Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Ornithophora radicans

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Ornithophora radicans

Indlæg af Jette Rybak » 25/8/2006 kl. 13:37

Købte en sådan medio april i et specielt "Lars-system", nemlig 2 stykker tyk bark uden om noget flis af en art og så holdt sammen med ståltråd (se billedet på www.hamptoncourt-rumle.dk, tryk på den lille blomst til venstre i kolofonen og vælg billede). På det tidspunkt havde den afblomstret.
Inden for de sidste 14 dage har den så sat et hav af blomsterstængler med masser af knopper, så jeg venter i spænding....
Den står til den kølige side i den vestvendte udestue, får et grundigt bad 1-2 gange om ugen (afhængig af varmen), gødes ca. 1 ud af 4 vandinger, og jeg holder oversiden af gromediet let fugtigt. Den sender også masser af rødder ud gennem bunden - står på fugtbakke med Lecasten.
Er jeg bare heldig, eller kan det virkelig lykkes at holde "korkplanter" på denne måde? Så vil jeg da have nogle flere arter.

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Re: Ornithophora radicans

Indlæg af Lars Jensen » 25/8/2006 kl. 18:19

Jette Rybak skrev:Købte en sådan medio april i et specielt "Lars-system", nemlig 2 stykker tyk bark uden om noget flis af en art og så holdt sammen med ståltråd (se billedet på www.hamptoncourt-rumle.dk, tryk på den lille blomst til venstre i kolofonen og vælg billede). På det tidspunkt havde den afblomstret.
Inden for de sidste 14 dage har den så sat et hav af blomsterstængler med masser af knopper, så jeg venter i spænding....
Den står til den kølige side i den vestvendte udestue, får et grundigt bad 1-2 gange om ugen (afhængig af varmen), gødes ca. 1 ud af 4 vandinger, og jeg holder oversiden af gromediet let fugtigt. Den sender også masser af rødder ud gennem bunden - står på fugtbakke med Lecasten.
Er jeg bare heldig, eller kan det virkelig lykkes at holde "korkplanter" på denne måde? Så vil jeg da have nogle flere arter.
Hej Jette
Det glæder mig at du har held med Ornitophora én, Jeg har lavet nogle stykker siden som også trives fint. Derudover har jeg forsøgt med forskellige Cattleya hybrider, som også flittigt sætter nye rødder på korken og trives fint. Jeg vil mene at mange arter kan dyrkes på denne måde.
Plasering på fugtig leca er sikker ganske udemærket, Faktisk har jeg nogle stykker som jævligt står med vand i underskålen i flere dage. Det går også udemærket, og korken får lov at suge godt med fugt.
Det sidste eksperiment er korken skruet fast på et stykke teaktræ. Det ser pænere ud, og rødderne løber ikke ud af bunden, men fordeler sig pænt på korken. Jeg vil fortsat lave nye monteringer på denne måde da mange stuedyrkere bliver facineret af de normale korkmonterede, hvilket jeg fraråder til stuebrug.
Mvh
Lars

Jette Rybak

Indlæg af Jette Rybak » 25/8/2006 kl. 19:54

Ja, det er en dejlig plante - og den er nok blevet en halv gang større, siden den flyttede fra dig.
Desværre er Mercedesen lige blevet afhentet af Dansk Autohjælp, så jeg er p.t. billøs - ellers ville jeg tage ned til dig og købe et par stykker eller 3 i "Lars-systemet". Selv om det ser pænt ud, så er det nok ikke så praktisk med teak-pladen, idet jeg jo sætter dem i fugtbakker.
Og så er jeg ikke voldsomt interesseret i hybrider - hellere arter.

Lars Jensen
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 25/8/2006 kl. 20:21

Hej Jette
Min erfaring med denne metode er at det helst skal være arter med et kraftigt voksende rodnet. Jeg glemte at nævne Bulbophyllum eberhardtii
og Coelogyne fimbriata som også ser ud til, fint, at acceptere denne montering. Nyvækst med de lange rizomer kan let ledes hen til de steder på korken hvor man ønsker de skal etablere sig
Derudover har jeg en stor Maxilaria marginata som faktisk i denne montering er det flotteste eksemplar af dem jeg har. De andre er i ampler. Jeg vil gerne prøve at montere andre planter på samme måde så hvis du har nogle gode forslag er jeg lydhør.
Mvh
Lars

Jette Rybak

Indlæg af Jette Rybak » 26/8/2006 kl. 11:12

Hrm - nu er orkidérnes rodnet ikke lige en af mine spidskompetencer, så du prøver dig bare frem.
"Lars-systemet" kan da i hvert fald anbefales fra min side, også fordi det åbenbart virker, og fordi stuedyrkerne så kan få nogle af de spændende arter. Normalt er de korkdyrkede jo kun til drivhus og fugtighed.
Det er i øvrigt også en pænere potte end Silvans plastik-do.
Ser frem til, at du også sætter nogle af de små arter i "Lars-system"; kommer ned og bruger nogle penge, når min dyre tyske kvalitetsbil (!)kommer hjem fra hospitalet.
Andre forum-brugere, der har erfaring med systemet?

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 26/8/2006 kl. 20:54

Kork dyrkning er nu så pænt, men svært hvis man ikke har en god luftfugtighed. Rundkork må være ideelt men er lidt sværer at få fingre i.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Lars Jensen
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 26/8/2006 kl. 22:34

Jeg er lige i gang med forhandlig med en korkimportør, og mener at jeg snart kan levere rundkork til en billig penge
Mvh
Lars

Besvar