.jpg" er igen en af de der krøllede blomster, næste gang tager du altså dampstrygejernet med på turen! :D Det nærmeste, jeg er kommet den er en Cyrtochilum ramosissimum, men.....? :roll:

"?? 804.jpg" er endnu et godt spørgsmål, men, det er da en flot bregne, der sidder lige godt midten af billedet. En i Pleurothallis-gruppen, den venter jeg også spændt på at se blomsten på, næste gang, du drager afsted!

Serpentinevejen på sidste billede minder mig om min barndom, hvor vi tit drog til Norge, og bilen kravlede op og ned af disse facinerende veje. :P

Men, det vil være mit bud på et par navne til dine planter, om de så holder til et eftersyn, det er jo op til dig, Lars!
Mvh Egon

Stargazer

Indlæg af Stargazer » 27/11/2010 kl. 13:37

Hej Egom tak for dine bud, dem vil jeg nærstudere :D
vedr nr 800 så har jeg fundet noget der ligner meget:

http://www.trunkroom.co.jp/hana/Ecuador ... ngense.jpg

Jeg vil grave videre :D [/url]

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 27/11/2010 kl. 17:41

Ja, den ligner da rimeligt godt. :wink:
Mvh Egon

Stargazer

Indlæg af Stargazer » 28/11/2010 kl. 22:07

Lige en prøve på et større billede

Billede

:D
Lars P

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 30/11/2010 kl. 06:15

Jamen er det ikke....?
Den ser godt ud.
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Stargazer

Indlæg af Stargazer » 13/5/2011 kl. 22:12

Så er der blomster på vej i de første planter af Phragmipedium dalessandroi fra min Ecuador import :D

Billeder følger imorgen når der er lidt mere lys.

Lars

Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Indlæg af Sus » 15/5/2011 kl. 01:18

OMG wow sikek en tur du har haft dig, jeg gad godt nok godt opleve amazonas på den måde WOW og sikke nogle fund du har gjort dig, ekstremt spændende...skal lige se de her billeder et par gange mere og have noget at drømme mig væk på i nat når jeg selv skal afsted til den blomstrene dybe jugle...

Tusind tak for kigget og forhåbentligt min natlige udskejelser iført tropehat og lup
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

Stargazer

Indlæg af Stargazer » 10/9/2011 kl. 13:38

Fik vist ikke vist billede af blomster.

Den er jeg godt tilfreds med :-)
Vedhæftede filer
1 025_4.jpg
1 025_4.jpg (81.04 KiB) Vist 10615 gange

Brugeravatar
Jette Thestrup
Geografisk sted: Engesvang v/Silkeborg
Kontakt:

Indlæg af Jette Thestrup » 10/9/2011 kl. 13:43

Nøj, hvor er den flot :D
Jette

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 12/9/2011 kl. 17:32

Og den kan du også være godt tilfreds med. Smukt :D
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Besvar