Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Fotosyntese

Her kan vi diskutere orkideernes opbygning, bestøvningsteknik, frøformering, korrekt navngivning og andre nørdede emner.
Besvar
Tranlampe
Geografisk sted: Kastager, Lolland
Kontakt:

Fotosyntese

Indlæg af Tranlampe » 18/10/2006 kl. 20:16

Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt dette indlæg hører til her eller under arter, så hvis jeg har fejlplaceret det, undskylder jeg.

Sagen er, at jeg har erhvervet mig en Chiloschista viridiflava, som jo unægteligt ser noget trist ud. Et besøg på www.orkidevinduet.dk beroligede mig dog med det meget rammende ord "spøgelsesorkide" i forbindelse med andre arter indenfor slægten, så den skal åbenbart se så løjerlig ud.

Nu er jeg så kommet til at spekulere på, hvordan sådan en bladløs plante, der, såvidt jeg kan se, udelukkende består af luftrødder, laver fotosyntese. I mit baghoved ligger der nogle rester fra en biologitime, hvor jeg mener at være blevet belært om, at fotosyntese er nødvendigt for planter, og at det kun kan laves af det grønne på bladene (som jeg har glemt, hvad hedder). Min nye orkide har jo ingen grønne blade, men betyder det så, at den er nødt til at klare sig uden fotosyntese?

Et tillægsspørgsmål: pasningsvejledningen for rigtigt mange orkideer inkluderer ordren om, at den ikke må få direkte sol. Hvis det ikke er selve solens stråler, der sætter gang i fotosyntesen, hvad gør så?
Mvh. Camilla Hæstrup

Brugeravatar
hydrazin
Geografisk sted: Malmö
Kontakt:

Indlæg af hydrazin » 18/10/2006 kl. 21:23

Når jeg søger på Chiloschista viridiflava får jeg et billede af en orkidé uden blade men med grønne rødder. De grønne rødder indeholder nok klorofyl og andre pigmenter og det er så disse som planten bruger til at udføre fotosyntese. Det er solens stråler som bruges til at sætte fotosyntesen igang med. Lyset består af energirige fotoner som absorberes af pigment molekylerne og de mister en elektron som sendes ned gennem en elektron transport kæde og ender med at producere høj-energirige molekyler. Disse bruges i den såkaldte Calvin-cyklus der resulterer i sukker, vand og lidt andre ting. Dette er altså bare den korte version af fotosyntesen, der er mange detaljer og endda også ting som endnu ikke er helt klarlagde.
Selvom planterne står i skygge eller halvskygge skulle der være rigeligt med lys til at lave fotosyntese.
Maj S. Madsen

Brugeravatar
paphjoint
Geografisk sted: Frankrig - Nordøst for Paris

Indlæg af paphjoint » 18/10/2006 kl. 21:26

Hej Camilla -

Ikke behov for blade - der er masser af chlorophyl i rødderne - prøv at fugte dem lidt så skulle du kunne se at de bliver grønne - rødderne er beskytte af et lag celler der hedder velamen og som bliver genemsigtigt når det bliver fugtigt -
Index less

Tranlampe
Kontakt:

Indlæg af Tranlampe » 18/10/2006 kl. 21:50

hydrazin skrev:Selvom planterne står i skygge eller halvskygge skulle der være rigeligt med lys til at lave fotosyntese.
Hej Maj.

Først: Tak for fotosyntese-forklaringen; en del af det virkede faktisk bekendt, så jeg kan nok ikke gøre krav på at få mine skolepenge tilbage.

Dernæst: Hvis der "kun" skal lys til for at lave fotosyntese, hvorfor bruger man så specielle vækstlamper i drivhuse mm. i stedet for blot at nøjes med nogle almindelige 60 watt nede fra Brugsen? Solens stråler må kunne "noget mere" (jeg er forbløffende velformuleret lige nu; not!) end bare lave lys. Er det nogle bestemte bølgelængder, der skal til for at sætte skub i den kemiske reaktion?

Mvh. Spørgejørgen / Camilla

Tranlampe
Kontakt:

Indlæg af Tranlampe » 18/10/2006 kl. 21:59

paphjoint skrev:Ikke behov for blade - der er masser af chlorophyl i rødderne - prøv at fugte dem lidt så skulle du kunne se at de bliver grønne - rødderne er beskytte af et lag celler der hedder velamen og som bliver genemsigtigt når det bliver fugtigt -
Tak for svaret. Du har fuldstændig ret; jeg bemærkede den tydelige grønne farve i morges, da jeg havde "spøgelset" i bad.

Har andre orkideers rødder samme evne til at lave fotosyntese, eller er det et privilegium for de bladløse? Findes der andre bladløse slægter end Chiloschista?
Mvh. Camilla Hæstrup

Brugeravatar
paphjoint
Geografisk sted: Frankrig - Nordøst for Paris

Indlæg af paphjoint » 18/10/2006 kl. 22:22

Der er del bladløse slægter som feks microcoelia fra MAdagascar og polyradicion.

Alle tropiske orkideer kan producere klorofyl i deres rødder - feks Phalaenopsis har ofte grønne rod spidser
Index less

Brugeravatar
hydrazin
Kontakt:

Indlæg af hydrazin » 18/10/2006 kl. 22:40

Du har helt ret der skal nogle bestemte bølgelængder til for at sætte processen igang. Disse ligger dog indenfor det synlige spektrum (400 til 700 nm) men der er sikkert en "dårlig" fordeling af disse i en alm. pære og en mere "optimal" fordeling i specielle "plante-lamper" (grolux og hvad de ellers hedder). De forskellige pigmenter har en bedre absorption ved nogle bestemte bølgelængder og en lampe der udsender megen lys i disse bølgelængder vil derfor være mere optimal til planter.
Maj S. Madsen

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 19/10/2006 kl. 08:21

Jeg kan kun tilføje at denne art er beskrevet af Seidenfaden, som jo var en ganske kendt dansk botaniker. Hvis du engang får den i blomst kunne det måske være sjovt at sammenligne blomsten med beskrivelsen som jeg næsten må have stående på hylden.

Vores plante laver faktisk jævnligt små blade, men har også bladløse perioder, mens vores Solenangis aphylla (en afrikaner) er helt bladløs. Men de ser jo selvfølgelig lidt sølle ud, men man kan faktisk godt ved at se på dem vurdere om de har det godt...

En skæg plante at prøve held og lykke med den, Chilochista kan faktisk være rigtig kønne i blomst, ofte med rigtig mange stængler, når altså først planten har etableret sig. Ikke noget stort lys behov, men ønsket om høj luft fugtighed kan være lidt svært at opfylde, men vand blot jævnligt. Det er jo sjovt med sådan en ægte spøgelses orkide :)
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Tranlampe
Kontakt:

Indlæg af Tranlampe » 19/10/2006 kl. 19:59

Hej Karen.

Ja, jeg synes jo også, at det er lidt spøjst med sådan en klup rødder, der, så vidt jeg kan se på billeder på nettet, er i stand til at producere rigtigt kønne blomster. Og du har helt ret i, at det er let at se på rodnettet, om planten har det godt.

Mht. luftfugtighed så er jeg lidt i tvivl om, hvad begrebet "høj luftfugtighed" egentlig dækker over. Jeg har to hygrometre hængede i det rum, hvor jeg har de fleste orkideer, og den relative luftfugtighed svinger mellem ca. 62 og 75%. Som regel ligger den nogenlunde stabilt omkring 70%. De meget fugtkrævende sprayer jeg for en sikkerheds skyld minimum et par gange om dagen.
Mvh. Camilla Hæstrup

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 19/10/2006 kl. 20:54

Din luftfugtighed lyder rigtig pæn, men luftfugtighedsmålere er ikke alle lige præcise. Så længe at rødderne holder sig pæne så gør du det rigtigt. Har du forresten købt planten lokalt, jeg har en ven som samler på disse, så det ville være en fin gave hvis flere kunne skaffes (jeg skylder ham vist en plante eller to), hvis de altså er til at finde.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Tranlampe
Kontakt:

Indlæg af Tranlampe » 19/10/2006 kl. 22:50

Hej Karen.

Det med præcisionen af hygrometrene er jeg klar over, og af samme grund har jeg to, der ganske rigtigt ikke viser det samme. Jeg går dog ud fra, at hvis jeg tror på det, der viser lavest, så er jeg på den sikre side.

Jeg ved ikke, om man kan hævde, at min Chiloschista viridiflava er købt lokalt; jeg har købt den gennem det tyske Ebay, og samme sælger har igen en på auktion. Følgende link skulle føre dig direkte til auktionen: http://makeashorterlink.com/?N6303210E
Vær dog opmærksom på, at billedet af planten ikke viser den plante, du får tilsendt, selvom der i auktionsteksten står, at det er. Dette billede prydede også den auktion, jeg bød på, men jeg fik en helt anden plante, der dog synes større.
Mvh. Camilla Hæstrup

Brugeravatar
hydrazin
Kontakt:

Indlæg af hydrazin » 19/10/2006 kl. 22:56

De har to arter af Chiloschista her:
http://www.dendrobates.dk/
Jeg har aldrig købt noget derfra så jeg ved desværre ikke noget om kvaliteten af planterne.
Maj S. Madsen

Besvar