Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Billeder til Karen

Her kan vi diskutere orkideernes opbygning, bestøvningsteknik, frøformering, korrekt navngivning og andre nørdede emner.
Besvar
elisabethen
Geografisk sted: Taastrup, Storkøbenhavn
Kontakt:

Billeder til Karen

Indlæg af elisabethen » 31/5/2007 kl. 19:08

I forlængelse af tråden: http://forum.orkideer.dk/viewtopic.php? ... c&start=15 poster jeg lige et par billeder af en "parteret" blomst fra en rød Phalaenopsis.

Karen efterlyste billeder, og jeg blev noget skuffet, da jeg desværre ikke fandt nogle tydelige orange og violette lang. Blosterbladet virker ensfarvet hele vejen igennem, dog lidt lysere på bagsiden.

Det kan være, at der er farveforskel på cellerne på mikroniv., men jeg har desværre ikke adgang til mikroskop lige for tiden :(

Var iøvrigt spændende at skære sådan en blomst i småstykker. Det er jo ikke noget man nænner normalt. Men jeg fik den skilt godt og grundigt ad.. Læben var forbløffende tyk og kødfyldt. Og det er pudsigt med den klister-mekaniske, som gør at støvknapperne sættes fast på hovedet af insekter.

Ked af, at billederne ikke er så interessante mht. emnet, Karen

Mvh. Elisabeth

PS: Jette, der er stadig tre blomster og nogle knopper på planten, så jeg har ikke skrællet den helt for blomster :)
Vedhæftede filer
_IMG_8896.jpg
Gennemskåret læbe fra rød Phalaenopsis
_IMG_8896.jpg (90.5 KiB) Vist 3511 gange
_IMG_8890.jpg
Gennemskåret blosterblad fra rød Phalaenopsis
_IMG_8890.jpg (113.71 KiB) Vist 3495 gange

Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Indlæg af Jette Rybak » 1/6/2007 kl. 00:13

Hvis Karen nu beder dig om at partere knopperne, så slipper jeg et par katte løs på din equestris!

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 1/6/2007 kl. 18:24

Jette, bare rolig, hvis de voksner blomster ikke viser det forventede så øv, men ikke nogen grund til at ofre flere blomster. men man skal nok tættere på for at kunne se de orange og lilla farve segmenter seperat... men jeg havde forventet at den lilla farve ville være mest koncentreret i yder kanten.. Men mange tak for blomster ofringen :)
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

elisabethen
Kontakt:

Indlæg af elisabethen » 1/6/2007 kl. 18:48

Hehe...

No worries, jette. Der ryger hverken flere blomster eller knopper :) Men hvis du ikke stoler på det, kan du jo bare komme til Taastrup og hente den ;)

Karen; En skam, at jeg ikke har plantefysiologi på uni længere. Så kunne jeg ha' taget en blomst med til mikroskopiøvelser, og parteret den i pausen, samt taget billede :(

(vedhæfter for sjov lige et billede af en luftrod fra en Vanda sp. -- man kan faktisk få ganske fine billeder ud af, at fotografere ned igennem sådan et mikroskop, uden særligt fotoudstyr).
Det er blot et udsnit af roden... den grønne "fnidder" til venstre er det svampevæv, som danner den ydre del af roden. Til højre ser man noget af "kernen", hvor ledningsvævet ligger.
Vedhæftede filer
_IMG_7142.jpg
Tværsnit af Vanda sp. luftrod set i mikroskop
_IMG_7142.jpg (126.2 KiB) Vist 3489 gange

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 1/6/2007 kl. 19:03

Jeg troede ikke det var var svampe væv men velamen og at svampen var lange tråde? Må vist heller få læst afsnittet om rødder i Ardittis "Orchid Biology". Er billedet bare taget med et almindeligt kamera?

Købte for sjov et legetøjs mikroskop, og det er faktisk bedre end jeg havde troet. Tænkte at jeg altid kunne bruge det i en gave/pakkeleg, men tror jeg beholder det indtil et bedre brugt tilbyder sig. Men det erselvfølgelig slet ikke lige så godt som det du har brugt til at tage dette billed...
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 1/6/2007 kl. 19:39

Karen skrev:Jeg troede ikke det var var svampe væv men velamen og at svampen var lange tråde? Må vist heller få læst afsnittet om rødder i Ardittis "Orchid Biology". Er billedet bare taget med et almindeligt kamera?

Købte for sjov et legetøjs mikroskop, og det er faktisk bedre end jeg havde troet. Tænkte at jeg altid kunne bruge det i en gave/pakkeleg, men tror jeg beholder det indtil et bedre brugt tilbyder sig. Men det erselvfølgelig slet ikke lige så godt som det du har brugt til at tage dette billed...
Jeg har med rimeligt godt resultat fotograferet men mit gamle Olympus digital gennem min stereolup. Ok, det det kniber mest med er en rolig hånd. men man kan jo evt. lave en opstilling med fotostativ
Mvh
Lars

elisabethen
Kontakt:

Indlæg af elisabethen » 1/6/2007 kl. 20:38

Karen; uh du misforstår. Eller også er det mig, der bruger fagsprog :) Mener ikke svamp som i mug eller gær... Men bare, at det er en form for væv, som er sådan "svampet" og uformeligt.. hvor plantecellerne ikke ligger i nogen bestemt orden, og der er meget luft i.

Billedet er taget med et canon powershot S2 IS... Et af de bedre digitalkamera, men bestemt ikke prof. Det kræver vist bare, at linsen (både på kamera og mikroskop) er rene, og at man har en rolig hånd.

Kan vise en masse flotte billeder af planteceller, hvis det har interesse. Billedet ovenfor er dog det eneste, der specifikt er fra en orkidé.

Besvar