Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Hvad bliver det her til ?

Her kan vi diskutere orkideernes opbygning, bestøvningsteknik, frøformering, korrekt navngivning og andre nørdede emner.
Brugeravatar
Kim
Geografisk sted: Viby J (Århus)
Kontakt:

Hvad bliver det her til ?

Indlæg af Kim » 23/9/2007 kl. 18:52

På min Asconcenda har jeg 2 udvækster, ganske langt nede af stammen.

Umiddelbart syntes jeg ikke det linger degyndende rødder, og kan ikke forstå hvis den vil lave blomsteraksfter dernede(den har det nu heller ikke vildt godt, så jeg ville være forbavset hvis det var blomsterskafter)

Så mit eget gæt ville være 2 keiki-vækster (en på hver side) så det bliver til blade, og fårhåbenligt senere rødder som vokser fra stammen af, så de kan udplantes...

Men er der nogle af jer garvede Vanda/Asconcenda dyrkere, som har set dette før?
Vedhæftede filer
_MG_3642.JPG
_MG_3642.JPG (30.85 KiB) Vist 11378 gange
Mvh.
Kim

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Re: Hvad bliver det her til ?

Indlæg af Lars Jensen » 23/9/2007 kl. 19:52

Kim skrev:På min Asconcenda har jeg 2 udvækster, ganske langt nede af stammen.

Umiddelbart syntes jeg ikke det linger degyndende rødder, og kan ikke forstå hvis den vil lave blomsteraksfter dernede(den har det nu heller ikke vildt godt, så jeg ville være forbavset hvis det var blomsterskafter)

Så mit eget gæt ville være 2 keiki-vækster (en på hver side) så det bliver til blade, og fårhåbenligt senere rødder som vokser fra stammen af, så de kan udplantes...

Men er der nogle af jer garvede Vanda/Asconcenda dyrkere, som har set dette før?
Jeg tror du kan forvente ny rodvækst, hvilket ser ud til at være tiltrængt, da det ser ud som om planten har mistet temmelig mange blade
Mvh
Lars

Brugeravatar
Kim
Kontakt:

Indlæg af Kim » 23/9/2007 kl. 20:15

Den har mistet ganske meget rodvækst, og blade. Nok fordi jeg har prøvet at holde den i en masse pinjebark, og lidt mos, men der var åbenbart stadig ikke en let nok blanding, så den trænger til kærlig pleje, ganske rigtigt.

Dog syntes jeg strukturen på det nye skud, er lisom selve plantens stok, som går i et zig-zag mønster, hvilket er grunden til mit gæt på at det var en nyplante, som så senere går ud i blade osv.

Men hvis det er rødder, så er det nok også godt nok...der er dog ikke kommet nye blade fra toppen, siden jeg fik den, og er lidt bange for at den måske er øedelagt i hjerteskudet (måske for meget fugt i starten)
Mvh.
Kim

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 23/9/2007 kl. 20:22

Jeg vil mene, ligesom Lars, at det mest ligner rødder. Og da en forudsætning for god vækst er gode rødder, så er det jo ikke at kimse af. Men ellers har du ret i, at den kan sætte sideforgreninger, men det ligner mest rødder.

Mvh Egon.

Brugeravatar
Kim
Kontakt:

Indlæg af Kim » 23/9/2007 kl. 20:30

Ok, jeg må se om det bliver til rødder, og så håbe det sætter gang i planten :)
Mvh.
Kim

Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Indlæg af Sus » 11/11/2007 kl. 22:44

hi hi

jeg vil modsætte mig eksperternes mening og sige det der ??? Det ligner for mit øje at se mest nyvækst....hva blir det så til Kim ? er der sket mere elelr er det stadig bare 2 stk. grønne dutter ?
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Indlæg af Sus » 11/11/2007 kl. 22:45

hi hi

jeg vil modsætte mig eksperternes mening og sige det der ??? Det ligner for mit øje at se mest nyvækst....hva blir det så til Kim ? er der sket mere elelr er det stadig bare 2 stk. grønne dutter ?
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

Brugeravatar
Kim
Kontakt:

Indlæg af Kim » 12/11/2007 kl. 13:15

Tja, faktisk er de ikke vokset så meget mere, blomsten er i dyb krise, da jeg ikke har de optimale forhold, heh... Den har dog lavet samem trik mellem bladene også fra stammen, denne er vokset noget mere end de andre, og i sterten trode jeg det var en blomsterstængel, men jeg tror nu mere det bliver til nye blade. Så uden at være 100% sikker, så tror jeg at blomsten har gang i 3 nyvækster, da rødderne har været for medtaget.

Planten hænger ny i badeværelset, og får derfor mest fugt derude, samt varme. Dog er lyset ganske sparsomt, men forhåbenligt er der nok.

Det bliver spændende om den kommer sig, eller om det er et langt sejt træk mod den visse død.
Mvh.
Kim

Heidi
Geografisk sted: Norge

Indlæg af Heidi » 12/11/2007 kl. 16:25

Hei Kim!
Jeg ville fjernet de tørre, gamle bladslirene. Begynn nederst, del de på midten og dra forsiktig nedover til de løsner helt. Slik vil det bli lettere for nye røtter å komme frem. :D
Vennlig hilsen Heidi.

Brugeravatar
Kim
Kontakt:

Indlæg af Kim » 12/11/2007 kl. 20:28

Hej Heidi.
Det vil jeg da prøve :) Tak for rådet
Mvh.
Kim

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 12/11/2007 kl. 22:39

Hej Kim.

Det er da lidt træls, at den ikke vil gro. Er det din Ascocenda Bloody Mary, som er stoppet?

Jeg vil stadig mene, at det er rødder, den forsøger at sætte ud, og jeg vil lige sætte et par billeder ind af rødderne på min Rhynchostylis retusa. De har nemlig de samme bånd. Har du prøvet at dusche rødderne, evt. med en gødning, som kan fremme rodvækst, så kan det jo være, at der kommer skub i dem?

Det lyder ikke så godt for planten, at den ikke får ret meget lys, for det skal den jo bruge, for at kunne danne "plantemateriale" via fotosyntesen, så det er en lidt ond spiral, den er kommet ind i. Men under alle omstændigheder, så prøv at dusche rodstumperne, eller lad dem komme ned i vand en halv times tid dagligt, så den kan få suget noget vand ind i stilken.

Mvh Egon.
Vedhæftede filer
Rhynchostylis retusa rødder 7736.jpg
Rhynchostylis retusa rødder 7736.jpg (63.53 KiB) Vist 11086 gange
Rhynchostylis retusa rødder 7745.jpg
Rhynchostylis retusa rødder 7745.jpg (42.92 KiB) Vist 11086 gange

Brugeravatar
Kim
Kontakt:

Indlæg af Kim » 13/11/2007 kl. 12:10

Hej Egon.
Jeg har lige taget nogle billeder, og jeg må sige at de overbeviser mig selv om at det er nyvækst, da jeg også har nogle meget små begyndende rødder, se følgende billeder. Et af dem viser også nyvækst mellem bladene, i alt 3 nyvækster.

Planten hænger helt oppe i vinduet som er nordvendt. Jeg håber den får nok lys.
Vedhæftede filer
_MG_4055.JPG
Ny rod.
_MG_4055.JPG (36.59 KiB) Vist 11068 gange
_MG_4051.JPG
Nyvækst
_MG_4051.JPG (23.57 KiB) Vist 11068 gange
_MG_4049.JPG
_MG_4049.JPG (33.69 KiB) Vist 11068 gange
Mvh.
Kim

Brugeravatar
Kim
Kontakt:

Indlæg af Kim » 13/11/2007 kl. 12:10

Lige et sidste billede som viser nyvæksten mellem bladene.
Vedhæftede filer
_MG_4056.JPG
Nyvækst
_MG_4056.JPG (23.88 KiB) Vist 11067 gange
Mvh.
Kim

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 14/11/2007 kl. 00:31

Hej Kim.

Det er da rart at se, at de vokser, men i mine øjne kunne de to øverste stadig "nå" at blive til blomsterskafte, men det bliver nok til sideskud. De næste to billeder er der vist ingen tvivl om, hvad bliver til.

Jeg håber da, at det er lys nok til den, når den hænger helt oppe i vinduet, men så bliver det vel ikke for koldt for den, nu vinteren så småt er begyndt?

Mvh Egon.

Brugeravatar
Kim
Kontakt:

Indlæg af Kim » 14/11/2007 kl. 09:46

HEj Egon.
Tja, det vil tiden vise. Vi holder det ganske varmt ude i badeværelset, og med de daglige brusebade, så bliver fugtigheden og varmen også tilføjet der.
Mvh.
Kim

Besvar