Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Encyclia cochleata

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Encyclia cochleata

Indlæg af Sus » 30/7/2008 kl. 22:22

Hej

Jeg har netop erhvervet mig denne orkide og syns ikke rigtigt jeg kan finde nogen god bruger forvirring på dansk ud over den er varmekrævende og godt kan lide gødning i vægsteperioden.

Er her nogen der kender den og ved hvordan man holder den vegativ det første års tid ? Den har 6 bulber hvoraf den ene blomstre med nu kun 2 blomster de andre er visnet relativt hurtigt.

Jeg tror dog den er i gang med at sætte yderligt en blomsterstængel i en af sidste års bulber men samtidigt laver den 2 fine nyskud ( jeg har kun haft den en uge så det er ikke mit værk)

Jeg kunne godt lide at vide hvordan man trikker blomstringen og hvordan man holder den om vinteren...jeg må gå ud fra den godt kan lide masser af varme og masser af lys når den stammer fra sydamerika ?

vedhæfter et lånt billede da mit kamera er ude og kører :)

billede fundet her : http://commons.wikimedia.org/wiki/Image ... flower.jpg
Vedhæftede filer
Encyclia_cochleata.jpg
Encyclia_cochleata.jpg (83.82 KiB) Vist 1521 gange
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 31/7/2008 kl. 00:29

Hej Sus.

Denne her vil jeg meget hellere kommentere, end din Phragmipedium, så den håber jeg, at andre vil kaste sig over. Men du kender nok de flestes svar, noget med vådkultur, GreenMix, eller sphagnum. :roll:

Denne har jeg 3 planter af, alle er lidt forskellige. Jeg har dem både i potte med barkmix og på klodser af bark, og de gror fint alle 3. Mine får meget lys, men ingen sol, holdes til den fugtige side hele året, men pas på med vand i nyskuddene, det kan svampene bedre lide end planterne. :lol:

Sidste år fik mine planter stort set ikke gødning, men alligevel satte disse nogle dejlige store nye pseudobulber, som alle blomstrede. Nogle kloner kan fortsætte blomstringen meget længe, jeg har set planter med 30 cm skafter, vel og mærke 30 cm, hvor der havde været blomster, så kommer bunden af stilken oveni. Det har jo den sidegevinst, at der så er mulighed for flere blomsterskafte på en gang. Mine blomstrer stort set, når nyskudene er udvoksede, så derfor kan der sagtens komme blomstring over en lang periode, men samtidig også tit en "sparsom" blomstring.

Mine får op til 30° om sommeren, og ned til 15° om vinteren, og det ser de ud til at trives med. Så i mine øjne, så er det en meget grovillig plante, og også villig til at genblomstre, så held og lykke med den.

Jeg har forøvrigt sat lidt billeder ind af to af mine planter tidligere i "Vis os dine orkideer", og det er så den tredie, der blomstrer lige nu i udestuen.
Mvh Egon

Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Indlæg af Sus » 31/7/2008 kl. 08:07

Hej Egon

Tak for det :) Så må vi håbe jeg kan finde et sted med kun 15 grader til vinter :) det med de 30 grader kan jeg sagtens klare ihvertfald lige i øjeblikket :wink:

Er bulb orkide ikke generalt til den våde side eller er det bare mig der har fået nogen tørstige planter ?

Hvor mange md. med 15 grader taler vi om ?

jeg skal da lige se om jeg kan hitte det indlæg så jeg kan se dine planter.
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 31/7/2008 kl. 11:35

Hej Sus.

Jeg tror nu ikke, du hehøver komme ned på de 15°, det var mere for at forklare, hvad jeg udsætter mine for. Men ellers er det vel over ca. 4 måneder, de indimellem er dernede omkring.

De orkideer med store pseudobulber skal jo have noget at leve af, for at kunne danne så store klumper plantemateriale, men når de så først er udvoksede, så vil mange af dem gerne have en hvileperiode, for at planterne vil blomstre. Så har de nogle store vandreserver i pseudobulberne til hvileperioden, hvor de i naturen ville vente på, at tørketiden skal blive overstået, og regnperioderne skal vende tilbage. Så det er lidt som en kaktus, at de kan klare sig et godt stykke hen af vejen, stort set uden at blive vandet. Men, lever planterne på steder i naturen, hvor det er fugtigt hver dag, som i tågeskovene, så er der som regel ikke noget i deres livscyklus, der kan bruge en hvileperiode til andet end at miste utroligt store mængder næringsstoffer, mens den forsøger på at opretholde livets normale processer. Så én Encyclia skal måske have en hvileperiode, en anden, som måske ligner den meget, må ikke få en.

Her kunne EU vise sin berettigelse, og indføre ensrettede hviletidsperioder til alle orkideer, det ville lette vores arbejde utroligt meget. :lol:
Mvh Egon

Besvar