Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Phragmipedium don wimber 4N x dick clements hvordan gør man?

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Phragmipedium don wimber 4N x dick clements hvordan gør man?

Indlæg af Sus » 30/7/2008 kl. 16:00

Hej alle

Ja som overskriften siger det hvordan hulen gør man den tilfreds ?

Jeg mener jeg købte den nede på falster for lidt over et år siden der var den sådan okey i str med nyskud på vej...nyskudet er så vokset men den gamle del af planten visnede ned...den stod nordvendt og køligt uden der skete en levende fis.

Jeg flyttede den så til stik modsatte forhold her til vinter over i et fuld sol sydvendt vindue da jeg tænkte der blev FOR koldt og mørkt mod nord. Den står altså nu og har gjort det siden nov. i fuld sol og masser af varme og stadig ingen ting...ingen nye skud og den vokser overhovedet ikke ...den visner så heller ikke og ser ikke ud til at blive solskoldet den har konstant vand i potten ca ½-1 cm og blir gødet med orkidegødning ved hver 3 vanding.

Rødderne er brune under det lag mos jeg har lagt på toppen men det var de også da jeg fik den hjem...ingen nye røder, ingen blomster ingen skud ingenting nyt i 9 md. Så jeg går ud fra den skal have noget kunstigt åndedræt eller noget men hvor og hvordan ? skal jeg sætte den ud eller ?

Håber der er nogen her der kan fortælle mig hvad den best kan lide :)
Senest rettet af Sus 1/8/2008 kl. 10:53, rettet i alt 1 gang.
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 31/7/2008 kl. 16:02

Vokser den bare lidt, nogle gange kan det tage lidt tid for nyskudene at modnes.

Men måske en mellem ting ville være bedre, og når planter ikke vokser ret meget, så skal man normalt være forsigtig med gødning og mange phragmipediumer kan få sviddet rødderne, men vand plejer de nu nok at kunne lide i rigelige mængder.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

Indlæg af Sus » 1/8/2008 kl. 10:51

Hej Karen

Tak for svaret det er vist åbentbart ikke den letteste mest dyrkede orkide jeg fik mig der kan jeg regne ud :)

Nej den vokser overhovedet ikke det er som når man sætter en film på pause der sker ingenting.

Så derfor jeg tænkte jeg måtte have et par fif til den :) Men måske et køligt øst eller sen sol vest ville være bedre ?

Syns jo blomsten er gevaldig smuk så vil gerne beholde den lidt endnu inden jeg ender med at bytte den væk.
MVH Sus

Brugeravatar
Ellen
Geografisk sted: Skive

Indlæg af Ellen » 1/8/2008 kl. 11:41

Hej Sus

På mig virker det lidt voldsomt, at stille den til sydsiden. Jeg har en Phrg. (longifolium x boissserianum) x sargentianum. Den er lige blevet flyttet for en mdr. siden. Tidligere stod den mod nord, hvor den nu står mod sydøst, men vinduet er beskyttet med en persinne. Min plante kan ikke lide at tørre for meget ud; lige før det er en sumpplante. Planten er i nyvækst.

Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget.

Mvh. Ellen

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

Indlæg af Sus » 1/8/2008 kl. 11:47

Hej Ellen

Tak for svaret...Jo det kan jeg da sagtens
Jeg har så lige flyttet den tilbage mod nord men et varmt og meget lyst rum...så må vi se hvad den siger til det. Faktisk står den lige bagved mig :)

Tidligere(intil nov 07) stod den på badeværelset nordvendt og i skygge/halvmørke og ikke ret varmt.
MVH Sus

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

Indlæg af Sus » 1/8/2008 kl. 15:28

Jeg ringede til Hans http://www.orchidegartneriet.dk/?pid=1 og spurte.

Han siger den skal behandles stort set ligesom Phal. dog med den eneste undtagelse at den skal stå vådt. gerne med vand i potten sådan som den gør det...

Så min konstatering og hans kommentar er at det er en doven plante.

Lars hvis du kigger med...det er altså en doven plante du har solgt mig :lol:

Jeg må vel bare væbne mig med endnu mere tålmodighed.
MVH Sus

Brugeravatar
Ellen

Indlæg af Ellen » 2/8/2008 kl. 11:29

Hej Sus

Har du pottet den om? Måske trænger den til det. Den jeg skrev om, er lige pottet om; jeg har set nye rødder i bunden at urtepotten.

Mvh. Ellen

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

Indlæg af Sus » 2/8/2008 kl. 12:28

Jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal potte den om...dens rodnet er jo kludermor for alvor jeg har sådan forsøgt at pille lidt i det men den er meget sejt vokset sammen...så jeg tror jeg kommer til at slå den ihjel men jeg kan vel godt prøve...det er da et meget godt bud...
MVH Sus

Brugeravatar
Ellen

Indlæg af Ellen » 2/8/2008 kl. 20:30

Ikke pille for meget i rodklumpen. Bare fjerne så meget som muligt af det gamle pottemateriele, uden at skade rødderne. Så bare ned i en pottet af tilpas størrelse. Bare sig´til, så skal jeg overtag den......Har du et billed? evt. mms..

Mvh. Ellen

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

Indlæg af Sus » 3/8/2008 kl. 10:44

Hej Ellen

Som rådet hermed gjort.
Jeg tror sørme jeg fandt årsagen til manglende vægst...jeg dybbede hele potten ned i henstillet vand trykkede herefter forsigtigt på potten og vendte den på hovedet selvfølgelig mens jeg havde en hånd til støtte af det der kom ud...2 cm barkmiks godt infiltreret og resten...rockwold :shock: alle de rødder jeg troede var okey og som var kluddermor var rådne den havde faktisk kun en rod i midten og en enkelt løber ud fra denne...så...det var ikke så svært som det kunne have været...den er nu sat over i Uganda Guldet da det ser ud til at have en positiv effekt på halvdøde planter. Så nu må vi bare vendte og se om ike den kommer sig alligevel...

Planten kan du se inde på min hjemmeside : www.123hjemmeside.dk/angels

Du finder den under "mine orkideér" blomsten må du google :)

Det kan da godt tænkes jeg er interesseret i at bytte den væk hvis/når den kommer sig. Jeg er ret pjattet med Onciduim osv. bare ikke pink, brun, grøn eller grumset.
MVH Sus

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 3/8/2008 kl. 11:55

Hej Sus
Jeg har lige været inde på din hjemmeside du har mange flotte.Jeg kan se du har en Kenneth schubert "blue angel" den er bare så flot jeg har den også men jeg synes den er en doven slyngel er så længe om at sætte skaft.

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

Indlæg af Sus » 3/8/2008 kl. 12:10

Hej Irmaline

TAK for ordene :D og Tusind tak for den fine sending af barkmix og gødning...super kvalitet.

Jeg syns bestemt ikke min VAR doven ja piv jeg har den ikke mere...den rød sammen med de andre i greenmix/regnvand :cry: jeg mistede enormt mange planter på den bekostning er slet ikke oppe på samme antal planter endnu :(

Men den havde 6 blomsterskafter på næsten samme tid...lidt af et syn ka du tro. og ja de er bare SÅ fin. Jeg skal også have en ny magen til men denne gang kommer den over i bakmix eller Uganda Guldet.

MHT Greenmix Så er det udemærket hvis man kan holde en konstant temperatur på ca 20 grader og hvis de stilles koldere end 17 skal man sørge for de er næsten tørre.

Jeg har en der kan lide Greenmix eller som ihvertfald ser ud til at kunne lide det...phal hybrid med limegrønne blomster og tynde lange blade. lilel klar potte altid omkring 20 grader varm.
MVH Sus

Besvar