Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Betydning af ny opdaget orkide fossil.

Her kan vi diskutere orkideernes opbygning, bestøvningsteknik, frøformering, korrekt navngivning og andre nørdede emner.
Besvar
Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Betydning af ny opdaget orkide fossil.

Indlæg af Karen » 2/9/2007 kl. 00:50

En bunke forskere fra Harvard UJni, samt en eller to fra Leiden har fundet et meget fint bevaret bi meed orkide pollen, hvilket kan være med til at få sat punktum i diskussionen omkring orkideslægtens alder.

Jeg har skrevet en lille "artikel" og samlet nogle links her:
http://www.orkidevinduet.dk/artikler.php/fossil

De billeder jeg har set af tidligere fundne orkide fossiler har alle været forsteninger, som med god vilje kunne ligne en orkide, men måske også kunne være så meget andet.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af LarsB » 3/9/2007 kl. 15:35

Meget interessant. Jeg vil dog mene, at der stadig kan såes tvivl om de metoder, man bruger til at regne tilbage, når man vurdere, hvor langt tid siden det er, at DNA har ændret sig fra det oprindelige.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 3/9/2007 kl. 21:53

Ja tænk bare på hvordan de samme dna data er blevet brugt til at omarrangere laelia/sophronitis gruppen, og det er de samme tal, bare med forskellige analyse metoder.

Men jeg tror nu alligevel at de ikke har skudt helt ved siden af. Det de har brugt er nok mtDNA, som kun muterer med en vis rate over tid, denne rate kan de så bruge til at sige at hvis orkide slægten har "muteret" så meget over de sidste 20mio år, hvor mange år skal der så være gået fra der hvor orkideer adskilte sig fra resten af aspergales gruppen. Men det er bare mit bud på hvordan analysen er lavet - jeg ved jo egentlig slet ikke hvad jeg taler om - jeg har ikke fået fingre i original artiklen.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Besvar