Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Naturlig 4n ??

Her kan vi diskutere orkideernes opbygning, bestøvningsteknik, frøformering, korrekt navngivning og andre nørdede emner.
ErceDK
Geografisk sted: Billum, nær oksbøl

Indlæg af ErceDK » 15/9/2011 kl. 16:11

PA48 skrev:Ja det er et godt spørsmål.

Jeg ved det ikke,
men noget med hormonet Colchicine påført
protocornene i agar flaskerne.

Per
eller/og de bliver sprøjtet med det... Selve planterne alser
An orchid a day keeps the Doc away!

Der er altid plads til en til!

Stargazer

Indlæg af Stargazer » 21/9/2011 kl. 08:35

Hej igen

Her er lidt flere billeder....
Vedhæftede filer
2025if.jpg
2025if.jpg (125.24 KiB) Vist 9552 gange
2015i.jpg
2015i.jpg (124 KiB) Vist 9552 gange

Stargazer

Indlæg af Stargazer » 21/9/2011 kl. 08:41

Og lidt flere tættere på...

Først de to nye skud, som ikke ser ud til at blive mindre :D

Man kan også se den ekstra stilk, som måske bare er en forgrening som kommer fra den nederste bladskede ???

Måske det er en plante som dem på det berømte fotografi fra udstillingen i Tyskland ?
http://www.slippertalk.com/forum/showthread.php?p=34367

Jeg ved det ikke, men kigger spændt hver dag :D

Mvh
Lars
Vedhæftede filer
2034k.jpg
2034k.jpg (119.75 KiB) Vist 9551 gange
2033a.jpg
2033a.jpg (102.72 KiB) Vist 9551 gange
2032j.jpg
2032j.jpg (107.74 KiB) Vist 9551 gange

Stargazer

Indlæg af Stargazer » 21/9/2011 kl. 08:45

Hvor blev min tekst af ?? :D

Måske det er en plante som dem på det berømte foto fra udstillingen i Tyskland:

http://www.slippertalk.com/forum/showthread.php?p=34367

Jeg ved det ikke, men jeg kigger spændt hver dag :D

Mvh
Lars

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 21/9/2011 kl. 10:09

Hol da op sikke da en plante :roll: jeg tror da folk vil komme til at stå i kø efter delestykker :wink: .
Ja det kunne jo være fedt for dig hvis det blev sådan en som den i Tyskland jeg er virkelig spændt på at følge den :)

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 21/9/2011 kl. 10:36

Hvis de viste planter i linket er typeplanter for Phragmipedium dalessandroi, så har din måske "bare" et almindeligt 2n-sæt. I princippet kan den jo også have et sæt gener for meget, uden at blive en 4n. Som der står i artiklen, kan en Phrag. besseae var. flava have både 24, 25 og 26 sæt kromosomer.

Hos menneskene er det jo ikke ubetinget en fordel at have et ekstra sæt kromosomer, det kan jo bl.a. give down's syndrome, vil man krydse to planter, den ene med almindeligt kromosomsæt, og en med ekstra kromosomsæt, så går det galt, for, så mangler det ekstra kromosom en "partner" efter sammensmeltningen, derfor kan visse kryds mellem samme art ikke give levedygtige frø.

Jeg har set Dactylorhiza i Jylland, der havde stilke på over 1½ cm i tykkelse. Stilkene var 1½ gange så høje som de andre, og, der stod flere af disse kæmpe spir i området. Om det var 4n planter, eller andre kromosomforstyrrelser, det kunne vi jo ikke vide, men, imponerende ser det jo unægteligt ud. Jeg har før vist et billede af én af dem her, sammen med en Nokia-mobil: http://forum.orkideer.dk/viewtopic.php? ... c&start=15

Det er en meget kraftig plante, du har fået der, nyskuddene ser jo helt utroligt kraftige ud, allerede i fremspiringen, og, som du skrev tidligere, er der et ekstra blomsterskaft, der dukker op nede fra dybet i normal tykkelse? :roll:

Man ser jo sommetider på Phal. hybrider, at der kan være to forskellige farver på to stilke, eller, som en af vores medlemmer viste mig engang, to forskelligt udseende blomster på samme stilk. Dermed ikke sagt, at jeg tror, at din plante er en hybrid mellem de to arter, Phrag. besseae og Phrag. dalessandroi.

I nogle ligusterhægge på Jernaldervej i Aarhus, har nogle af planterne spontant lavet variegate blade på nogle af sideskuddene, altså delvist hvide blade, på ellers normalt grønne planter, sommetider sker der en kromosomfejl, når nye celler bliver lavet ud fra de gamle, såkaldte mutationer.

Uanset, hvad det er, der giver den underlige fremtoning, så har jeg nu længe spændt ventet på at se, hvad den frembyder. Knopperne sidder jo flot derinde og venter, jeg må så gøre ligeså. Dejligt med lidt opdateringer fra tid til anden af så spektakulær en plante.
Mvh Egon

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 21/9/2011 kl. 12:50

Den ser dælme godt ud...og sund.
Ja glæder mig også til at følge den, så hold dig ikke tilbage med billeder og tekst :D
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 21/9/2011 kl. 13:37

Hvor er det da bare spændende. Jeg krydser fingre for at din plante bliver ligsom dem i Tyskland. :lol:
Med venlig hilsen
Erna

Stargazer

Indlæg af Stargazer » 7/10/2011 kl. 14:23

Det går ret hurtigt nu. Knopperne er begyndt at komme frem.

Der ser ud til at komme 5 blomster på en gang.

Og jo mere jeg studerer, jo mere overbevist bliver jeg om at det er en plante magen til typeeksemplaret af Phrag. dalessandroi....

Det der er mærkeligt er at selv efter megen korrespondence med folk verden rundt, så er det ikke muligt at finde andre billeder af tilsvarende planter, bortset fra de to billeder som jeg har linket til.
De havde dem på Jersey, men der er meget tavst fra Eric Young foundation.

Olaf, som beskrev planten, har heller ikke kendskab til andre eksemplarer.

Den ses her i vindueskarmen... jeg kunne lige nå derop med min telefon og tage billet (i kattesikker højde :lol: )

Hvor ser det dejligt frodigt ud

Billede

Mere følger når der sker noget mere.

:D
Lars

Irmaline
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 7/10/2011 kl. 16:37

Hol da hel k... det ser da helt vild ud er ikke spor miss. kun lidt :roll: mangler lige en grøn mand
Det er godt nok en pragt plante :)

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 7/10/2011 kl. 16:53

Den er godt nok helt fantastisk.
I KATTESIKKER HØJDE :shock:
Ud med katten, den har meget bedre af at være ude i den friske luft og jage mus og drille naboens hund, og hvad katte ellers laver. :lol:
Med venlig hilsen
Erna

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 7/10/2011 kl. 16:58

haha tænk lige hvis du kommer ned i morgen og så har katten væltet planten og knækket grenen... hehe :S

Irmaline
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 7/10/2011 kl. 17:02

kennethjohannsen skrev:haha tænk lige hvis du kommer ned i morgen og så har katten væltet planten og knækket grenen... hehe :S
NNNEEEEJJJ hvor er du ond :cry: :lol:

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 7/10/2011 kl. 17:29

Kenneth, hvis det var mit indlæg som gav anledning til din bemærkning, så kan jeg kun sige at jeg er uendeligt ked af at jeg skrev det.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Jette Thestrup
Geografisk sted: Engesvang v/Silkeborg
Kontakt:

Indlæg af Jette Thestrup » 7/10/2011 kl. 18:44

Jøsses da Lars, den er da godt nok blevet vildt lækker, glæder mig til at se når blomsterne springer ud :lol:
Jeg er grøn af misundelse :wink: 8)
Jette

Besvar