Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

gøgeurt

Her kan vi diskutere orkideernes opbygning, bestøvningsteknik, frøformering, korrekt navngivning og andre nørdede emner.
Besvar
Bjarne
Geografisk sted: Greve

gøgeurt

Indlæg af Bjarne » 13/5/2007 kl. 16:38

Hej.
Jeg har i dag foretaget en lille tur til Hedeland, for at se hvorledes det står til med bestanden af gøgeurt (Dactylorhiza incarnata).
De er på vej og det ser ud til at der kommer lige så mange som sidste år.
MEN det undrede mig at der allerede var 5 -6 stykker i blomst.
Kan det mon skyldes at alt er tidligere i år, eller skulle det mon være majgøgeurt (Dactylorhiza majalis). Jeg ved ikke hvordan man skelner planterne fra hinanden. Er det kun på blomstringstidspunktet man kan bestemme arten? De ligner meget kødfarvet gøgeurt, som jo findes i en del farvevarianter.

Jeg fik desværre ikke mit camera med, så jeg kan medsende et billede.

Er der nogen der ved noget om ovenstående.

Hilsen Bjarne
Hilsen Bjarne

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Re: gøgeurt

Indlæg af Lars Jensen » 13/5/2007 kl. 16:58

Bjarne skrev:Hej.
Jeg har i dag foretaget en lille tur til Hedeland, for at se hvorledes det står til med bestanden af gøgeurt (Dactylorhiza incarnata).
De er på vej og det ser ud til at der kommer lige så mange som sidste år.
MEN det undrede mig at der allerede var 5 -6 stykker i blomst.
Kan det mon skyldes at alt er tidligere i år, eller skulle det mon være majgøgeurt (Dactylorhiza majalis). Jeg ved ikke hvordan man skelner planterne fra hinanden. Er det kun på blomstringstidspunktet man kan bestemme arten? De ligner meget kødfarvet gøgeurt, som jo findes i en del farvevarianter.

Jeg fik desværre ikke mit camera med, så jeg kan medsende et billede.

Er der nogen der ved noget om ovenstående.
Hilsen Bjarne

Mine Platanthera bifolia kommer ca 1 md. før tiden og er lige ved at sprige ud, hvorimod min majgøgeurt opfører sig normalt.
Mvh
Lars

Besvar