Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

pseudobulb?

Her kan vi diskutere orkideernes opbygning, bestøvningsteknik, frøformering, korrekt navngivning og andre nørdede emner.
Besvar
Meginschild
Geografisk sted: Århus - eller tæt på ihvertfald

pseudobulb?

Indlæg af Meginschild » 15/4/2007 kl. 10:00

Hey.. Efter at have læst lidt igennem forskellige tråde, er jeg stødt på ordet pseudobulb.
jeg ved hvad en bulb er, men kan ikke helt tænke mig frem til hvad en pseudobulb er?

mvh
Michelle
Use the Megin of the World

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Re: pseudobulb?

Indlæg af Lars Jensen » 15/4/2007 kl. 10:50

Meginschild skrev:Hey.. Efter at have læst lidt igennem forskellige tråde, er jeg stødt på ordet pseudobulb.
jeg ved hvad en bulb er, men kan ikke helt tænke mig frem til hvad en pseudobulb er?

mvh
Michelle
De her på siden omtalte bulber, er normalt pseudobulber, med mindre det drejer sig om jordvoksende orkideer.
Fks. gøgeurt, har bulber , mens de synlige bulber på epifytterne kaldes pseudobulber
Mvh
Lars

Meginschild

Indlæg af Meginschild » 15/4/2007 kl. 11:32

Lars Jensen skrev: De her på siden omtalte bulber, er normalt pseudobulber, med mindre det drejer sig om jordvoksende orkideer.
Fks. gøgeurt, har bulber , mens de synlige bulber på epifytterne kaldes pseudobulber
Det blev jeg vidst kun mere forvirret af :oops:

Lars Jensen
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 15/4/2007 kl. 12:17

Meginschild skrev:
Lars Jensen skrev: De her på siden omtalte bulber, er normalt pseudobulber, med mindre det drejer sig om jordvoksende orkideer.
Det blev jeg vidst kun mere forvirret af :oops:
Ja, men så prøver vi igen!!!
Knoldene på nordiske orkideer i fks. Gøgeurtfamillien kaldes bulber.
Er du med?
De grønne tomat/agurkeformede gevækster på mange tropiske epifytter, altså dem der vokser oppe i træerne, kaldes pseudobulber.
Mvh
Lars

Meginschild

Indlæg af Meginschild » 15/4/2007 kl. 12:25

Tror jeg vil prøve at se om ikke jeg kan finde nogle billeder af det, så er det nok lidt lettere... men tak skal du have ihvertfald :)

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 15/4/2007 kl. 14:29

Jeg sender lige en mail til dig, hvor "begrebet" er forklaret. Håber, det kan hjælpe på forståelsen.

Mvh
Egon.

Brugeravatar
hydrazin
Geografisk sted: Malmö
Kontakt:

Indlæg af hydrazin » 15/4/2007 kl. 19:31

Det er såmænd såre simpelt:
Bulber består af løgskæl (som med et normalt løg man bruger til madlavning der består af mange 'skaller' man kan pille af et ad gangen).
Pseudobulber er derimod ikke opbygget af skæl men en slags fibrøs masse. De kaldes pseudobulber da de som navnet antyder ligner bulber på ydersiden men ikke er opbygget af skæl.
Maj S. Madsen

Lars Jensen
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 15/4/2007 kl. 19:42

hydrazin skrev:Det er såmænd såre simpelt:
Bulber består af løgskæl (som med et normalt løg man bruger til madlavning der består af mange 'skaller' man kan pille af et ad gangen).
Pseudobulber er derimod ikke opbygget af skæl men en slags fibrøs masse. De kaldes pseudobulber da de som navnet antyder ligner bulber på ydersiden men ikke er opbygget af skæl.
Pleione er jo så tæt på det vi kender som løgvækst, og er et godt eksempel på bulben.
Mvh
Lars

Meginschild

Indlæg af Meginschild » 16/4/2007 kl. 16:30

hydrazin skrev:Det er såmænd såre simpelt:

Se der kunne jeg jo straks meget lettere forstå det. Er jo vant til at få al lærdom ind, skåret ud i pap (næsten bogstavelig talt ;) )

Besvar