Nu har jeg fået nogle flere orkideer, alle Phal i forskellige farver, og de blomstrer så fint. Jeg har været ude og invistere i lidt litteratur om orkideer for at lære at passe dem bedre og undersøge, hvad min næste orkide skal være for en. Men der er lige et par ting jeg er usikker på, måske i kan hjælpe. Hvad er en bulbe?? Er det blomsterstænglen eller hvad? Så har jeg læst, at man skal passe må ikke at vande i hjerteskuddet, men hvor sidder det lige, og hvordan ser det ud?
På forhånd tak for hjælpen.
Venlig hilsen
Dorthe
Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.
Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.
Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.
Egon & Henrik
Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.
Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.
Egon & Henrik
Et par spørgsmål og orkideers botanik
Hej Dorthe
Ja du kan glæde dig til at udvide din samling. Der er virkelig mange flotte og nemme orkideer udover Phalaenopsis.
Bulber er de fortykninger som mange epifytter har.Egentlig hedder de pseudobulber, til forskel fra rodknolden på vore nordiske orkideer, som kaldes bulber.
De fungerer som næringslager og har som regel et par "øjne" ved basis hvorfra de nye skud kommer.
Nogle planter udvikler først bulbe, og derefter blomsterstængel, mens andre blomster fra det unge skud, og derefter udvikler bulbe.
Phalaenopsis er en såkaldt monopodial plante og har ikke bulbe.
Hjerteskuddet er midten af planten hvorfra de nye blade kommer. Det er ikke kun i hjerteskuddet at der ikke må stå vand, også bladhjørner skal holdes tørre.
Dorthe skrev:
>Nu har jeg fået nogle flere orkideer,
>alle Phal i forskellige farver, og de
>blomstrer så fint. Jeg har været ude og
>invistere i lidt litteratur om orkideer
>for at lære at passe dem bedre og
>undersøge, hvad min næste orkide skal
>være for en. Men der er lige et par ting
>jeg er usikker på, måske i kan hjælpe.
>Hvad er en bulbe?? Er det
>blomsterstænglen eller hvad? Så har jeg
>læst, at man skal passe må ikke at vande
>i hjerteskuddet, men hvor sidder det
>lige, og hvordan ser det ud?
>
>På forhånd tak for hjælpen.
mvh
Lars
Ja du kan glæde dig til at udvide din samling. Der er virkelig mange flotte og nemme orkideer udover Phalaenopsis.
Bulber er de fortykninger som mange epifytter har.Egentlig hedder de pseudobulber, til forskel fra rodknolden på vore nordiske orkideer, som kaldes bulber.
De fungerer som næringslager og har som regel et par "øjne" ved basis hvorfra de nye skud kommer.
Nogle planter udvikler først bulbe, og derefter blomsterstængel, mens andre blomster fra det unge skud, og derefter udvikler bulbe.
Phalaenopsis er en såkaldt monopodial plante og har ikke bulbe.
Hjerteskuddet er midten af planten hvorfra de nye blade kommer. Det er ikke kun i hjerteskuddet at der ikke må stå vand, også bladhjørner skal holdes tørre.
Dorthe skrev:
>Nu har jeg fået nogle flere orkideer,
>alle Phal i forskellige farver, og de
>blomstrer så fint. Jeg har været ude og
>invistere i lidt litteratur om orkideer
>for at lære at passe dem bedre og
>undersøge, hvad min næste orkide skal
>være for en. Men der er lige et par ting
>jeg er usikker på, måske i kan hjælpe.
>Hvad er en bulbe?? Er det
>blomsterstænglen eller hvad? Så har jeg
>læst, at man skal passe må ikke at vande