Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Er Promenaea svær?

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Er Promenaea svær?

Indlæg af Jette Rybak » 4/12/2007 kl. 17:19

Kan ikke rigtigt greje min ellers så flotte plante. Blev nødt til at plante den om, da den havde afblomstret, fordi den simpelthen var ved at vælte ud af potten. Den fik kun en lille-bitte smule mere plads, og så har jeg ellers passet den efter de forskrifter, jeg nu engang kan finde og herudover, hvad jeg kan huske fra dyrkningsvejledningen fra min yndlingsforhandler.
Bulberne er sådan set pæne og spændte, og den har også sat en del nye, men den er begyndt at blive løvfældende; bladene bliver simpelthen bløde og brune og falder af. Den har også mistet sit flotte sølvskær.
Nogen, der vil indvie mig i, hvordan de dyrker den - eller eventuelt nogle fif?

lasse1987
Geografisk sted: Odense

Indlæg af lasse1987 » 4/12/2007 kl. 17:42

jeg følger spændt med her;) jeg har nemlig også en, som dog ikk lige fejler noget, men havde en og den gjorde det samme som din jette;) men den nye jeg har her står i udestuen hvor der er ret koldt og den har det vidst fint nok;) men ja nogle fif ville være godt:D
venlig hilsen Lasse

Brugeravatar
Dorthe
Geografisk sted: FYN

.....promenaea

Indlæg af Dorthe » 5/12/2007 kl. 08:02

Hej Jette og Lasse!

Jeg vil fortælle hvad jeg gør, på nuværende tidspunkt står de i vestvendt vindue ved 20 grader dag og 18 grader nat. Er let fugtige hele tiden. Som I beskriver, har mine også haft brune blade, men det var kun et par der faldt af.
De er meget villige til at blomstre igen ( det er lykkedes for mig 2 gange)
Har lige kigget i min orkideoptegnelsesbog og den sidste blomstrede fra febuar 07 til juni 07 . Fat mod, den er værd at vente på.
Dorthe

Jette Rybak

Indlæg af Jette Rybak » 5/12/2007 kl. 10:43

Hmm.... sådan cirka gør jeg også; den hænger godt nok i nordvinduet, men får dermed også lys ind fra vestvinduet.
Sprayer du dine? Det gør jeg nemlig ikke - synes, at Lars sagde, at den ikke skulle have vand på bladene.

Brugeravatar
Dorthe
Geografisk sted: FYN

promeanea

Indlæg af Dorthe » 5/12/2007 kl. 11:13

Hej Jette!

Nej jeg kommer heller ikke vand på bladene. Har lige set til dem, de har nogle harmonikablade, som ikke klæder dem.
Dorthe

Jette Rybak

Indlæg af Jette Rybak » 5/12/2007 kl. 12:20

Et-eller-andet mystik er der altså, siden vi alle 3 oplever de brune blade i mere eller mindre grad (mine er ikke brune som i visne blade, men brune og bløde, hvorefter den bliver løvfældende).
Andre med nogen bud? Eller evt. andre, som har planten uden problemer og vil dele lidt guldkorn?

Jette Rybak

Indlæg af Jette Rybak » 8/12/2007 kl. 18:59

Hiver lige denne op til overfladen - hvor er alle "Kloge-Ågerne", så vi kan få lidt hjælp?

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 8/12/2007 kl. 19:12

Min første kunde til Epiweb, som i øvrigt har lovet en rapport her på forum, har netop sendt en mail desangående
Jeg citerer
Jeg er stadig meget positiv med hensyn til Epiweb. Desværre har jeg ikke endnu ikke få skrevet om mine erfaringer på forum. Jeg skal nok få taget mig sammen her i vinter. Jeg vil lige fortælle dig at jeg købte en Promenaea xanthnia på Sofiero udstillingen i sommer. Jeg havde haft en for et par år siden, men jeg havde så mange rådproblemer med den at den døde til sidst. Men den jeg købte i sommer har det strålende. Jeg satte den straks i Epiweb og når jeg vander dypper jeg potten i vand til lige under bulberne, altså så de ikke bliver våde. Og det lader til at den er helt vild med at gro i Epiweb, for den har fået en masse nye skud samt en masse nye rødder som er søgt langt ned i Epiweben :-)
Mvh
Lars

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 8/12/2007 kl. 22:37

Jeg kan desværre ikke komme med nogle guldkorn til denne plantes dyrkning, da jeg for flere år siden fik slået min ihjel, men EW lyder da som en mulighed. Jeg vil bare lige advare mod, at I får den dyppet så langt ned i vandet, at nyskuddene kommer til at stå med vand i, for så rådner de for et godt ord. Det var vist sådan, jeg fik min slået ihjel.

Jeg ved, at der har været andre i Jydsk Orkide Klub, som har haft den, men dem jeg har kendskab til, har vist alle måttet sige farvel til den, så en lille bitte smule drilsk er den vist.

Mvh Egon.

Jette Rybak

Indlæg af Jette Rybak » 9/12/2007 kl. 00:25

Tak til Ågerne.
Jeg dyrker jo også diverse planter i EW, så det er nok løsningen.
Spørgsmålet er så bare: skal jeg plante den om nu, fordi den ikke har det helt godt? Umiddelbart vil jeg selv mene, at en omplantning til EW nu vil være at foretrække på trods af årstiden.

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 9/12/2007 kl. 04:16

Jeg tror også bare, at du skal plante den om med det samme, der er vist ikke så meget at betænke sig på. Sådan som du beskriver bladene, så vil det vist være en god gerning.

Mvh Egon.

Jette Rybak

Indlæg af Jette Rybak » 9/12/2007 kl. 17:57

Så er den kommet i EW, og det var vist på et hængende hår. Rødderne var fine og mange, men barkmediet var drivende vådt. Det er 10 dage siden, jeg skyllede den igennem, men at dømme efter bladene har den slet ikke suget noget af vandet.
Nu håber jeg, redningsaktionen virker, ellers må jeg bede yndlingsforhandleren om at hjemtage en ny.

Heidi
Geografisk sted: Norge

Indlæg af Heidi » 10/12/2007 kl. 08:14

Jeg håper vi får høre hvordan den trives i Epiweb, da jeg også har en promeanea med brune flekker på bladene...
Vennlig hilsen Heidi.

Jette Rybak

Indlæg af Jette Rybak » 20/12/2007 kl. 23:08

Jeg var ellers begyndt at spare sammen til en ny, for den så ikke for godt ud efter omplantningen, men inden for de sidste dage er den begyndt at rette sig, og der kommer nu ikke flere brune blade (krydser fingre).
Sådan ser den ud 11 dage efter omplantningen til EW:
Vedhæftede filer
plante.jpg
plante.jpg (37.54 KiB) Vist 8012 gange

Besvar