Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Restrepia sp.??

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Restrepia sp.??

Indlæg af Jette Rybak » 19/5/2008 kl. 23:39

Vover det ene øje under "arter", idet den er ukendt, men gerne skulle ændre status nu, hvor den endelig blomstrer.
Det lykkedes mig vist at købe den eneste blomster-uvillige falstriske Restrepia i Xaxim for et lille år siden. Jeg har selvfølgelig ikke undladt at kommentere den manglende blomstring over for eksportøren ved enhver given lejlighed, men han har stædigt fastholdt, at den nok skulle blomstre på et-eller-andet tidspunkt.
Min gamle mand skulle som vanligt passe planterne (og kattene og hundene og fiskene) under min majtur til Tjekkiet. Han plejer at overvande orkidéerne, så jeg kan få nervøse trækninger, når jeg kommer hjem.
Dette år havde han valgt en anden taktik, nemlig at holde dem til den tørre side, og vupti så satte Restrepiaen blomster. En 4 stykker er visnet i knop, men her er den først udsprungne, og de næste er på vej.
Noget bud på efternavnet?
Vedhæftede filer
Restrepia-sp.web.jpg
Restrepia-sp.web.jpg (41.38 KiB) Vist 4315 gange

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 19/5/2008 kl. 23:54

Jeg vil også umiddelbart formode, at det er en art, men hvilken? Det er en jungle, at bestemme de der Restrepia'er, da mange arter findes med både striber og pletter og i forskellige farvekombinationer, så mellem de billeder jeg har liggende på computerne, er der 5-6 forskellige arter, der har en farvesammensætning, der ligner din en del. Men måske andre tør sætte et navn på den.

De visnede knopper kan skyldes, at den er blevet for tør. Men det ser da ud til at være en kraftigt voksende plante med en masse blade. Og en sød blomst, ikke at forglemme.
Mvh Egon

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 20/5/2008 kl. 07:18

Jeg sendte for nyligt en keiki til Colin Howe, og han har bestemt den til R.dodsonii, den har fået nr 1431 i hans register.
Mvh
Lars

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 20/5/2008 kl. 09:50

Ja, det viser jo bare, hvor let det er! :lol: Det er ikke en af dem, jeg har fundet i den farvekombination blandt mine mange Restrepia-billeder. Men, når Colin Howe har siddet med planten, og formentlig set den blomstre, så er det jo nok det rigtige navn til den. :wink: Et er at se et billede af en plante, noget andet at sidde med blomsten og kunne måle længder og bredder mm på de forskellige detaljer. Det skulle kunne give en noget mere sikker bestemmelse.
Mvh Egon

Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af LarsB » 21/5/2008 kl. 12:28

Jeg har to Restrepia og de har nu levet fint som restrepia sp. i 10 år. Nogle planter får man bare ikke navn på, men mindre man har en husbotanikker, ligesom Lars har :D

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Indlæg af Jette Rybak » 22/5/2008 kl. 17:26

Jeg vil nu helst have korrekt navn på om overhovedet muligt - og så er det jo godt med en yndlingsforhandler med forbindelserne i orden.

Besvar