Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

hvilken art er det

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Lene Nielsen

hvilken art er det

Indlæg af Lene Nielsen » 2/1/2008 kl. 17:43

Hej

Lige et spørgsmål fra mig.
Jeg købte sidste år en Clowesia Thylaciochila, uden egentlig at vide ret meget om den.
Jeg har så lige fået en rigtig flot Cymbidium af min datter hvori der sad en knold meget lignende clowesiaens, så nu vil jeg jo gerne vide om clowesiaen også er en cymbidium art.
håber der er nogen der kan hjælpe.
GODT NYTÅR ALLESAMMEN.

Venlig hilsen Lene Nielsen

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 2/1/2008 kl. 17:54

Hej Lene.

Allerførst, så er jeg lidt i tvivl om, hvad det er, du har fået. Hvis din Clowesia thylaciochila og en Cymbidium ligner hinanden i "stængelknoldende", så er der noget galt. En Clowesia har en kort men aflang spidsende pseudobulb, som er mere eller mindre dækket til med gammelt bladsvøb. Den minder en del om en Catasetum, men er kortere i pseudobulben og har samme blomsterfacon på alle blomsterne, hvor Catasetum laver forskellige han- og hunblomster.

En Cymbidium har en noget anderledes udseende pseudobulb, hvor de gamle bladskeder som regel sidder og stikker ud, lidt ligesom på en palmestamme.

Bladene er forskellige, hvor Clowesia nærmest har store pliserede blade, og Cymbidium som regel har lange græslignende blade.

De hører begge to til under underfamilien Epidendroideae under orkideerne, men derefter deler de sig i forskellige retninger, så en Clowesia thylaciochila er en art i Clowesia-familien, hvor de fleste Cymbidium, som sælges i blomsterforretninger er hybrider, men det gør dem jo ikke mindre flotte.

Men tilbage til udgangspunktet, ligner de to planter hinanden i pseudobulberne, så er den ene af dem solgt under et falsk navn.

Men prøv eventuelt at skrive de to navne i Google, tryk på billeder, så får du en masse billeder af begge orkidefamilier, så kan du jo måske selv se, om en af dem er solgt med forkert navneskilt. Det sker fra tid til anden, ikke mindst, fordi folk lige skal se navneskiltet, og så får de den sat i en forkert potte bagefter.

Men kan du sætte et par billeder ind af planterne, så kan det også være, at du kan få mere hjælp herinde på forumet.

Mvh Egon.

Lene Nielsen

Indlæg af Lene Nielsen » 2/1/2008 kl. 23:44

Hej Egon
Tak for dit svar

Jeg er ikke ferm med en pc.
men jeg prøver om jeg kan sætte et par billeder ind som du kan kikke på.
Jeg har aldrig set en cymbidium med sådan en bulbe det er derfor jeg kom i tvivl. :o)

Vedhæftede filer
pinseferie og blomster 073.jpg
clowesiaen
pinseferie og blomster 073.jpg (51.84 KiB) Vist 5849 gange
pinseferie og blomster 070.jpg
cymbidiumen
pinseferie og blomster 070.jpg (85.21 KiB) Vist 5849 gange

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 3/1/2008 kl. 01:33

Se, jeg har lige været nede og kikke i min udestue, og jeg må med skam meddele dig, at jeg har faktisk to af mine 21 Cymbidium-arter, som har et par lignende pseudobulber. Det er de meget gamle bulber, som har mistet alle, eller de fleste af bladskederne, så sådan nogle har jeg også. :oops:

Så jeg vil da lige sætte to billeder ind i dit indlæg, så må du love mig, at du ikke fortæller de andre i forumet, at jeg har dummet mig i mit svar! :lol:

Men jeg er ikke i tvivl om, ud fra dine billeder, at de har de rigtige navneskilte, i hvert fald med hensyn til slægterne.

Mvh Egon.
Vedhæftede filer
Cymbidium lowianum 1725.jpg
Cymbidium lowianum 1725.jpg (96.82 KiB) Vist 5845 gange
Cymbidium tracyanum bulber 1720.jpg
Cymbidium tracyanum bulber 1720.jpg (95.4 KiB) Vist 5845 gange

Lene Nielsen

Indlæg af Lene Nielsen » 3/1/2008 kl. 11:33

Hej Egon

Det er bare helt okay :D
Jeg lover ikke at sige det til nogen.
Men det kan jo være at du kan fortælle mig om clowesiaen skal sidde i samme slags jord/træ, da jeg kan se cymbidiumen sidder i en rimlig lige blanding af begge dele

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 3/1/2008 kl. 19:16

*fnis* vi skal nok lade være med at gøre grin af dig, ihvertfald ikke ret længe.

Men du har da ret I at de to slægter er langt fra hinanden, men de er faktisk begge med i tribe Cymbidieae, hvad det så kan bruges til.

Nogenlunden samme kultur gælder dem begge, de elsker vand i vækstperioden, og gromediet kunne være det samme, men Cymbidium kan næsten gro i jord, der ville jeg nok gå efter en lidt mere luftig blanding. Clowesia er nok knap så glad for gødning. Reducer vandingen om vinteren, tror dog ikke at Clowewsia er lige så nøjeregnende med en helt komplet tør hvileperiode, som nogle af dens slægtninge, men hold alligevel igen med vandet, men uden at lade pseudobulberne skrumpe for meget ind.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 3/1/2008 kl. 19:26

Hej Lene.

Nu er jeg næsten verdensmester i Catasetum, altså, i at slå dem ihjel, men det ligger nogle år tilbage, og det var nok ikke p.g.a. komposten, at de døde. Men har du stadig tillid til mine evner, så er din plante en epifyt, og derfor skal den plantes i et eller anden luftigt medie, og der er barkblandingerne jo fortrinlige.

Der er et par stykker af forumets medlemmer, der sælger en 50/50 bark/kokos-blanding, og den vil sikkert være fin til den, men andre luftige barkblandinger kan også sagtens bruges.

Så kan jeg lige se, at Karen er kommet med en flot dyrkningsvejledning, det var nok den, jeg manglede for nogle år siden.

Mvh Egon.

år

Indlæg af år » 3/1/2008 kl. 21:55

hej lene.mange af Cymbidium har brug for en kølig periode.du kan sætte dem udendørs om sommer.mvh.år

Lene Nielsen

Indlæg af Lene Nielsen » 4/1/2008 kl. 13:52

Hej

Tak for jeres gode råd, jeg kan se at jeg ikke har gået rent galt med at sætte clowesiaen i ren bark. (jeg er desværre en af dem der vander meget :) )
rødderne er fine hvide, jeg plantede den om her i foråret og rødderne er allerede ude under potten igen.
Jeg glemte dog at spørge om den er løvfældende :? .

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 4/1/2008 kl. 15:16

Clowesia er løvfældende, og det er i den periode af dens cyclus, at den skal holdes til den tørre side. Måske kan du blive nødt til at reducere i vandingsmængden, for at få den "tvunget" ind i en bladløs periode næste år. For i år er det nok for sent.

Cymbidium er ikke løvfældende, kun på de flere år gamle bulber.

Mvh Egon.

Lene Nielsen

Indlæg af Lene Nielsen » 4/1/2008 kl. 23:10

Hej igen

Det er fordi bladene er begyndt at blive brune.
Så bliver man jo lidt nervøs når man ikke kender planten.
Men jeg tror den når det her i vinterperioden, så vandkanden er sat på lav blus :D
Tak for hjælpen.
Det er skønt at man kan finde svaret herinde.

Besvar