Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Planteforslag

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
angatyr
Geografisk sted: Blistrup
Kontakt:

Planteforslag

Indlæg af angatyr » 5/2/2008 kl. 09:28

Jeg er ved at starte et nyt projekt op og har brug for jeres forslag til egnede orkideer. Kriterierne er:

Temp: 24-25 grader - et par grader lavere om natten
Jungleplanter: Høj luftfugtighed - ikke vilde lyskrav
Miniatureplanter og andre, dog max. 20 cm i højden
Gerne hjemmehørende i Mellem- eller Sydamerika, men ikke et must.
Arter - ikke hybrider.
De skal være til at fremskaffe :)

Nogen gode forslag?

mvh
Henrik

Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af LarsB » 5/2/2008 kl. 10:19

Hej Henrik,

I min erindring er udvalget af små, luntvoksende planter noget bedre, hvis du vælger Asien istedet for Sydamerika. Tænk bare på alle de små Bulbophyllum, der vil trives under de betingelser.

Hvis det skal være Syd og Mellem Amerika, er det eneste jeg kan komme i tanke om, Tolumnia, TIdligere kendt som Equitante Oncidium, men de har måske for høje lyskrav.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

angatyr
Kontakt:

Indlæg af angatyr » 5/2/2008 kl. 11:23

LarsB skrev: I min erindring er udvalget af små, luntvoksende planter noget bedre, hvis du vælger Asien istedet for Sydamerika. Tænk bare på alle de små Bulbophyllum, der vil trives under de betingelser.
Tak for input, Lars. Sagen er, at jeg har indkøbt et terrarium og vil prøve at bygge et lille junglelandskab med orkideer, bromelier, bregner og mos. Hvis det fungerer, var tanken at smide et par farvefrøer derind, for at skabe lidt liv. Og skulle der nu være en orkidekyndig frø imellem, ville den jo blive forvirret, hvis den fandt en masse asiatiske orkideer :D

Så det går nok endda med Bulbophyllum - som jeg i øvrigt allerede har et par af.

mvh
Henrik
Senest rettet af angatyr 5/2/2008 kl. 13:24, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af LarsB » 5/2/2008 kl. 13:00

Hej Henrik,

Svenskerne gør det ret meget i den slags. Prøv på det svenske forum. Der er måske nogen, der har lidt flere ideer.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

lasse1987
Geografisk sted: Odense

Indlæg af lasse1987 » 5/2/2008 kl. 13:06

jeg har faktisk lige købt en bog om miniature orkideer og der er en inddeling efter varme lys og fugtighedskrav og så videre;) så når jeg får tid skal jeg da prøve at se om der er nogle der passer til det du vil have;)
venlig hilsen Lasse

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 5/2/2008 kl. 15:39

Restrepia ville også være et oplagt emne
Mvh
Lars

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 5/2/2008 kl. 17:36

Hej Henrik.

Jeg har set lidt billeder fra farvefrøernes områder et par gange til møder i frøgruppen, og nogle af de orkideer, som dukker frem på dem er fra Dichaea-familien, så måske var det noget.

Jeg vil tro, at du kan finde nogle brugbare orkideer, ved at surfe lidt på http://www.dendromania.dk/, og en hjemmeside som http://www.dendrobates.dk/ har også nogle orkideer, som han vil anbefale til terrariebrug, og ellers er der et utal af farvefrøterrarieholdere ikke mindst i Holland, som på deres hjemmesider viser lange orkidelister over planter, som de vil anbefale, men jeg har desværre vist ikke lige nogen af dem liggende blandt mine foretrukne.

En hjemmeside som http://www.terraristikshop.de/dendrobat ... links.html indeholder en mængde links til gode frøsider, og på mange af dem er der formentlig også en del om deres orkideer. Mange forsøger ligesom du vil gøre, ikke at lave "floraforurening" i deres terrarier, men det opgav jeg på et tidligt tidspunkt.

Jeg har kun få orkideer i mine terrarier, da de fleste ikke tåler den vedvarende fugt, så de rådner for et godt ord. De få der trives er: Bulb. sulavwsii, Bulb. falcatum, Pleu. restrepioides, en Restrepia sp., og nu hvor jeg har fået mere lys på mine terrarier, vil jeg igen forsøge med Ludicia discolor. KJ-Orchids har en import fra Brasilien, hvor der er dead-line 20 februar, måske kan du finde nogle på den liste, som kan klare forholdene i terrariet. Ellers må du jo vente på, at http://www.ecuagenera.com kommer til EU til sommer, så kan du jo købe planter fra ham, som han så poster i det EU-land, hvor han skal være, så slipper du for alt bøvlet med Cites-papirer mm. for dem har han lavet, for at medbringe dem til den udstilling, han skal til, så kommer postvæsenet med dem.

Men mit bedste bud er nogle af de links, som jeg har sat ind, der burde du kunne finde noget om brugbare orkideer. Falder jeg over nogle af de hollandske sider igen, så skal jeg nok sætte et par links mere ind i denne tråd.

Mvh Egon.

angatyr
Kontakt:

Indlæg af angatyr » 6/2/2008 kl. 14:34

Egon K P skrev: Jeg har kun få orkideer i mine terrarier, da de fleste ikke tåler den vedvarende fugt, så de rådner for et godt ord. De få der trives er: Bulb. sulavwsii, Bulb. falcatum, Pleu. restrepioides, en Restrepia sp., og nu hvor jeg har fået mere lys på mine terrarier, vil jeg igen forsøge med Ludicia discolor.
Hej Egon,

Sjovt du nævner L. discolor - den kræver da ellers ikke særlig meget lys.

Jeg har skam allerede trawlet dendromania, dendrobates og flere andre igennem. Men folk der, har naturligt nok mere focus på frøer end på orkideer.

Jeg går ud fra at tricket til at undgå råd må være en høj luftfugtighed kombineret med god cirkulation og ventilation. Og så ikke spraye mere end højst nødvendigt. Men det lærer jeg helt sikkert om på den hårde måde.

Jeg har i øvrigt tænkt mig at prøve med Greenmix som bundlag - ovenpå et godt dræn, selvfølgelig. Forestiller mig leca som dræn med et fintmasket net ovenpå for at forhindre greenmix'en i at falde ned imellem Leca stenene. Jeg har en forestilling om, at det ikke er prøvet før, så det må absolut forsøges :)

mvh
Henrik

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 6/2/2008 kl. 17:57

Hej Henrik.

Grunden til, at jeg nævnte L. discolor var, at den som en af de få kan stå i bundens fugtige og varme miljø. Nu stod min lidt i forvejen forpinte plante ikke bare i bunden af et 90 cm højt terrarie, den stod ikke bare delvis inde under en 12 cm tyk pilegren, den havde ikke bare et stort overhæng af bregneblade derinde, den fik også kun lyset fra en meget gammel 58W rør med farven 965, så den gav ikke meget lys fra sig. Så dør underligt nok selv en L. discolor.

Noget af det, der kan forebygge råd er netop luftcirkulation, så det er ikke helt forkert antaget. Eventuelle frøer vil grene have en overbrusning et par gange hver dag, og stadigvæk en høj luftfugtighed. Så for stadig at kunne se ind at frontruden, så har mange af os et varmekabel liggende i en lille niche under frontristen, så stiger luften op der, og ud af risten foroven, men det har du sikkert helt styr på, med de steder, du færdes hjemmevandt på nettet.

Jeg har selv gået og overvejet, om netop Green-Mix skal bruges i bunden af mit seneste terrarie, og det kan stadig nåes, for det er en af de steder, hvor jeg faktisk kan se dets anvendelsesmuligheder. Normalt er det bundvarmen vi alle mangler, for at vore planter vil trives i GM, men her er den så rigeligt til stede, så sjovt nok, at du lige nævner det. Problemet med, at det vil komme ned i leca-stenene kan du undgå med køkkenrulle, det har jeg set en del bruge, eller en ukrudsfiber som er gennemtrængeligt for vand, men ikke partikler. Om det vil stoppe til med tiden, det ved jeg ikke, og om køkkenrullen går til af åre, det kunne jeg godt frygte, men mange bruger det. Men har du et fintmasket net enten af metal eller stof, så kan det sikkert også bruges uden de store problemer.

Men jeg vender lige tilbage til tråden, hvis jeg falder over nogle plantelister til regnskovsterrarier i orkidefamilien, måske også andre kunne bruge dem, selvom der er asiatiske arter imellem.

Mvh Egon.

angatyr
Kontakt:

Indlæg af angatyr » 7/2/2008 kl. 00:27

Angående sedimenteringen af Greenmix, så er det min erfaring, at det meste kan undgås, hvis man skyller grundigt igennem i en si, inden man bruger det.

Har du et par billeder af dit terrarie, Egon? Har lige hentet mit i dag (120x60x60) - men det jo tomt, så det er der ikke noget ved at tage billeder af :)

mvh
Henrik

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 7/2/2008 kl. 01:25

Jeg overvejede også lidt, om man kunne bruge de sammenpressede GM-plader, der kunne købes på et tidspunkt, men det med sien, skal jeg huske, hvis det ender med den løsning.

Der er endnu kun en bagvæg i mit seneste terrarie, men jeg kan da sætte billeder ind af de fire, jeg samlede for et par år siden, og hvor L. discolor bl.a. stod en rum tid.

De er sat sammen, så de ser ud som et langt terrarie på 2,8 meter, og bagbeklædningen, som er lavet af flamingo, er lavet som et fortløbende barkstykke, hvor barkfugerne i det ene terrarie fortsætter i det næste. Nogle planter er sat på begge sider af glasset, hvilket også giver et indtryk af et langt terrarie. Men her får du lige alle fire fra endestykket af, og så de to første terrarier hver for sig.

Det første billede er taget et års tid før de næste, derfor lidt forskellige planter i dem. I terribilis terrariet sidder der en Bulb. falcatum inde midt i den selvsåede bregne på pinden op mod højre hjørne.

Bananerne i underskålene er for at have levende bananfluer og deres larver inde hos frøerne hele tiden, men de pynter jo ikke ligefrem.

Mvh Egon.
Vedhæftede filer
leucomelas terrariet 0546.jpg
leucomelas terrariet 0546.jpg (114.4 KiB) Vist 9177 gange
terribilis terrarie 1018.jpg
terribilis terrarie 1018.jpg (104.18 KiB) Vist 9177 gange
terrarierne fra siden af.jpg
terrarierne fra siden af.jpg (113.61 KiB) Vist 9177 gange

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 7/2/2008 kl. 01:41

Som det ses, så er klatreplanterne først for alvor ved at få fat nu, efter jeg fik to nye 58W rør over terrarierne, og 6 21W energisparerpærer, så nu sker der endelig noget med dem. I lamasi-terrariet sidder min Bulb. sulawesii i venstre side over bromeliaerne.

Det var i bunden af det sidste terrarie, at L. discolor stod, og der her hele tiden været mange planter, da det er nærmest vinduet.

Selvom det sidste billede er lidt småt, så kommer det alligevel, men amaturkassen ovenpå, samt bøtter med haletudser samme sted.

Så kan man jo undre sig over, at jeg gider bruge 3 dage på at lave én bagbeklædning, når meningen alligevel er, at de skal blive overbevoksede med klatreplanter.

Så har jeg 2 terrarier mere, men dem kan jeg måske sætte ind en anden gang, så jeg ikke fylder hele web-hotellet med frøer og terrarier.

Mvh Egon.
Vedhæftede filer
alle 4 terrarier 1077.jpg
alle 4 terrarier 1077.jpg (37.21 KiB) Vist 9176 gange
intermedius terrariet 1078.jpg
intermedius terrariet 1078.jpg (112.1 KiB) Vist 9176 gange
lamasi terrarie 0452.jpg
lamasi terrarie 0452.jpg (116.59 KiB) Vist 9176 gange

angatyr
Kontakt:

Indlæg af angatyr » 7/2/2008 kl. 20:41

Hej Egon,

Det ser jo vildt imponerende ud! At se de flotte billeder, har helt frataget mig det, jeg har mest brug for i sådan et projekt, nemlig tålmodighed :)

Baggrunden er du da sluppet rigtig godt fra. Har du lavet strukturerne med en varmeblæser?

Vander du manuelt? Jeg kan ikke se nogen dyser på billederne - men du er måske god til at skjule dem.

I forbindelse med vandingsanlæg og rådnende orkideer, har jeg overvejet lidt om man ved at placere dyserne lavt og orkideerne højt i terrariet, kan vande frøerne og bundlaget uden at orkideerne bliver overbruset hele tiden. Har du nogen mening om det?

Med alt det lys, du har på, bliver jeg lidt nervøs for mit beskedne diodeprojekt :) En ting er, at bruge dem som tilskudslys, noget andet at have dem som primære lyskilde. Pt. har jeg 8 3W dioder i vindueskarmen og jeg har materialer til 4 mere. Det bliver så 36W over terrariet, så må tiden vise, om det er nok.

mvh
Henrik

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 7/2/2008 kl. 21:41

Kan man lave dem med en varmeblæser? Det var måske meget lettere? :oops:

Nej, jeg tegner først alle åretegningerne på flamingoen, så finder jeg ud af, hvor jeg vil have mine knaster, laver knasterne færdigt med en skarp kniv, udhuler under knasten til orkidebarkmix, og så skærer jeg årefugerne i de dybder, jeg vil have dem i, tidligere har jeg så skåret og skåret og skåret alle de skarpe vinkler af af mange omgange, så det til sidst blev afrundet, denne gang har jeg taget en kniv efter de to første snit og skrabt rundingen med, så bliver flamingoen meget nubret, og det giver et bedre "træudseende", uden jeg skal duppe penslen nær så meget under indfarvningen med hjemmefarvet flisefugemasse. Jeg bruger oxydfarver, som murerne bruger til at indfarve mørtlen mellem murstenene med, ellers kan man bruge de farver, som hobbyforretninger sælger, mørkest i bunden af fugerne, og lysest oppe mellem fugerne. Efter et par dage, hvor den har været helt tør, så skylles det hele meget forsigtigt med vand, så fjernes der noget overskydende farve mm, som ellers ville være smågiftigt at få udskilt derinde. Men husk en støvsuger ved din side, hvis du kaster dig over at skære og skrabe i flamingoen. Det sviner! :twisted:

Knasterne bliver silikonelimet som alt det andet med akvariesilikone, når hullet er fyldt med det medie, planterne skal have til deres rødder, og det hele bliver limet fast på bagvæggen igen med silikone.

Det er måske nok en lidt kortfattet gennemgang af processen, men da jeg ikke regner med, at det har så manges interesse, så vil jeg egentlig hellere, hvis det har din interesse, om du vil sende din almindelige mailadresse til mig i en pb, så kan jeg sende dig en beskrivelse med en masse billeder af processen der. Jeg har tidligere beskrevet proceduren for en anden "frøgut", så den er meget let at videresende. Andre, som måtte have interesse i den beskrivelse er selvfølgelig også velkomne til at skrive en pb til mig, men da man ikke kan sende billeder med i en pb, så skal jeg have den almindelige mailadresse.

Med hensyn til vanding, så kører jeg med trådløse forstøverdyser! :shock: Kender du ikke dem? :lol: OK, nej, jeg har ingen dyser derinde, da jeg hellere vil have den kontakt til dyrene, som overdusningen et par gange om dagen giver, og jeg har jo masser af tid at bruge til det. Om du kan sætte orkideerne højt, og dyserne længere nede, det kan jeg ikke lige gennemskue, for orkideerne skal vel også have vand engang imellem, eller skal de leve af vanddampene?

Frøerne er totalt ligeglade med, om der er lys på eller ej, de lever alligevel i bunden af regnskoven, men om det er nok lys til dine planter, det er så et godt spørgsmål. Mine er så 90 cm høje, hvor din vel er 60 i højden, så der skal ikke sendes lys så langt ned gennem terrariet hos dig. Men det må tiden jo vise. Ellers må du sætte de mest lyskrævende planter nærmest lyskilden.

Mvh Egon.

angatyr
Kontakt:

Indlæg af angatyr » 7/2/2008 kl. 23:28

Hej Egon,

Har sendt dig en PB, men bortset fra det synes jeg da, at diskussionen bør fortsætte her. Det er da absolut on-topic også selvom der er frøer på sidelinien.

Men da vi har bevæget os lidt væk fra det oprindelige emne om valg af planter, opretter jeg en ny tråd i gruppen 'Dyrkningsteknikker'

mvh
Henrik

Besvar