Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Frøformering

Her kan vi diskutere orkideernes opbygning, bestøvningsteknik, frøformering, korrekt navngivning og andre nørdede emner.
Besvar
Hans Jørgen Staugaard
Geografisk sted: Rødovre

Frøformering

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 1/11/2011 kl. 22:41

Hej
Her et par lidt tekniske spørgsmål.
Jeg har en Lycaste lasioglosa på vej i blomst, derudover har jeg også 2 Lycaste skinneri alba der begge har blomstret før. Jeg overvejer at lave et kryds imellem disse to planter, det giver i naturen hybriden Lycaste x lucianii. Jeg ved godt denne så vil hede Lycste Lucianii, da det er en meneske skabt hybrid, men jeg syntes resultatet er ret godt.
Men nu kommer spørgsmål 1, hvor længe er pollenet aktivt, hvis man gemmer det i køleskab. Lycaste skinneri alba er slet ikke på vej med noget endnu.
Spørgsmål 2 er. Normalt er krydset ikke med en Lycaste skinneri alba, men en almindelig skinneri.
Jeg mener at arveanlægene til alba er vigende, så man kan forvendte at udkommet vil være det samme hvad enten man bruger en alba variant eller en almindelig skinneri. Er dette korekt.
Hans J.
Rødovre

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 1/11/2011 kl. 23:12

Jeg ved desværre ikke, hvor lang tid, pollinierne kan holde sig i live i køleskabet, men, det er vel et forsøg værd!

I princippet har du ret i, at krydset formentligt vil fremstå som den normale naturhybrid, hvis alba-genet er vigende, med mindre du skulle være ejer af en Lycaste lasioglosa, hvor den ene forælder var en alba, så vil halvdelen af afkommet jo blive hvide.

Får du held til at lave krydset, så skal du huske at oplyse, at der indgår en alba i den ene af forældrene, det vil sikkert gøre den mere interessant at hybridisere videre med! :P
Mvh Egon

Stargazer

Indlæg af Stargazer » 2/11/2011 kl. 07:27

Hej Jørgen

Efter hvad jeg er blevet oplyst, så kan polinier gemmes i årevis på køl.
I’m keeping the pollen for years in the refrigerator and use it when I need to.
Så det skulle ikke være et problem med forskelligt blomstringstidspunkt.

mvh
Lars

Hans Jørgen Staugaard
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 2/11/2011 kl. 22:35

Det lyder jo godt, så må vi se om skinnerien er med på spøgen, den burde komme inden for det næste halve år, det er blot lasioglassaen der er tidligt ude i år.
Hans J.
Rødovre

Erling

Indlæg af Erling » 8/11/2011 kl. 14:07

Hej Hans Jørgen
Jeg læste et sted, i forbindelse med pleioner, at man sagtens kan gemme pollinier i køleskab. Det er dog vigtig, at du efter at have høstet dem, gemmer dem ved stuetemperatur et døgns tid. Dette, så de kan få lov at tørre lidt inden de ryger i køleskabet. Ellers er der riciko for at de rådner.
MVH Erling

Besvar