Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Hvad er det rigtige navn til en Dendrobium sukhakulii?

Her kan vi diskutere orkideernes opbygning, bestøvningsteknik, frøformering, korrekt navngivning og andre nørdede emner.
Besvar
Tranlampe
Geografisk sted: Kastager, Lolland
Kontakt:

Hvad er det rigtige navn til en Dendrobium sukhakulii?

Indlæg af Tranlampe » 25/3/2007 kl. 22:05

Som emnet på indlægget antyder, mangler jeg et korrekt navn til en ungplante, jeg lige har modtaget. På navneskiltet står der Dendrobium sukhakulii, men lidt søgning på internettet har fået mig overbevist om, at navnet ikke findes. Ganske vist er der hits på navnet, men mine to internet-orkide-bibler, Orkidevinduet og orchidspecies.com, nægter at navnet findes, så det gør det nok ikke.

Er der nogen herinde, der tør komme med et bud på, hvilket navn jeg skal skrive på navneskiltet? Er det en art, der er blevet omdøbt, så der faktisk engang i tidernes morgen har eksisteret sådan en Dendrobium? Som nævnt er planten ikke "udvokset", med den ligner helt sikkert en Dendrobium, så slægten er der næppe tvivl om.

På forhånd tak for hjælpen.
Mvh. Camilla Hæstrup

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 25/3/2007 kl. 23:30

Jeg har blot skrevet navnet på google og søgt på nettet, så kom der en masse links og foto af den.

Den skulle stamme fra det nordlige Thaíland, have 6-7 blomster på 3 cm i lysegult. Blomsten ligner lidt en bleg udgave af lindleyi eller jenkensii, men ikke med de bladløse bulber. Den den ligner mest, er D. dixanthum, men jeg tror ikke, det er den. Der står også, at hverken Kew eller andre af de store navne indenfor nomenklatur anerkender planten. Men jeg er ikke lige stødt på, at den skulle have et synonym, som er mere kendt, så indtil videre kan du vel skrive det opgivne navn, så kan det være, at der er et par klogere hoveder i forummet, der kan genkende den ud fra billederne. Endnu en søgning under Goggle under billeder starter med tre billeder af den, så den er nu ikke så svær at finde. Men, hvad den kommer til at hedde senere, det må guderne vide for indeværende.

Mvh
Egon.

Tranlampe
Geografisk sted: Kastager, Lolland
Kontakt:

Indlæg af Tranlampe » 25/3/2007 kl. 23:37

Hej Egon.

Tak, fordi du gad lave en søgning for mig. Jeg har også set billederne af de fine gule & orange blomster, og hvis min plante med tiden laver den slags, er jeg næsten villig til at kalde den hvad som helst. (Blot ikke Sigurd, for det navn er jo taget :D ) Grunden til, at jeg har spurgt efter et andet navn, er, at jeg hurtigt havnede på en fransk side, hvor jeg (med mit meget ringe kendskab til fransk) kunne læse det, som du også refererer, at navnet ikke er godkendt.

Kan der være tale om en hybrid og ikke en art? (Just af thought)
Mvh. Camilla Hæstrup

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 25/3/2007 kl. 23:49

Jeg sad og overvejede muligheden, da jeg svarede dig, men det er da lidt mere spændende i mine øjne, hvis det er en ny art, end en ny hybrid. Og der findes jo stadig mange nye orkideer i den del af verden, stort set hver dag, så hvorfor ikke gå ud fra, at den bare ikke er blevet beskrevet og registreret endnu. Nu har jeg så heller ikke billeder liggende på computeren af alle godt 1200 arter i Dendrobium, men jeg støvede lige de godt 1700 billeder, jeg har med mange gengangere imellem af Dendrobier, og de ovenfor nævnte arter er dem, jeg mener kommer tættest på.

Men du har jo lov til at give din plante klonnavnet 'Sigurd', hvis du vil, eller for den sags skyld 'Tranlampe', hvor jeg så end fik det navn fra.

Mvh
Egon.

Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Indlæg af Jette Rybak » 26/3/2007 kl. 00:02

Næ nej, Sigurd har jeg reserveret som reservenavn til de af mine orkidéer med flere navnemuligheder og/eller slægts- og artsflytninger...

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 26/3/2007 kl. 22:23

tak for rosen.

Jeg slog lige navnet op i "A field Guide to the Wild Orchid of Thailand", og her er navnet nævnt, men med note om det ikke er et gyldigt beskrevet navn, men blot et i kultur anvendt navn. Desvære skriver han ikke hvorvidt han mener der er tale om en seperat art eller om der er tale om en varietet/klon af en allerede beskrevet art. Faktisk beskriver han kun antallet af blomster og størrelse, men det kunne ligne en plante som enter er Dendrobium lindleyi (også kendt som D. aggregatum) eller noget tæt beslægtet.

Spændende plante, og selv hvis den viser sig med tiden at være en allerede beskrevet art, så er det helt klart en dejlig Dendrobium art. HVem vil ikke elske en kompakt plante med mange strålende gule blomster?
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Besvar