Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Betydningen af 'n.r.'?

Her kan vi diskutere orkideernes opbygning, bestøvningsteknik, frøformering, korrekt navngivning og andre nørdede emner.
Iben
Geografisk sted: Århus N.
Kontakt:

Betydningen af 'n.r.'?

Indlæg af Iben » 19/8/2007 kl. 22:11

Hvem kan fortælle mig, hvad n.r. betyder; f.eks. Paphiopedilum n.r.? Det har undret mig længe, og jeg har ikke kunnet finde en forklaring nogen steder.
Desuden også begrebet 'Key' i et navn; f.eks. navn1 X key navn2.
Nogen her der kan hjælpe?

Tak!!!

Iben

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 19/8/2007 kl. 22:20

nr bruges typisk til ikke registrerede hybrider, derefter følger gerne en angivelse af hvem de to forældre er, hvor x angiver "krydset". Men kan så følge med og senere se hvilket navn krydset får hos RHS, når det ellers bliver registreret.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 19/8/2007 kl. 22:30

Jeg blev lige i tvivl om hvad du mente med Key, står der virkelig Key?

F.eks. har jeg en LC Love Knot, men inden den blev registret ville navneskilte have set således ud:
LC n.r.
(Laelia sincorana x Cattleya walkeriana)
Dvs en krydsning meller slægterne Laelia og Cattleya mere specifikt mellem arterne L sincorana og C. walkeriana).

Iben
Kontakt:

Indlæg af Iben » 19/8/2007 kl. 22:33

Hej Karen

Tak for dit svar. Jeg var på vanviddets rand over n.r., men nu giver det mening :)

Iben

Iben
Kontakt:

Indlæg af Iben » 19/8/2007 kl. 22:37

Hej igen

Ja, jeg mente key; det står i navnet som den ene forælder, key lime 'double'. Jeg er lidt i vildrede over, hvad key er i relation til farven lime.
Og tak for forklaringen om krydsninger; kender systemet lidt for clivia og nu altså også for orkideer...

Iben

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 19/8/2007 kl. 22:49

Jeg kender ikke systemet for clivia, men ved at orkide registrerering er lidt anderledes end de fleste andre plante registrerings systemer, hvor det er klon krydsninger der registreres og ikke hele arts/hybrid kryds niveau.

Gentages f.eks. LC Love Knot krydset, men denne gang med to andre kloner som f.eks. er "blå", ja så bliver navnet det samme igen, på trods af at resultatet helt sikkert vil se meget anderledes ud. Derfor kan orkide kryds falde meget forskelligt ud, og rekonstruktion af gamle kryds er næsten umuligt, da de anvedte klonerne jo er unikke , men hver generation har mange forskellige udfaldsmuligheder.

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Key Lime Double

Indlæg af Lars Jensen » 22/8/2007 kl. 13:17

Hej Iben
Jeg var også lidt i tvivl, da der stort set ikke findes oplysninger vdr. Key Lime Double, Jeg går ud fra at det er en Paph. du har.
Jeg spurgte derfor producenten, som oplyser at der findes en Paph Key Lime.
Double betyder at den kan blomstre med mere en en blomst pr. stængel
Mvh
Lars

Iben
Kontakt:

Re: Key Lime Double

Indlæg af Iben » 22/8/2007 kl. 14:24

Lars Jensen skrev:Hej Iben
Jeg var også lidt i tvivl, da der stort set ikke findes oplysninger vdr. Key Lime Double, Jeg går ud fra at det er en Paph. du har.
Hej Lars

Tak fordi du ville bruge tid på at undersøge det. Du har ret mht., at den kan blomstre med mere en blomst per stængel; ved nærmere eftersyn viste der sig nemlig en spire på stænglen.

Iben

Iben
Kontakt:

Indlæg af Iben » 22/8/2007 kl. 14:26

Nu har jeg oploadet et billede af den paphiopedilum-hybrid, som startede hele tråden her.

Iben

Lars Jensen
Kontakt:

Re: Key Lime Double

Indlæg af Lars Jensen » 22/8/2007 kl. 14:28

Iben skrev:
Lars Jensen skrev:Hej Iben
Hej Lars

Tak fordi du ville bruge tid på at undersøge det. Du har ret mht., at den kan blomstre med mere en blomst per stængel; ved nærmere eftersyn viste der sig nemlig en spire på stænglen.

Iben
Mange førstegangs blomstrende Paph. af denne type, får kun en blomst, men viser med den lille "spire" at den har anlæg til flere blomster
Mvh
Lars

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 22/8/2007 kl. 18:25

Paph Key Lime er registreret i 1991 af Orchid Zone. Dens forældre kan slå op på: http://www.rhs.org.uk/plants/registerpa ... search.asp

Lars Jensen
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 22/8/2007 kl. 19:25

Karen skrev:Paph Key Lime er registreret i 1991 af Orchid Zone. Dens forældre kan slå op på: http://www.rhs.org.uk/plants/registerpa ... search.asp
Ja måske kan dens forældre slå op, men jeg kan ikke finde den
Mvh
Lars

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 22/8/2007 kl. 19:52

Her er linket til Key Lime:
http://www.rhs.org.uk/plants/registerpa ... p?ID=92022

Jeg skrev bare Paph i det første felt og Key i det næste. Det går sjældent godt hvis man skrive to ord i et felt, f.eks "Key Lime" - hvilket du sikkert gjorde. Man skal bare kende databasens særheder.

Men nu ved jeg ikke hvad den ande forælder hedder så den er svær at slå op.

Lars Jensen
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 22/8/2007 kl. 19:55

Karen skrev:Her er linket til Key Lime:
http://www.rhs.org.uk/plants/registerpa ... p?ID=92022

Jeg skrev bare Paph i det første felt og Key i det næste. Det går sjældent godt hvis man skrive to ord i et felt, f.eks "Key Lime" - hvilket du sikkert gjorde. Man skal bare kende databasens særheder.

Men nu ved jeg ikke hvad den ande forælder hedder så den er svær at slå op.
Clair de Lune 'Edgar van belle' x Key Lime 'Double'
Mvh
Lars

Karen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Karen » 23/8/2007 kl. 18:42

Den er ikke registreret endnu, men internet versionen er ikke altid helt updateret.

Besvar