Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Habenaria rhodocheila

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Hans Jørgen Staugaard
Geografisk sted: Rødovre

Habenaria rhodocheila

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 20/6/2008 kl. 00:03

Er der nogen der har nogen erfaringer med Habenaria rhodocheila, jeg har været på nettet og fundet noget, men kunne godt bruge nogle praktiske råd fra en der har eller har haft den.
Hans J.
Rødovre

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 20/6/2008 kl. 01:10

Hej Hans Jørgen.

Jeg ved ikke, om jeg kan hjælpe dig, men jeg har haft den af to omgange, og håber, at den snart vil komme op af jorden for 3. år i træk nu.

Det er jo en jordorkide, men også litophyte, hvis du har mod på det, som visner ned, når den har blomstret. Så skal den stort set stå tørt til den igen viser sig, så skal den holdes fugtig. Jeg har min stående i udestuen i vestvinduerne, men den ville nok have godt af knapt så meget sol, som den får hos mig. Sidste år nåede den kun lige at springe ud, så visnede den ned p.g.a. almindelige bladlus, der var fløjet ind af vinduerne. Så derfor venter jeg på, om den klarede overfaldet, eller fik en for hård bekomst.

Men ellers ved jeg ikke lige, hvad jeg kan fortælle om den. :roll:
Mvh Egon

Hans Jørgen Staugaard

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 20/6/2008 kl. 11:12

Hej Egon

3 år lyder da rigtigt findt, håber også den snart vil vise sig igen. :D
Jeg har også haft den før, det blev desværre en sørgelig historie, men det er nu nogle år tilbage, så da Knitta havde den med, ville jeg da prøve igen.
Desværre har den ikke noget godt ry i SOK, de medlemmer jeg talte med dengang kunne alle meddele at det var en plante de havde haft, men desværre ikke havde mere. :evil:
Derfor kunne jeg godt tænke mig at få bekræftet eller afkræftet de ideer jeg har med hensyn til dyrkningen af den mens tid er, og planten er sund og rask.
Jeg har købt den i en noget sandet kompost der formentlig består af spagnum blandet op med sand. Det får den lov til at fortsætte i med mindre jeg bliver advaret imod det, da jeg har læst den vokser i naturen tæt på flodbrederne. Hvad står din i ?
Den har også en stor tolerance i teperatur feldtet da den vokser både i højlandet og i lavlandet, jeg har dog tænkt mig at dyrke den inde med en nedre temperatur på 12 - 15 grader om vinteren. Hvilke temperaturer kører du din i ?
Den står i det lys du har beskrevet, den er beskrevet som ikke så lyskrævende ca. det samme som mange Phal. Paph.
Hans J.
Rødovre

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 20/6/2008 kl. 12:57

Jeg har min fra et andet sted, men den kommer stadigvæk fra Brandorff Orchide, ved jeg. Min står i samme oprindelige "jordblanding" som din, så det ser ud til at være udmærket til den.

Min får op til 30°C om sommeren, måske mere på sin delvis solbeskinnede plads, da jeg foretager målingen mellem orkideerne længere inde i udestuen. Om vinteren er der normalt mellem 15 og 18° samme sted, men lige nu har der kun været omkring de 12° om natten, da jeg ikke har varme på mere, og jeg har 4 åbne huller, hvor varmen om dagen flygter ud af, men det gør den så desværre også om natten.

Så tjekkede jeg lige på købstidspunktet, og det var september 2006, så kan man jo diskutere, om det er to eller tre år, men det vil jeg så ikke gøre. :lol:
Mvh Egon

Hans Jørgen Staugaard

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 20/6/2008 kl. 23:08

Hej Egon

Tak for hjælpen, det var dejligt lige at hører, fra en der har planten, at den teori man har stillet op, også holder i virkeligheden, så jeg har en god chance for at det går bedre denne gang.
Hans J.
Rødovre

Hans Jørgen Staugaard

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 6/8/2008 kl. 23:07

Her er den så i blomst, man kan kun sige at Brandorff har leveret varen. 10 blomster stilke. Og så dufter den helt vidunderligt.
Desværre er mit kamera ikke så avanceret, så billedet kunne være meget bedre, hvilket kun ville gøre planten og blomsten mere indbydende.
Vedhæftede filer
IMG_1141.JPG
IMG_1141.JPG (14.33 KiB) Vist 9031 gange
Hans J.
Rødovre

lasse1987
Geografisk sted: Odense

Indlæg af lasse1987 » 7/8/2008 kl. 00:09

ja den er meget flot, og ja jeg vidste jeg ville ærgre mig over at jeg ikk købte en da jeg besøgte dem sidst:S
venlig hilsen Lasse

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 7/8/2008 kl. 00:26

Ja, det ser da ikke værst ud. I mellemtiden har jeg holdt hus for en fra JOK, mens hun var på ferie, og hun havde en med 13 nyskud i. Hendes var ompottet til bark, men når din kan få 10 nyskud, så må vækstmediet jo være godtnok i længden.
Mvh Egon

Hans Jørgen Staugaard

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 7/8/2008 kl. 22:07

Hej Lasse
Ja jeg overvejede også meget, på grund af den dårlige rygte, men besluttede mig, som du ser, for at prøve alligevel. Forløbig har jeg ikke fortrudt :wink:

Hej Egon
13 nyskud det er da ikke så ringe, så må hun da have haft den noget tid.
Jeg satser på det den står i, så må vi se hvordan det går. Nu er det jo op til mig herfra. :roll:
Hans J.
Rødovre

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 11/7/2009 kl. 00:56

Jeg genopliver lige denne tråd :wink:

Det lyder lidt som om den blomstre om sommeren, hvor Pterostylis blomstre i efteråret....er det korrekt?

Skal den passes nogenlune som Pterostylis?

Og til sidst.....Hvordan går det med jeres Habenaria rhodocheila? :)

EDIT.....
Er det én plante hvor der kommer flere blomsterstilke, eller er det en blomst pr "plante" (eller knold) som Pterostylis?
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Hans Jørgen Staugaard

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 11/7/2009 kl. 23:44

Da denne er fra Asien følger den vores rytme. Startede først i maj og tog hurtigt til. Det skal nok passe den blomstre igen engang i august. Hvis alt går vel.
Den har også rodknolde der bruges til overvintring, men det er jo helt almindeligt blandt jord orkideer.
De varierer fra art til art. dine er små ærte lignende kugler. Hos mig er de mere fyldigt og så vidt jeg husker fra efteråret hvor jeg pottede den om, også lidt aflange.
Pasnings mæssigt ligger de meget tæt.
Jeg vender tilbage når den blomstre 8) så får vi se om jeg er lige så sej. :lol:
Hans J.
Rødovre

Brugeravatar
SirLonewolf
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 12/7/2009 kl. 02:46

Det lyder som noget jeg ville kunne klare :)

Tror den ryger på min ønskeliste
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Hans Jørgen Staugaard

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 12/7/2009 kl. 23:43

Men pas nu på hvad du køber der er 500 forskellige Habanaria, de er godt nok usædvanlige i handelen, der kom nogle forskellige til Sverige sidste år, der er nogle svenskere der har hevet sig i håret her i foråret fordi de ikke kunne forstå de ikke kom igen.
Denne her har også drillet mange, derfor tager jeg det 1 sæson ad gangen. Men det ser nu meget godt ud indtil videre. De har lidt visne bladspidser så jeg kan roligt poste mere vand på.
Mange har også oplevet at denne pludselig forsvinder.
Blandt andre mig selv. Men det er nogle år siden.
Hans J.
Rødovre

Hans Jørgen Staugaard

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 16/9/2009 kl. 23:30

Her er den så efter et års nyvækst, jeg må indrømme det har ikke været et godt år da jeg har begået en fejl.
Jeg pottede den om i hviletiden, her skulle jeg så løse et problem, idet det ikke kræver stor fantasi til at gætte hvad der sker når man vander en potte fuld af sand, rigtigt der er ikke meget sand tilbage i potten.
Som stop lag lagde jeg et lille lag Epi Web, oven på det et lag perlit, men det tog plads, så da jeg valgte den gamle potte igen, er der blevet for lidt masse omkring røderne så den er tøret for hurtigt ud, hvilket kan ses på de indtørede bladspidser. En del nyskud er også gået til på den konto :oops:
Så til næste år skal den have en større potte.
Vedhæftede filer
P1010694.JPG
P1010694.JPG (69.46 KiB) Vist 7400 gange
Hans J.
Rødovre

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 17/9/2009 kl. 01:32

For mig at se, så har du da vist flere blomster i år, end sidste år, eller, er det bare mig, der trænger til briller? :roll:

En god ting er der da ved det. Den har overlevet, så du kan nå at udbedre fejlene efterfølgende. Min døde bare, så der kunne jeg jo ikke ændre på ret meget. :evil:
Mvh Egon

Besvar