Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Hvornår sætter Laelia reginae og Soph. cernua blomster?

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Christian Koch

Hvornår sætter Laelia reginae og Soph. cernua blomster?

Indlæg af Christian Koch » 13/4/2008 kl. 17:01

Hej derude,

Det er efterhånden ved at være noget tid siden jeg startede et emne, men nu har jeg siddet og googlet løs som en sindsyg, og kan ikke finde noget som helst brugbart :) Så nu håber jeg at der er nogle der har erfarring med Laelia og Sophronitis.

Det drejer sig som titlen antyder Laelia reginae og Sophronitis cernua. Jeg købte begge sidste år.
Laeliaen står i min vindueskarm i en blanding af greenmix og leca for at give den lidt luft (har faktisk plantet en del om i denne hjemmekonstruerede blanding og det går rigtig godt :P) og er lige ved at have færdigudviklet sit nyeste skud. Så nu er det jo jeg er lidt nysgerrig for at finde ud af om jeg har kunnet give den nok lys her hen over vintern til at lokke en blomstring frem - naturligt nok..
Altså er mit spørgsmål, om planten burde have haft sat blomsterskeden inden bladet åbnede sig (det har min nemlig ikke), eller om den sætter den efterfølgende? Jeg kan se at denm har blomstret fra de to foregående skud, så den er stor nok..

Sophronitis'en har jeg i mit terrarie, og den har lige lavet et stort og flot nyt skud, der er større end de tidligere, vil tror den har en små 15 bulber, hvor bladene er meget små på de tidligere - det nuværende er som en to-krone der er trukket lidt i. Denne plante har tilgengæld ikke blomstret tidligere, og da jeg købte den hos Marianne og Uve, sagde Uve at den "klumpen" skulle være på størrelse med en hånd inden den ville blomstre. Er dette rigtigt? eller kan jeg måske forvente blomster fra mine små 15 bulber?
Igen er spørgsmålet: Hvornår starter denne plante blomsterstand? mens den udvikler blad og bulb eller først når den er færdigudviklet?

Jeg håber I kan hjælpe :)
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 13/4/2008 kl. 19:19

Mener bestemt at cernua blomster samtidig med at bulben færdig udvikles, dvs at den bruger det nye blad som en slags blomster skede. Sommer blomstrende. Kan godt blomstre fra mindre planter, men en vis tålm odighed er krævet og planten skla have en vis størrelse.

Laelia reginae kan jeg ikke lige huske hvornår blomstrer, men mener den er somme blomstrende, men er sådan på stående fod lidt blank.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 13/4/2008 kl. 19:21

Tak for svaret Karen, så kan jeg jo godt stoppe med at håbe på en blomstring fra cernua'en - medmindre den skyder endnu en bulb af hen over sommeren :)

p.s. de billeder jeg har set af cernua på nettet, der har bladene haft et hvidlgt skær på overfladen, det har min ikke - er der mon tale om endnu en navngivningsfejl fra Tyskland/Holland eller hvor Marianne nu køber ind henne??

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 13/4/2008 kl. 19:34

Tråde med billeder er jo sjovest, så her er de to :)
Vedhæftede filer
l. reginae.JPG
l. reginae.JPG (65.16 KiB) Vist 3223 gange
s. cernua.JPG
s. cernua.JPG (85.41 KiB) Vist 3223 gange

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 16/4/2008 kl. 07:46

husk godt med lys, men ellers ser cernua'en da ud til at være en pæn stor plante, men det er svært at vurdere størrelsen. Laeliaen skal nok også have lidt mere masse for at blomstre. Min erfaring med dem jeg har fra denne gruppe er at de ofte springer første blomstring over, også selvom de før har blomstret. Men nu har største parten af mine sten laelia fra en brasiliensk import, så der skal planterne jo lige vænne sig til at være i en helt anden sæson periode... så intet under hvis de bliver lidt forvirret.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Besvar