Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Sjældne orkideer

Her kan vi diskutere orkideernes opbygning, bestøvningsteknik, frøformering, korrekt navngivning og andre nørdede emner.
Besvar
Meginschild
Geografisk sted: Århus - eller tæt på ihvertfald

Sjældne orkideer

Indlæg af Meginschild » 9/5/2007 kl. 16:04

jeg ved ikke om dette var det rigtige forum, og poste emnet i, men hvis det er forkert, skal admin være velkommen til at flytte et passende sted hen ;)

Der findes jo utroligt mange arter af orkideer, og de finder vel også jævnligt nye, men findes der en liste over de mest sjældne/truede?
Use the Megin of the World

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 9/5/2007 kl. 17:58

Stedet er fint nok. Tjah CITES har en list over de orkideer som er omhandlet af de største handels restriktioner (appendix 1):

Aerangis ellisii
Dendrobium cruentum
Laelia jongheana
Laelia lobata
Paphiopedilum spp.
Peristeria elata
Phragmipedium spp.
Renanthera imschootiana

Disse orkideer er truede i naturen, men ikke alle er nødvendigvis sjældne i orkide handlen. Nogle gange virker det også som om der er tale om national stolthed når planter sættes på listen. Dog er Vando coerulea fornyeligt fjernet fra listen da den nu er nogen er nogenlunde stabil om end stadig væk truet i naturen.

En god bog er "Orchids and Their Conservation" af Koopowitz. Han fortæller om mange interessant cases om hvorfor forskellige orkideer er så truede som de er, for det er ikke altid orkidesamlere som er den største trussel, de er masser af andre problematikker.

Men hvad vil du med en liste? Det er jo deprimerende læsning
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Meginschild

Indlæg af Meginschild » 9/5/2007 kl. 20:04

Deprimerende, tja..måske... men stadig spændende :)

Jeg syntes også det er spændende at læse om truede dyrearter

Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af LarsB » 9/5/2007 kl. 23:36

Sjælden kan jo fortolkes på mange måder. SOm Karen skriver, er mange af de arter, der er mere eller mindre udryddet i naturen, ikke nødvendigvis sjældne i kultur. Nogle af de mest sjældne er nok dem, der er udryddet uden nogen sinde at blive opdaget. Ofte uanselige planter. Hvis vi taler om spktakulære planter, der er sjældne, er noget af det mest sjældne, både i naturen og i kultur, phap. sanderianum. Med den er også langsomt voksende og svær at dyrke. Du skal nok have overstået din læretid og tjent de første par månedslønninger, før du køber et blomstedygtigt eksemplar. Det kan godt løbe op i femciffrede beløb.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 9/5/2007 kl. 23:47

Koopowitz vil så være noget for dig, han er i øvrigt ikke spor deprimerende. Orchid Fever indeholder også en del tragi komisk historier om CITES, som indholder alt fra vold mod tjenestemand til hvad ved jeg. Alt samme ægte historier. Men Orchid Fever er ikke så meget historier om enkelte truede planter, men mere om hvor tossede vi alle sammen er, men på en sjov måde.

Men hvad er sjældent. Der er sikkert en lille uanseelige orkide som der i dette øjeblik endnu ikke er nogen som der har faldet over eller bekymret sig om overhovedet at beskrive, som imorgen måske ikke vil findes mere. Uden nogen nogensinde vil opdage det. Så er der smukke orkideer som Laelia lobata og andre som er yderst sjældne i naturen, men som let kan købes, og dermed aldrig helt vil forsvinde. Men er orkideer i kultur med til at bevare orkideer. Hvor mange generationer skal der til med selection før arten er blevet modificeret så meget at den ikke længere er en slags gen pool for den naturlige art?

Jo der er mange spændende hjørner.

Jeg har faktisk i flere år ønsket at klubben skulle gøre mere, evt oprettelsen af en fond, hvor til overskud fra udstillinger, planter doneret til auktioner kunne være kilder. Men klubberne vil ikke af med en 5 øre, så jeg overvejer stadigvæk hvordan ideen kan sælges. Evt indsamlede penge kunne gå til regnskovs projekter, men måske også som legater som tilskud til ekskursioner for botanik studerende. Viden er en vigtig del af beskyttelse... Nogle der har nogle ideer?
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

lasse1987
Geografisk sted: Odense

Indlæg af lasse1987 » 10/5/2007 kl. 07:12

vi kunne jo starte med en donation her på forummet, men hvem skulle så sørge for at pengene kom frem til den rigtige fond og så videre?
venlig hilsen Lasse

Meginschild

Indlæg af Meginschild » 10/5/2007 kl. 08:31

Jeg var godt klar over at det var et kringlet emne jeg bevægede mig ind på :)

Orkide-familien er jo enorm, og de opdager jo konstant nye arter... Tror jeg læste den anden dag, at i et enkelt træ, i regnskoven, kunne de finde adskillige nye insekt- og plantearter. Og der er jo selvfølgelig hele tiden udvikling

Besvar