Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Phal. lowii

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Phal. lowii

Indlæg af Sus » 16/7/2008 kl. 21:33

Jeg har læge søgt efter et eksemplar på denne plante og finder nu ud af fra KJ orkide import at den er løvfældende ? og meget lille med meget små blomster ?

Er her nogen der rent faktisk har/har haft denne plante der kan bekræfte dette (jeg kan godt lide at få tingene 2 gange så er jeg mere sikker)? Jeg har i min lange søgen efter denne hørt en del og ingen har sagt den var løvfældende og lille :? ikke andre end KJ orkideimport og han burde vel nok vide hvilken vej bladet det vender ik ?

De billeder jeg har set af den kan selvf. snyde men Så meget :shock: nu er jeg i tvivl om jeg overhodet vil have den :( hvem gidder have en flok rødder stående uden blade i 6 md. ? medmindre man har et dertil indrettet opvarmet drivhus/vinterhave med en god monterbar plads :( (hvilket jeg stadig ikke har snøft....

Men er her nogen der kan pille det ud i småstykker for mig at få en Phal. lowii ?
jeg er fuldstændigt syg med dens blomster...
Vedhæftede filer
117036175_20f5213f94.jpg
117036175_20f5213f94.jpg (84.48 KiB) Vist 3432 gange
phalaenopsis_lowii_1.jpg
phalaenopsis_lowii_1.jpg (12.33 KiB) Vist 3430 gange
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Indlæg af Sus » 16/7/2008 kl. 22:19

Nåh efter en del besvær med oversættelse af div. fine egnelske ord fandt jeg frem til at phal. lowii bestemt ikke er en orkide for en amatør som mig og med det mener jeg den er møg besværlig ang. lys, varme, medie, er truet i det vilde så jeg er ikke engang sikker på jeg vil forsøge at få den Knud lige har meddelt mig har til mig hjem :( tænk hvis jeg fik slagtet den :cry: så ville min samitighed blive sort som kuld. Medmindre den får sit helt eget specielle hjem i for af et specielt bygget akvarie med plantelys :) så kunne jeg måske nok godt tage den da det jo er en dyrket plante fra stilk...det er jo ike en plante der er revet ned af en gren i regnskoven...

Så havde jeg også droppet min yndlingsforhandler.

Nogen der ved om jeg kan få limestone nogen steder i DK ?

Skal jeg gøre det ? Få fat i sådan en høj søjleting 6 kantet pynteakvarie de fleste fisk vil mistrives i ? Men måske phal. lowii vil kune lide det ? Og så den perfekte plads i mit østvendte vindue med ekstra lys og renset vand :) burde det ikke gå ?

Eller skal jeg sige til knud han skal sende den til vest thailand ?

Har det lidt skidt med jeg har reservert den nu hvor jeg finder ud af den er truet :cry:

Defor jeg er så glad for hybrider de er ikke udrydningstruet. Ssssshhh...og så er de billige :P så man kan få 10 gange så mange planter for 400 kr istedet for at betale 365 kr. for 4 små blade i en 6 cm. potte...kedeligt...tror jeg vil sætte den til salg . Godt der er skilt i for jeg har glemt hvad den hedder :oops:

smider lige lidt flere lånte billeder med på lowii...de kan findes på googel søgning phalaenopsis lowii
Vedhæftede filer
lowii-profil.jpg
lowii-profil.jpg (5.38 KiB) Vist 3428 gange
Phalaenopsis-lowii.jpg
Phalaenopsis-lowii.jpg (8.28 KiB) Vist 3428 gange
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

lasse1987
Geografisk sted: Odense

Indlæg af lasse1987 » 16/7/2008 kl. 23:00

ja jeg kender desværre ikke ret meget til den;) men det er da en meget flot blomst den har sig;) men nogen gange er det også bare at kaste sig ud i det og prøve sig frem med nogle nye arter og hybrider, ikke alle arter er lige svære og der er rigtig mange flotte;) du skal ikke være bange for at den er en truet art, så det at du har den derhjemme så ved vi da i det mindste at der er nogen tilbage;) men ja synd hvis den skulle blive udryddet;) jeg tror nogle af de andre eksperter skal på banen her:P
venlig hilsen Lasse

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 17/7/2008 kl. 00:59

Det er nu heller ikke meget, jeg kender til denne art, men den lyder da spændende.

Som jeg læser det, så er det lidt op til dig selv, om den skal være løvfældende eller holde på bladene, for holder du den til den fugtige side året igennem, så beholder den bladene, mens en tør og varm periode vil få den til at smide bladene.

Så, jeg ville nok holde den lettere skygget men lyst, og så ser den ud til at kunne klare alt fra tempereret til tropisk klima, hvis jeg har læst rigtigt. Vander du den, som dine andre Phalanopsis, så skulle den jo beholde bladene.

At den er udryddelsestruet behøver i princippet ikke betyde så meget for en orkide. De har jo den fordel, at de kan producere flere millioner frø hvert år, mens en udryddelsestruet tiger kun får en eller to unger hver andet år, så man kan hurtigt opformere planten i laboratorier, så måske uddør den i naturen, men næppe i kultur, og den plante, som venter på dig, den er helt sikkert opformeret kunstigt, enten i sterile agarsubstrater fra frø eller som meristem, så du er ikke med til at udrydde den.
Mvh Egon

Besvar