Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Dendrobium harveyanum

Her kan vi diskutere orkideernes opbygning, bestøvningsteknik, frøformering, korrekt navngivning og andre nørdede emner.
Besvar
Brugeravatar
Ellen
Geografisk sted: Skive

Dendrobium harveyanum

Indlæg af Ellen » 11/4/2011 kl. 21:17

Jeg er kommet til at købe denne, som ungplante.. :oops: man er jo lidt orkidiot...

Den er pt. pottet, men ville det være en fordel, hvis den bliver monteret på et stykke kork??

Jeg har søgt den i tidligere emnerne, men der er ikke nævnt noget om dyrkningen.

Hans Jørgen Staugaard
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 11/4/2011 kl. 23:00

Jeg har selv min i potte, men jeg er ikke i tvivl om at den vil være glimrende på klods.
Den kan godt lide en kølig (15 grader ) og tør vinterhvile.
Som samtlige dendrobium kan den også godt lide godt med lys.
Held og lykke med den. :D
Hans J.
Rødovre

Brugeravatar
Ellen

Indlæg af Ellen » 13/4/2011 kl. 20:01

Jeg håbende lidt på flere indlæg, men nej.
Det er jo et forum, hvor der kan diskuteres frem og tilbage, så det kunne komme frem, om potte eller monteret på klods der er bedst for lige denne plante.

Jeg prøver at sætte på klods, så må tiden vise, om den engang skal til Landskamp og vises frem for dommerne. Lidt optimist må man da gerne være, ikk.

Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Indlæg af Sus » 13/4/2011 kl. 23:07

Jeg ville gerne have skrevet et eller andet klogt pasningsråd/erfaring men kender ikke engang planten...tror måske det er derfor der kun er kommet et brugbart svar.

Jeg vil så sige uden drivhus/orangeri/vinterhave/udestue = ingen klodser medmindre du ikke skal gøre rent, passe arbejde eller andet :) De tørre sindsygt hurtigt ud i stueklima. Jeg har opgivet klods planter intil jeg får mit orangeri (som gerne skulle komme inden sommeren er slut .) Hvis alt går vel :)

Kan vi ikke få et billede af din plante ?
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 13/4/2011 kl. 23:34

Ud over, hvad Hans Jørgen allerede har skrevet, så kan jeg fortælle, at jeg har min på klods, men, det har du måske set i min tidligere Dendrobium-pakke, eller, hvis du kan huske, at jeg har haft den slæbt med til møder et par gange.

Uffe havde også en meget flot plante med for et par møder siden, med en masse skafter, den var også på klods.

Du har vist allerede nogle orkideer som klodsplanter, så, du burde kunne dyrke den på den måde. I princippet er det nok mere folks forhold til planterne, stue, vinterhave, drivhus o.s.v., der afgør, om epifytterne vil trives bedst på en klods, eller i en potte. Næsten alle kan begge dele lige godt! Kan/vil man give planterne en høj luftfugtighed, og ellers har mulighed for at respektere deres andre basale forhold, så skulle begge dyrkningsmetoder være mulige.

Nogle planter har så umulig en vækstretning, at det er den, der bestemmer, om planten skal på klods eller i potte, eller klodsen skal være lodret eller vandret.

Når du kommer slæbende med din til et møde, helt gul af frynsede blomster, så skal jeg nok overveje, at give dig mindst ét point! :lol:
Mvh Egon

Brugeravatar
Ellen

Indlæg af Ellen » 14/4/2011 kl. 15:55

...mindst ét point...på forhånd tak Egon.

Men nu er den kun en lille plante, der venter på at blive monteret. Jeg håber at jeg kan dyrke den. Jeg har en dendrobium tetragonum, købt tidligere i år, som er i nyvækst. Godt nok er det ikke dendrobium harveyanum, men jeg håber at jeg få den til at blive til noget, der kan vises frem.

Ja, det er muligt at andre ikke har harveyanum, så der ikke sker noget i dette indlæg.

Brugeravatar
Ellen

Indlæg af Ellen » 15/4/2011 kl. 14:48

Den er ikke særlig stor.
Vedhæftede filer
Dendrobium harveyanum b.jpg
Dendrobium harveyanum
Dendrobium harveyanum b.jpg (63.31 KiB) Vist 8558 gange

Besvar