Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Orkidébilleder fra Thailand :)

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
elisabethen
Geografisk sted: Taastrup, Storkøbenhavn
Kontakt:

Orkidébilleder fra Thailand :)

Indlæg af elisabethen » 30/4/2008 kl. 15:05

Hejsa!

Så er kæresten og jeg netop hjemvendt fra Thailand. Vi besøgte en orkidéfarm ved Chiang Mai, som der i første omgang vil være billeder fra .. Billeder fra en botanisk have, samt diverse vilde orkidéer uploader jeg i løbet af dagen :)

Billederne findes her:
http://s281.photobucket.com/albums/kk210/elisabethendk/
De første folders er tomme, men klik på "Thailand" og derefter "Orkidéer".

Billederne er nummeret, og jeg ville blive superglad, hvis I kunne komme med nogle navne. Om ikke andet, så bare den korrekte slægt. Har selv forsøgt, men er helt elendig :D

Fik forøvrigt en plante medhjem... Et "foster" på flaske købt i Lufthavnen, og derfor tilladt at føre ud af landet. Drejer sig om Rhynchostylis gigantea RED... Billedet ser meget lovende ud, og planten ser sund ud... Håber at den er til at holde liv i, når den engang bliver plantet ud :)

Købte desuden bogen "Wild Orchids of Thailand"... Mest som en souvinir. Vi så desværre ingen vilde orkidéer i blomst, men var alligevel fascinerende at se dem gro i trætoppene. Det kommer der også fotos af! :)

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 30/4/2008 kl. 22:47

Hej, og velkommen hjem igen.

Jeg har lige været inde og kikke på jeres billeder, og billede nr 18 kan være en Ascocentrum ampullaceum, men også en hybrid med denne.

17 og 16 vil jeg tro, er hybrider, men om det er Vanda-hybrider eller Ascocenda-hybrider, altså en hybrid mellem Ascocentrum og en Vanda, det kan jeg ikke se.

15 ligner både Vanda denisoniana og Vanda tricolor i blomsterformen, men om en af dem findes i en underart med de farver, det ved jeg så ikke, men måske en hybrid med mindst en af de foreslåede.

14 Helt sikkert en Dendrobium, men hvilken? Måske vil Den. formosum komme tættest på et brugbart navn.

13 kunne godt svare til jeres overskrift, men var der slet ingen skilte ved orkideerne? Jeg plejer at zoome så meget ind, som overhovedet muligt, når jeg skal fotografere skiltene, så fylder de stort set intet på hukommelseskortet, men man har så navnene med til billederne. Det er selvfølgelig lidt sent at komme med det forslag, men måske l kan det bruges næste gang, I ser nogle orkideer med skilt. Men en spøjs fætter.

12 burde være jeres hjembragte Rhynchostylis gigantea, hvis der er lidt held med det.

11 kunne godt ligne en Cym. findlaysonianum en del, men jeg tror mere på, at det er en Cym. aloifolium, hvis det er en ren art.

10 igen helt sikkert en Dendrobium, men hvilken af de mange? Jeg vil dog umiddelbart tro på jeres eget forslag Den. aphyllum.

9 kunne sagtens være en Vanda dearei, men igen også en hybrid med denne.

8 vil jeg putte over i hybridafdelingen, men om det så er en Vanda eller Ascocenda, det er jo et godt spørgsmål.

6 og 7 ligner meget en Vanda Rothschildiana, men der er en del andre hybrider, der ligner denne meget kendte hybrid en del.

5 vil jeg også sætte til en Ascocentrum, muligvis igen en ampullaceum, men måske en hybrid.

3 og 4 ligner mere Ascocenda hybrider i mine øjne med de blomsterskafter og de store Vanda-lignende blade.

2 kunne være hybrider af Ascocentrum, men kan også være arter, bl.a. ampullaceum i forskellige farver.

1 ligner mere en Ascocentrum aurantiacum i mine øjne, både den store plante, og den orange læbe, men køn, det er den.

Det var så mine bud på navne til dem, men sikker, det er jeg absolut ikke. :lol:
Mvh Egon

elisabethen
Geografisk sted: Taastrup, Storkøbenhavn
Kontakt:

Indlæg af elisabethen » 30/4/2008 kl. 23:34

Tak for bidraget!

Nu var det pågældende sted en farm med henblik på orkidéer som afskårne blomster, så der var ingen skilte på noget, og jeg forventer at der var masser af hybrider :)

I den botaniske have, som jeg håber snart at uploade fotos fra, var der til gengæld skilte mange steder, men jeg tænkte selvfølgelig ikke på at affotografere dem .. DOH.. Så der kommer I nok på en endnu større opgave :D

.. Det er iøvrigt lidt noget møg. Efter turen er jeg brændt meget varm på Ascocentrum, men er helt sikker på, at jeg ikke kan holde liv i sådan en :(

Kh Elisabeth

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 1/5/2008 kl. 00:05

Der er du jo heldig, for var det nu snarere Vanda Rothschildiana, du var brændt varm på, så kan nogle lignende erhverves i Bilka denne uge for 225 kroner stykket, og mørke fruesko 2 stk sammenplantet til 139 kroner, så du slipper helt for at skulle købe dig fattig i dem.
Mvh Egon

Besvar