Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Thrixspermum formosanum og Dendrobium jenkinsii

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
lasse1987
Geografisk sted: Odense

Thrixspermum formosanum og Dendrobium jenkinsii

Indlæg af lasse1987 » 12/4/2008 kl. 14:52

hejsa jeg har været så heldig at få fingrene i disse to spændene planter, så ville lige hører om der er nogen der kan komme med lidt gode råd til hvordan de skal passes? Thrixspermum formosanum'erne har mange blomster stilke og knopper og nye skud men blomsterne er desværre for små til at jeg kan tage et ordentligt billede af dem :roll:
venlig hilsen Lasse

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 13/4/2008 kl. 20:54

Hej Lasse.

Thrixspermum formosanum kender jeg ikke noget til, men mit bedste bud på et link til at besvare dit spørgsmål er denne:

http://blog.roodo.com/antonio2007/archives/5799715.html :lol:

Nå, det får du nok ikke meget ud af, det gjorde jeg heller ikke. :wink: Men, den skulle vokse fra 500 til 1500 meters højde i skove i Vietnam og på Taiwan, så mit bedste bud må være lyst uden direkte sol. Jeg fandt en på nettet, så holdt den tempereret og vandede den hver dag som klodsplante.

Umiddelbart ser det ud til, at du skal huske at kikke på den om morgenen, når den er tæt på at springe ud, da blomsten vist kun holder 12 timer. Men den skulle dufte, især om morgenen, hvis eller de fundne oplysninger holder. Der bliver åbenbart solgt en gulblomstret orkide, med samme navn, men din burde være hvid. Hvor længe holder dine blomster?

Dendrobium jenkinsii kan du vel holde, ligesom dine andre Dendrobium'er. Ellers kan du kikke på dette link, den er nok lidt lettere at gennemskue end den forrige:

http://www.orkidevinduet.dk/orkidedata. ... /jenkinsii

Mvh Egon.

lasse1987

Indlæg af lasse1987 » 14/4/2008 kl. 20:54

mange tak for svaret egon;) så tror jeg ik at jeg er helt på gale vej;) jeps de holder under et døgn og de er som på det link du skrev;)
venlig hilsen Lasse

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 16/4/2008 kl. 07:50

Dufter disse et dags blomster, tror faktisk det er den samme vi har, hænger lyst, emn ikke alt for lyst, og ikke for koldt. Begge er to søde planter, af en overskuelig størrelse.

Tjekkede lige og det er en T. amplexicaule som vi har, men det er nok ikke så forskelligt mht pasning.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

lasse1987

Indlæg af lasse1987 » 16/4/2008 kl. 11:03

ja så bliver mine nok passet ca på samme måde;) ja de skulle dufte har nu ikk lige været i nærheden af en åben blomst men kommer jeg nok snart efter som alle 8 planter har op til flere stængler hver:D og mange tak for svarene
venlig hilsen Lasse

Besvar