Ud over, hvad Hans Jørgen allerede har skrevet, så kan jeg fortælle, at jeg har min på klods, men, det har du måske set i min tidligere Dendrobium-pakke, eller, hvis du kan huske, at jeg har haft den slæbt med til møder et par gange.
Uffe havde også en meget flot plante med for et par møder siden, med en masse skafter, den var også på klods.
Du har vist allerede nogle orkideer som klodsplanter, så, du burde kunne dyrke den på den måde. I princippet er det nok mere folks forhold til planterne, stue, vinterhave, drivhus o.s.v., der afgør, om epifytterne vil trives bedst på en klods, eller i en potte. Næsten alle kan begge dele lige godt! Kan/vil man give planterne en høj luftfugtighed, og ellers har mulighed for at respektere deres andre basale forhold, så skulle begge dyrkningsmetoder være mulige.
Nogle planter har så umulig en vækstretning, at det er den, der bestemmer, om planten skal på klods eller i potte, eller klodsen skal være lodret eller vandret.
Når du kommer slæbende med din til et møde, helt gul af frynsede blomster, så skal jeg nok overveje, at give dig mindst ét point!